Nieuw moederbord -> harddisks kapot

Pagina: 1
Acties:

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-03 22:38
Vorige week heb ik bij een kennis een ECS K7S6A moederbord + toebehoren geïnstalleerd. Tevens een nieuwe kast eromheen. De harddisk die in het systeem zat werd overgezet. Het ging hier om een 7,5 GB Western Digital schijf met Windows 95. Gelijk Windows 98se er maar opgezet. Maar nadat dit was gebeurd en we even aan het instellen waren begon de harddisk vervaarlijk te tikken. Een vrij hard mechanisch geluid dat zich voordeed bij bepaalde sectoren op de schijf. Ik heb toen snel die harddisk op mijn eigen PC aangesloten en alle data overgezet. Sommige bestanden waren echter al niet meer te lezen (computer wordt langzaam, loopt vast).

Okee, kan gebeuren (oude schijf enz). Ik had gelukkig nog een Quantum 13 GB liggen, heeft jaren in mijn eigen systeem gedraaid. Die maar in het systeem gezet. Weer Windows 98 erop gezet. Maar nu begint deze op de zelfde manier te tikken (iets minder hard, maar dezelfde manier). Help! Wat helpt deze harde schijven de vernieling in? Kan het aan het moederbord of die nieuwe voeding liggen? :?

specs

Verwijderd

Hmmmz lijkt me sterk... misschien te wild mee omgegaan?

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-03 11:06

bloasfist

Slot-A Crew

Volgens mij is een moederbord niet in staat fysieke schade aan harde schijven toe te brengen. Dus dan blijft alleen de voeding over...

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
een kapotte ide kabel doet wonderen, vervang die eens

• RubenDJ
Het is niet de eerste keer dat ik een systeempje in elkaar zet. Ik ga zeker niet wild met dat soort spullen om, en zeker niet als ze niet van mijzelf zijn.

Aan de kabel kan het ook niet liggen, want in mijn eigen systeem (de aansluiting waar normaal gesproken mijn ZIP op zit) doet de harddisk precies hetzelfde. Ik begin ook de voeding te verdenken. Moet ik hierbij denken aan een spanningspiek o.i.d.? Hoe kan die er nou voor zorgen dat die harddisk kapot gaat?

specs

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-03 18:57

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Toevallig heb ik laatst exact hetzelfde gehad.
Bij iemand een pc omgebouwd en HD overgezet. (ook voor mij bepaald niet de eerste keer)
Daarna begon hij regelmatig te tikken.
Schijnbaar tijdens het ombouwen het laatste tikje gehad.

Afijn, Diagnose tool van IBM gebruikt. Low level format gebruikt en daarna draaide hij weer perfect. (en ik heb geen klachten meer gehoord)
Tja waarschijnlijk moet ie een sectorretje missen, ;-)
Als het daar maar bij blijft, dan is het prima en zijn die diagnose tools echte redmiddelen.

Oorzaak? tja altijd moeilijk te achterhalen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

Hm, laatst mijn kast open gemaakt, mobo eruit, een nieuwe cpu opgeprikt. Alles weer ingebouwd en nu maakt mijn HD een soort hoog geluid. Niet altijd, maar om de zoveel tijd.

Errug vreemd. Als hij dat doet zie je de HDD led niet branden. Maar hij is toch iets aan het schrijven :?
Het is een Seagate Baracuda ATA IV 40 gig 7200. Heb Seagate Tools geprobeerd, bla bla functioneerd mechanisch goed, bla yakkety smackety.

Een groot mysterie! Ik lost zulke dingen altijd op door een nieuwe te kopen.
Maar ik ben blut.

Verwijderd

Tijdens het tikken, blijft je HD dan nog wel (redelijk) werken???

• RubenDJ
Ja, ik kan nog wel files lezen en kopiëren. Maar bij enkele files op de disk loopt ie vast. De schijf gaan dan regelmatiger tikken en de progress indicator van Explorer blijft hangen.

specs

Verwijderd

Het kan zijn dat er ook een probleem is met de aansluiting van je harddisk met de voedingskabel. De contactpuntjes kunnen dan net niet goed meer aansluiten, waardoor hij aan en uitspringt. Hier heb ik ook last van gehad. Alleen was dit niet een snel-herhalend geluid. Hier zat vaak wat meer tijd tussen.

Controleer het ff... ;)

Verwijderd

t lijkt me een voeding probleem..

k heb vroeger wel eens met een half brakke 4.3 gig maxtor perongelijk kortsluiting gehad dus dat er 5 volt op de gnd stond :( mijn fout.. niet kijken als je dat ding er op vrot >:) maar goed

die hdd wasdaarna mooi de kluts kwijt :) ( gelukkig wle een nieuwe gehad van maxtor omdat die daarvoor al brak was :+)

• RubenDJ
Ik heb zojuist Zero Fill geprobeerd (Low Level Format tooltje van Quantum), maar die crasht na 1 procent onder een heftig tikkend geluid.

Ook als ik de schijf niets laat doen laat ie na een paar minuten ineens hard getik horen. Als ik in het BIOS kijk, lijken de spanningen van de voeding gewoon goed.

specs

Verwijderd

mijn maxtor is dood gegaan door een bijna dooie voeding, de voltage in de bios was allemaal oke.
ik er een niewe hd van WD maar deze begon ook al vaag te doen.

ik vertrouwde die voeding al niet dus ik een nieuwe gekocht probleem op gelost. :D

Alleen was wel alle data kwijt van mn Maxtor :@

Je voeding hoeft maar kleine spannig dipjes te hebben om een hd te mollen..
Pagina: 1