koeling voor 2*19" rack in kelder

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
goedemiddag

We zitten hier op t werk met een klein probleem.

We hebben gisteren 3 nieuwe servers voor onze citrix farm gekregen samen met 4 wat oudere servers zijn dit de servers van ons netwerk. deze servers (allemaal4U)
zitten verdeeld over twee 19"racks (samen met routers en switches).

De servers zijn allemaal uitgerust met dual Xeon's en minimaal 3HD's (redelijk wat warmte dus)

wat is nu ons probleem:

De kelder waar de servers in staan is zeer klein ( je zou er net 4 racks in kwijt kunnen ) deze ruimte heeft totaal geen ventilatie (is ook niet goed mogenlijk).
Op dit moment is de temperatuur in de kelder ongeveer 45graden.
De servers zijn nog niet geinstalleerd maar je kunt je wel bedenken wat gaat gebeuren als er 6 xeon's bijkomen.
Het gebouw waar wij in zitten is een monumentaal gebouw en we kunnen er dus niet zo maar ff van de kelder een koelcel maken.

heeft iemand een oplossing voor dit probleem? of een zelfde soort situatie meegemaakt?

ps (uitbesteding van de servers is de laatste optie :) )

[ Voor 0% gewijzigd door ExcaliburDexter op 10-09-2002 12:00 . Reden: nu weer middag :p ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

draagbare airco unit inzetten??

You don't need eyes to see, you need vision

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 16:29
(jarig!)
Airco plaatsen?

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Airco neerkwakken en de slang door een gat in de deur naar buiten zien te werken :?

Zowieso lijkt me 45 graden nog al warm voor een server hok, maargoed...

edit:

Normale airco plaatsen helpt niet behalve als je de warmte uitvoer ook echt kwijtkan, anders word het alleen maar warmer :)

[ Voor 0% gewijzigd door Battle Bunny op 10-09-2002 09:49 . Reden: FIETS! ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

het zou al helpen als je 2 flexibele slangen met buisventilatoren kan plaatsen.. dus eentje met kouwe lucht van buiten erin (onderin blazen) en bovenin warme lucht afzuigen.

Nadeel: vochtige ellende kan gebeuren enzo..

Airco kan dus ook.. maar wel duurder en lastig aan te leggen.. magoed op zich een 2delig systeem hoeft weinig ruimte om door te geven te hebben (beetje CV buizen).

Zou het door een goed bedrijf laten bekijken.. er moet zeker gebeuren..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• ExcaliburDexter
Battle_Bunny schreef op 10 september 2002 @ 09:48:
Airco neerkwakken en de slang door een gat in de deur naar buiten zien te werken :?
de enigste weg naar buiten is via een klein raampje dat bij de straat op been hoogte zit. ook zitten we midden in de stad dus ik weet niet of de gemeente het wel zo leuk vind als er een straal warme lucht tegen de voeten van het winkelend publiek aanblaast
Zowieso lijkt me 45 graden nog al warm voor een server hok, maargoed...
tja de vorige hardware is nog redelijk oud en kan wel wat hebben, maar voor de nieuwe servers maken we ons toch zorgen (vooral met alle berichten laatste tijd van kapot gaande hardware ivm met warmte)
nigelator schreef op 10 september 2002 @ 09:55:
het zou al helpen als je 2 flexibele slangen met buisventilatoren kan plaatsen.. dus eentje met kouwe lucht van buiten erin (onderin blazen) en bovenin warme lucht afzuigen.
maar dan zit je in de zomer als het buiten +30graden is in principe nog steeds met een probleem, dus er zal wel een vorm van airco aan te pas moeten komen dan. (de lengte vanaf de racks naar buiten is +- 7 meter)

Ik heb ook wel eens ergens een review gelezen van een waterkoel systeem voor een 19"rack kan helaas nergens meer het artikel vinden

[ Voor 0% gewijzigd door ExcaliburDexter op 10-09-2002 10:31 . Reden: toegevoegd ]

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

45 graden is écht veel te warm.
Is er aan de niet-straatkant geen mogelijkheid een buitenunit v/e airco te plaatsen ?
edit:

Ik zou trouwens bij je servers géén waterkoeling gebruiken, een klein lekje en je hele farm is kaduuk....

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Tja, maak er dan een schoorsteentje van die uitsteekt of wat dan ook... Dit kan gewoon niet :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:11
ExcaliburDexter schreef op 10 september 2002 @ 10:04:

Ik heb ook wel eens ergens een review gelezen van een waterkoel systeem voor een 19"rack kan helaas nergens meer het artikel vinden
Mja en waar ga je dan de warmte van het water laten?

Ps kan je de deur niet open laten staan?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ExcaliburDexter
mhr-zip schreef op 10 september 2002 @ 10:47:
[...]

kraan :p
Ik denk niet dat mn baas dat leuk vindt, komt namelijk in de ontvangst ruimte uit (ze maken redelijk wat geluid)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53

Duinkonijn

Huh?

airco is een oplossing waar we op me werk voor gekozen hebben.

ik zou alleen de bediening afschermen want ze hebben bij ons wel eens de gewoonte als ze aan het werk zijn om de airco uit te zetten... en dan heb je het de volgende dag lekker warm als je binnen komt :(

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Ik zou gewoon een airco inzetten.
Zo een waarvan je alleen maar een slang naar buiten hoeft te doen, kun je desnoods nog wel zo'n klepje op maken dat de lucht tegen de grond aan geblazen word.
En zo warm zal die lucht(als het goed is) niet zijn.
Je zult alleen wel een gat in het glas moeten maken, of het glas er uit en een plank er in, dan is het meteen koeler doordat er geen zonlicht meer binnenkomt!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:34

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

losse airco plaatsen in die ruimte of overwegen een andere ruimte als serverruimte in te richten op een andere verdieping. Liefst met verhoogde vloer, en met een airco die de ruimte op ~20 graden houdt (want dat vinden de beheerders fijn - je kan ook een jas bij de deur ophangen zodat je het nog lager kan trekken)

Al eens nagedacht wat er gebeurd met je serverhok als het een keertje goed hard regent? ;-)

I have usernames older than you.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Njah.. dan wordt het airco.. das dus wel duur.

Relocaten is ws geen optie, zeker omdat een 2 x zo grote ruimte ook gewoon behoorlijk warm zal worden zonder ventilatie. En een stel open ramen in je serverruimte is ook niet echt het summum, dus airco wordt dan al een must-have ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

mhr-zip schreef op 10 september 2002 @ 10:47:
[...]

Warmte van je water laat je weggaan via een radiator.
Zie voor een simpele opstelling (zoals mijn koolance kast) op de koolance website.

Je hebt dit soort opstellingen ook voor server-opstellingen.

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Pagina: 1