Toon posts:

2x 15Gb in RAID 0 = een HD van 30 Gb in totaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt toch? of niet?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ja, dit is data stripping :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Hoi,

Wanneer je met deze twee harde schijven raid draait, heb je in totaal 15 GB. Dit het mirror.

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Ja, maar dat heet weer RAID 1 (redundant)
RAID 0 is idd niet redundant, maar lekker snel :)

Verwijderd

yep, dan heb je een dataoverdracht dat 1,5 tot 2 keer zoveel is als bij 1 HD van 30 Gb.

Verwijderd

En als ik dan ga defragmenteren ?
Werkt hij dan de schijven een voor een af of gelijktijdig ?

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 20:13 schreef LOD het volgende:
yep, dan heb je een dataoverdracht dat 1,5 tot 2 keer zoveel is als bij 1 HD van 30 Gb.[/quote]De winkel waar ik gewerkt heb haalden ze zo'n 120 a 130mb/s met raid 0.
(2 ibm's op 7200rpm)

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

Verwijderd

Dat zijn MegaBIT's, neem ik aan? Je post is een beetje misleidend...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 21:38 schreef P@ het volgende:
En als ik dan ga defragmenteren ?
Werkt hij dan de schijven een voor een af of gelijktijdig ?[/quote]Met data-striping worden reeksen van disk-blocks, die binnen het operating-system opeenvolgend genummerd zijn, om en om op de ene en dan op de andere fysieke disk opgeslagen. Aangezien het OS defragmenteert alsof de disk-blocks opeenvolgende liggen, worden beide schijven ongeveer om en om behandeld.
Ik weet de bedoeling van je vraag niet, maar het zal niet zo snel gaan alsof er een harde schijf van 15 GByte wordt gedefragmenteerd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Voor Striping heb je tenminste 2+1 schijven nodig, voor mirroring 2 voor duplexing ook 2 en voor een stripeset met parity heb je ook 3 schijven nodig.

Meh ...

• Unico
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07-2025
Altijd leuk Raid eb z'n mogelijkheden
voor een duidelijke uitleg met PLAATJES
kijk hier http://www.acnc.com/raid.html maar eens
suc6

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Waarom extern linken als het ook intern kan:
http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=169&Page=1 *D

Niet?
[Specs]

• mvdejong

mvdejong

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 23:15 schreef Twarp het volgende:
Voor Stiping heb je tenminste 3 schijven nodig, voor mirroring 2 voor duplexing ook 2 en voor een stripeset met parity heb je ook 3 schijven nodig.[/quote]Tik-foutje ? Voor striping zijn 2 disks voldoende, gewoon alternerend een groep van blokjes op de ene en dan op de andere disk wegschrijven. Pas voor technieken met parity moet je meer dan 2 disks inzetten.

En wat bedoel je met mirroring en duplexing ? Bij Novell Netware zijn beide een techniek waarmee gegevens dubbel (op twee disks) worden opgeslagen (dus in RAID-termen mirroring), het verschil is dat in het ene geval de disks aan dezelfde controller hangen, in het andere geval aan verschillende controllers. Verschillende controllers is veiliger en sneller, maar het verschil voor Netware is meer op welke driver-laag dit moet worden aangestuurd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Twarp

Twarp

just grin...

Lees eerst je documentatie maar eens. Voor elke stripe set heb je 3 schijven nodig onder NT. duplexing lijkt op mirroring maar gaat op 2 schijven over twee controllers.
Overigens mag NT systeem files niet op de stripe set staan dus of een 4e schijf of in de set van 3 schijven 1 die iets groter is en dus de syteem partitie kan bevatten voor NT files !!

Dank U

Meh ...

Verwijderd

Kun je ook met RAID 0 partitie's maken?
Of gaat dat niet lukken.

• mvdejong

mvdejong

Sorry, Twarp, maar wat ome Billy bij Windows NT voor een betekenis aan een bepaalde term koppelt heeft (zoals gewoonlijk) weinig te maken met wat de normale mensheid zich hierbij voorstelt (kijk maar eens naar de herdefinitie van het begrip Terminal Server).
Striping werkt (ook bijvoorbeeld bij hardware-RAID) toch echt perfect met 2 disks (bij mij thuis bijvoorbeeld).

• WausMaus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 12:58
Striping (Kan dus ook met 2 disks):
(= Snel en het kan OOK onder NT)

Hd1 Hd2
blok1 blok2
blok3 blok4
blok5 blok6

Striping (met 3 disks):
(=Nog sneller)

Hd1 Hd2 Hd3
blok1 blok2 blok3
blok4 blok5 blok6
blok7 blok8 blok9

Striping met pariteit:

Hd1 Hd2 Hd3
blok1 blok2 parity
blok3 parity blok4
parity blok5 blok6

Als bij striping met pariteit 1 van 3 schijven uitvalt kan deze weer opgevangen worden door het pariteitsblok. En zo ook weer ge-her-genereerd worden.

Voor striping-met-pariteit zijn dus 3 schijven nodig maar voor striping zonder pariteit (= geen redundantie en dus enkel voor snelheidswinst) heb je toch echt maar 2 schijven nodig, zo draait het bij mij nu alweer een jaartje op een NT machine.

Dus beste Twarp, lees JIJ de documentatie nog maar eens want dit staat ook uitgebreid in de help van NT & 2K beschreven en word zelfs bij ieder mcse-cursusje uitvoerig uitgelegd...

edit:

Het staat zelfs hier:
http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=169&Page=2
uitvoerig beschreven.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Lees eerst je documentatie maar eens. Voor elke stripe set heb je 3 schijven nodig onder NT. duplexing lijkt op mirroring maar gaat op 2 schijven over twee controllers.[/quote]Alweer gelul: voor striping heb je in de regel 2 of meer schijven nodig. Ik werk ook maar met 2, dat NT dat nou weer anders noemt ben je toch onderhand wel gewend van billyboy???

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• WausMaus
dubbel

• Twarp

Twarp

just grin...

Striping over 2 disks is mogelijk maar niet redundant, je moet alleen wel rekening houden dat NT bijv. zijn systeem files niet op een stripeset kwijt wil, dus 3 schijven nodig als je 2 schijven van gelijke grootte in 1 stripeset zet en 1 schijf voor de system files om van te booten.
Raid 1 is dus duplexing/mirroring waarbij duplexing een fout tolerantie heeft tegen controllerfailure. Raid 5 is disk striping met parity daar heb je beslist 3 schijven nodig waarbij de parity over de schijven verdeeld wordt. Zie hierboven ergens :-]
De andere worden geloof ik niet ondersteund maar hang mij daar niet aan op aub het kan mogelijk zijn dat daar alweer een antwoord op gevonden is.

Mijn verontschuldigingen voor de misvatting.

Meh ...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48
Is RAID met 1 Maxtor 30GB hd mogelijk?
Is het dan ook wel interessant, bevordert het de prestatie?

Anders doe ik die A7V mod natuurlijk niet.. :).

• Twarp

Twarp

just grin...

Geen vorm van Raid is mogelijk op 1 schijf.

Meh ...

• Twarp

Twarp

just grin...

Wel natuurlijk als je een aantal schijven heb, liefst van de zelfde grootte maar dat is niet verplicht. En merk mag geloof ik ook niet veer uitmaken dus met een aantal maxtors kan dat.

Meh ...

• WausMaus
Twarp:

Wat jij verteld over dat je op moet passen dat je NT niet de system files op de raid 5 partitie laat zetten, en dat je dan dus 3 schijven nodig hebt, 1 voor system files en 2 voor je raid partitie, klopt inderdaad, je hebt dan immers ten alle tijde 3 schijven nodig.....

....maar dan heb je het over softwarematige raid onder NT of Linux of iets dergelijks, niet over hardwarematige raid want dan heb je toch echt nog steeds maar 2 schijven nodig. Ook met NT.

• Twarp

Twarp

just grin...

Haal aub stripe set en raid niet teveel door elkaar. OK een stripeset zonder parity noemen ze Raid 0 maar dat is al eerder uitgelegd het is geen echte raid. Raid 5 heeft 3 schijven nodig en 1 schijf voor NT system files. dus dat is al weer meer dan een Stripe set zonder parity (raid 0) :-]

Meh ...

• WausMaus
Windows => Striping
Hardware => Raid

Topic => Raid

Ik begon niet met striping.... ;)

LOL :)

• Poltergeist
  • Laatst online: 20:24
Twarp: Voor softwarematige RAID0 (striping) onder NT heb je inderdaad minimaal 3 schijven nodig, omdat de systeembestanden niet op een RAIDpartitie mogen staan. Echter, met een hardwarematige RAID hoef je bij geen enkel OS (dus ook WinNT) in te stellen dat het een RAID betreft. Het OS ziet dit gewoon als een schijf, en daar kunnen dus wel de systeembestanden op geplaatst worden, zodat je met een schijf minder toekunt (en kunnen ook gewoon verschillende partities worden aangemaakt, om een andere vraag te beantwoorden).

Hetzelfde gaat uiteraard ook op voor RAID5.

• Toewan
  • Laatst online: 29-07 19:17
Ik heb heel even een vraagje. Ik heb dus een Fujitsu 27 Gb, 7200 RPM. Zou ik daar een 30 Gb IBM 7200 RPM bij kunnen hangen en dan in raid0 hangen, of zou ik dan eigenlijk 2 van die IBM schijven moeten kopen ?? Want als het met die Fujitsu samen kan, dan doe ik dat gewoon.

• Poltergeist
  • Laatst online: 20:24
Toewan: Bij RAID wordt ervanuit gegaan dat de schijven even groot zijn. Ik weet niet of dit ook zo bij de IDEcontrollers is geregeld, maar meestal komt het er op neer dat de grootte van de kleinste schijf ook voor de grotere schijf wordt gebruikt: dus in jou geval zou er op de 30GB schijf 27GB (= de grootte van de andere schijf) gebruikt worden in de stripe set. Die andere 3GB kun je dan nog wel buiten de stripeset gebruiken.

• Toewan
  • Laatst online: 29-07 19:17
Maar er schijnt dus wel een snelheids verschil in te zitten (IBM schijnt een stuk sneller te zijn). Kan dat geen kwaad ??

• WausMaus
Nee dat maakt niet uit, Ze mogen ook qua grote verschillend zijn als ze uiteindelijk maar als even groot beschouwd worden, (Zoals al gezegd is) Je krijgt dan dus 2 schijven van 27 GB in 1 raid 0 partitie en dan hou je nog 3 GB over voor iets anders... :)
Pagina: 1