Toon posts:

Resolutie'switch' met de "tik"... Slecht voor monitor?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bij sommige games die ik heb (midtown madness 1&2 bijvoorbeeld), detecteert het spel elke keer weer de 3d hardware, waarbij ie wel 8 keer switcht van resolutie, en waarbij de monitor dus "tikt", als ie van windows naar een zwart scherm gaat en weer terug...

Ik vind het zelf erg irritant en het lijkt niet gezond voor de monitor, maar als het geen schade oplevert, dan boeit het me niet zo heel veel.
Dus, mijn vraag: is het erg om de monitor vaak van resolutie te laten veranderen, met de bekende 'tik"?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

das gewoon een relais die omschakelt.
is heel normaal

als je niet weet wat een relais is: het is een schakelaar doe omgaat door een elektromagneetje. als de elektromagneet dan stroom krijgt wordt de schakelaar omgetrokken en hoor je een tik.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 10 september 2002 @ 00:31:
das gewoon een relais die omschakelt.
is heel normaal

als je niet weet wat een relais is: het is een schakelaar doe omgaat door een elektromagneetje. als de elektromagneet dan stroom krijgt wordt de schakelaar omgetrokken en hoor je een tik.
ja, ok maar is dat dan slecht voor een monitor als ie elke dag 40 keer omgeschakeld wordt?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm, een relais is er voor gemaakt om te schakelen.

Maar de hoge 'zwiep' die er ook bijhoort, is die ook niet schadelijk?

Expanding the inexpandable

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 00:38:
[...]

ja, ok maar is dat dan slecht voor een monitor als ie elke dag 40 keer omgeschakeld wordt?
nahh, valt wel mee.
die dingen kunnen veel hebben hoor.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Maak je daar maar geen zorgen over, mijn monitor doet het al meer dan 3 jaar zo. ;) Iedere resolutie-switch is het weer 'tik' en beeld ff weg. Hij doet het nu nog steeds perfect, en ik gebruik hem veel vaak (iedere dag uuuuren :p). Niet druk om maken, kan ie makkelijk hebben :)
Het is een 17" Highscreen MS1770P, prima dingetje :)

Use the Search Luke...

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:47
Erm.... wat voor scherm heb je ??

Mijn Iiyama vision master pro 451 was er niet zo blij mee, die stopte er zowaar mee
Daar integen een afspraakje gemaakt bij Iiyama repair center ter amsterdam en ik had em dezelfde dag nog meeterug (met nieuwe beeldbuis :9 )

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55

Wallie

Herr

Hmmm, waarom doen sommige monitoren (bijv die van Philips) dit niet? Mijn 107B is helemaal stil als hij van resolutie wisselt.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wallie schreef op 10 september 2002 @ 10:10:
Hmmm, waarom doen sommige monitoren (bijv die van Philips) dit niet? Mijn 107B is helemaal stil als hij van resolutie wisselt.
dat komt omdat die met elektronica switch (e.g. Transistoren), en andere monitoren switchen met relais.

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op 10 september 2002 @ 09:25:
Erm.... wat voor scherm heb je ??

Mijn Iiyama vision master pro 451 was er niet zo blij mee, die stopte er zowaar mee
Daar integen een afspraakje gemaakt bij Iiyama repair center ter amsterdam en ik had em dezelfde dag nog meeterug (met nieuwe beeldbuis :9 )
Een Belinea 19" 106020, geweldig scherm vind ik zelf. Mooier en strakker dan de Iiyama's die ik ken. Maar goed, het is dus waarschijnlijk niet bevorderlijk, uit jouw ervaring te concluderen.... Mmm, jammer, want dat betekent dat ik sommige programma's niet zo vaak meer ga runnen... :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:59:
[...]

Een Belinea 19" 106020, geweldig scherm vind ik zelf. Mooier en strakker dan de Iiyama's die ik ken. Maar goed, het is dus waarschijnlijk niet bevorderlijk, uit jouw ervaring te concluderen.... Mmm, jammer, want dat betekent dat ik sommige programma's niet zo vaak meer ga runnen... :(
Aan de hand van 1 ervaring ga je bepaalde programma's niet meer draaien omdat dan de resolutie van je monitor niet meer verandert?

Dan zou ik als ik jouw was de pc de hele dag aan laten staan want elke keer als je de pc opstart verandert de resolutie.

Het is absoluut niet schadelijk

• Manie Riets
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 22:31
Ik vind die tikken ook altijd aan de harde kant maar zolang me beeldscherm er niet minder op wordt vind ik het best :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 22:05:

Aan de hand van 1 ervaring ga je bepaalde programma's niet meer draaien omdat dan de resolutie van je monitor niet meer verandert?

Dan zou ik als ik jouw was de pc de hele dag aan laten staan want elke keer als je de pc opstart verandert de resolutie.

Het is absoluut niet schadelijk
Opstarten voorkom je niet (ok, bepaalde OS'en zijn goed...) en 1 of 2x achter keer boeit me niet zo, maar bepaalde games van mij doen het 8-10 keer snel achter elkaar, elke keer weer als je het runt. 5 keer dat komt neer op 40-50 keer opstarten... pff :).
Ik wil graag mijn mooie 19" monitor heel houden, en als dat slecht is dan zou ik die programma's minder (of effectiever) spelen.

Verwijderd

Manie Riets schreef op 10 september 2002 @ 22:29:
Ik vind die tikken ook altijd aan de harde kant maar zolang me beeldscherm er niet minder op wordt vind ik het best :)
Wees gerust.

Schadelijk? ja...
Hoe schadelijk? bijna 0.00

Vergelijk het met een autodeur dichtgooien. Daar worden die dingen ook op gemaakt. Maar alles heeft natuurlijk zijn levensduur. (geloof me een autodeur kun je heeeel vaak dichtgooien voordat hij kapot gaat) ;)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 13:49

TwoR

Gekleurde stippen

Tja maar ik heb een Illyama LS902UT en elke als ik hem opstart moet ik he beeld opnieuw instellen. Ligt dit aan mijn resolutie 1280*1024 @ 85Hz . Want dit is echt vet irri.

Voor de rest tikt mijn monitor ook maar dat doen alle iiyama's dus dat maakt niet uit.

Alleen weet iemand een oplossing voor het instellingen probleem ??

Verwijderd

TwoR schreef op 11 september 2002 @ 10:02:
Tja maar ik heb een Illyama LS902UT en elke als ik hem opstart moet ik he beeld opnieuw instellen. Ligt dit aan mijn resolutie 1280*1024 @ 85Hz . Want dit is echt vet irri.

Voor de rest tikt mijn monitor ook maar dat doen alle iiyama's dus dat maakt niet uit.

Alleen weet iemand een oplossing voor het instellingen probleem ??
Ik neem aan dat je bedoelt dat je je computer opnieuw opstart en dat dan in windows de instellingen verkeerd staan?

Tja, dan denk ik dat dat een probleempje is wat ligt in de monitor. Die onthoudt zijn instellingen dus niet als de stroom eraf gaat. Dit zou namelijk wel het geval moeten zijn... garantie? (nieuw model toch) :)

edit:
btw, dit was niet jou topic. sinds wanneer nemen we elkaars topics over? En volgens mij ben ik die vraag al eens eerder tegengekomen...

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Ja zeker wel een nieuw model. Nog niet zo heel oud dan zal ik maar eens contact opnemen met iiyama weet iemand of je dan lang zonder monitor zit ??

Verwijderd

Bel ze daar dan even over op, die weten vast hoelang dat gaat duren.

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Ja maar tussen zeggen en de werkelijkheid verschild het nog wel eens bij een garantie geval. Daarom wou ik graag weten wat de ervaringen waren
Pagina: 1