Toon posts:

Maxtor hd weigert te werken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem en in denk dat het onder de hardware problemen valt maar anders zie ik hem graag verhuizen naar wos.

Het volgende is aan de hand ik heb een pc gekregen van een vriend om daar een nieuwe hardeschijf in te zetten. Het gaat om het volgende systeem

Mobo: Soyo SBA+
proc: p3 450
mem: 128mb
video: geforce2 mx van creative

oude hardisk: quantum 3Gb
Nieuwe Harddisk: DiamondMax Plus D740X Ultra ATA 133 80Gb

Hd werd eerst niet herkend na biosupdate wel, daarna gepartioneerd en geformateerd, en begonnen xp te installeren

Maar elke keer als ik probeer xp te installeren of zoals ik al heb gedaan xp geinstalleerd op een andere pc met die hd en dan terug in de oude pc. Ik blijf de volgende foutmelding houden, als de bios klaar is en de hardeschijf de taak van het opstarten over zou moeten nemen:

"Fout tijdens het laden van besturingssyteem"

Dit is dus ook als xp volledig geinstalleerd op die hd staat.
In de pc die ik heb met vergelijkbare systeemcomponten behalve het mobo een (abit BE2 mobo hd niet op de u-ata 66 controler) doet hij het wel goed.

Nu heb ik al het volgende gedaan:

-kabel veranderd ata33 --> ata100
-Bios upgedate tot de laatste versie (toen herkende hij de hardeschijf pas goed)
-hardeschijf eruit gehaald bij een andere pc erin gestopt windows xp geinstalleerd en daarin weer trg gestopt.
-ide1 ide2 en daarvan slave en master allemaal gehad

Mis ik een bios optie die aan moet of zo of is dit hopeloos, ik hoop dat iemand zich kan vinden in dit probleem want ik ben er al een hele dag meebezig.

BTW: de oude hardeschijf is kapot (die van 3Gb) dus die werkt niet meer vandaar die nieuwe

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:20
Ja maar...
Je kan toch niet windows op een pc installeren, dan de schijf eruithalen en in een ander systeem stoppen en dan verwachten dat dàt systeem dan gewoon opstart?

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

jouw probleem is denk ik te vinden in de bios van beide planken..
zorg ervoor dat bij beide dezelfde specs gebruikt worden:
LBA, sectoren,heads etc. als een van die afwijkt dan kan deze fout voorkomen
dan gaat windows info zoeken op locaties waar geen data staat en zo

als beide instellingen identiek zijn dan lukt het wel.

ik zou wel aanraden om dan alleen de installatie bestanden op de hd te zetten
en xp de hardware te laten detecteren waar ie echt mee moet werken, dat bevorderd de stabiliteit.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

zetje01 schreef op 10 september 2002 @ 01:23:
Ja maar...
Je kan toch niet windows op een pc installeren, dan de schijf eruithalen en in een ander systeem stoppen en dan verwachten dat dàt systeem dan gewoon opstart?
ooh jawel hoor, kan prima
vaak genoeg gedaan
dan gaat hij gewoon alle hardware weer opnieuw installeren.

ontopic: maar waarom je die fout melding krijgt?
tja dat is wel raar. heb je misschien nog bijzondere hardware in je pc.
noem alles eens op

Verwijderd

Check je jumpers en of je het al hebt geactiveerd met fdisk. BIOS pakt je harde schijf wel, maar zolang je niet de juiste jumpersettings hebt zal je systeem het niet pakken.

Installeer XP niet op een ander computer, maar op de computer waarin je de Maxtor HD plaatst.

Verwijderd

Je moet de schijf indelen in 2 parts van 40gb en naartuurljk zorgen dat part 1 active is en dan zul je geen probs tegen komen 8)7

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
uhm je instaleerd m eerst op een ander mobo en dan verplaats je hem.......

dit truukje gaat alleen op als beidde mobo's dezelfde (of bijna dezelfde) chipsets hebben

de abit heeft een 440BX, wat die soyo heeft kon ik niet zo snel vinden

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 07:03

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Harddisk indelen en formatteren en installeren op een ander systeem?
Dat lukt lang niet altijd. Dat kan bij voorkeur het beste op het systeem,
waar hij in moet komen te zitten.
Wat doet hij, als je gewoon met dos (win98) gaat partitioneren en formatteren,
Als hij dat goed doet, dus niet installeren, maar slechts format c: /s.
Als hij dan win98 goed opstart (alleen prompt), Daarna kan je xp gaan installeren.
Tussen twee haakjes, let even niet op de capaciteit die fdisk aangeeft,
Hij rekent die niet goed uit, als die boven 64GB uitkomt,
maar hij doet het wel gewoon.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

ExcaliburDexter schreef op 10 september 2002 @ 11:03:
uhm je instaleerd m eerst op een ander mobo en dan verplaats je hem.......

dit truukje gaat alleen op als beidde mobo's dezelfde (of bijna dezelfde) chipsets hebben

de abit heeft een 440BX, wat die soyo heeft kon ik niet zo snel vinden
/offtopic
hm intel 440BX chipsetje ? en 80 gig ? wrom doet mijne dat niet?
/ontopic
cjdijk schreef op 10 september 2002 @ 11:12:
Harddisk indelen en formatteren en installeren op een ander systeem?
Dat lukt lang niet altijd. Dat kan bij voorkeur het beste op het systeem,
waar hij in moet komen te zitten.
Wat doet hij, als je gewoon met dos (win98) gaat partitioneren en formatteren,
Als hij dat goed doet, dus niet installeren, maar slechts format c: /s.
Als hij dan win98 goed opstart (alleen prompt), Daarna kan je xp gaan installeren.
Tussen twee haakjes, let even niet op de capaciteit die fdisk aangeeft,
Hij rekent die niet goed uit, als die boven 64GB uitkomt,
maar hij doet het wel gewoon.
klopt dat die brak rekend
mischien dat de schijf van de topicstarter niet helemaal 100% is en dat XP het daarom vertikt ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 15:23:
[...]

/offtopic
hm intel 440BX chipsetje ? en 80 gig ? wrom doet mijne dat niet?
/ontopic

[...]

klopt dat die brak rekend
mischien dat de schijf van de topicstarter niet helemaal 100% is en dat XP het daarom vertikt ?
Ik heb de verschillende berichten gelezen en probeer ze allemaal te beantwoorden:

zetje01 --> Dit kan wel zoals Damster al zij herkend hij dan alles gewoon opnieuw

orca --> Ik heb niet alleen de schijf in een andere pc gezet en geprobeert xp te installeren, ik heb uiteraard als eerste geprobeerd xp te installeren via de pc zelf, dit gaat goed t/m het moment dat xp de installatiebestanden kopieert daarna geeft na de "verplichte" reboot dezelfde foutmelding aan

damster--> erzit voor de rest alleen een ct4810 creative kaartje in en dat is alles + de hardware die ik hierboven al noemde

Wolverine--> jumpers zijn er niet op dit mobo behalve voor de reset van de bios, en alles is al geactiveerd met via maxblast (ik heb er al bestanden via de ander pc op kunnen zetten en als ik via een floppy boot op de "kapotte" pc dan kan ik via de cdrom ook dingen kopieren naar de schijf. En zoals eerder gezegd heb ik al geprobeerd om xp op de betreffende schijf te krijgen in de betreffende pc met als resultaat de zelfde melding

Cid-A --> De schijf is ingedeeld in 4 partities van elk 20Gb behalve de 4de die is +- 15Gb, maar die zijn allemaal geactiveerd zal proberen een paar te deactiveren.

ExcaliburDexter --> De soyo is ook 440BX hier had ik speciaal voor gekeken dat het dezelfde chipset was omdat ik weet dat er anders problemen kunnen ontstaan

cjdijk--> zie orca

Dannyke --> wrom die 80Gb bij niet pakt weet ik niet maar de schijf is naar mijn weten 100% (alle standaardtesten in XP doorliep hij goed)

Zo heb ik iedereen gehad, ik ga nog meer testen van sommige antwoorden die hier gegeven zijn maar hoop dat iemand hier nog meer uitleg/oplossingen kan geven.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:20
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 17:41:
[...]

Ik heb de verschillende berichten gelezen en probeer ze allemaal te beantwoorden:

zetje01 --> Dit kan wel zoals Damster al zij herkend hij dan alles gewoon opnieuw
typer72 --> Veel plezier er mee...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 17:41:
[...]

Wolverine--> jumpers zijn er niet op dit mobo behalve voor de reset van de bios, en alles is al geactiveerd met via maxblast (ik heb er al bestanden via de ander pc op kunnen zetten en als ik via een floppy boot op de "kapotte" pc dan kan ik via de cdrom ook dingen kopieren naar de schijf. En zoals eerder gezegd heb ik al geprobeerd om xp op de betreffende schijf te krijgen in de betreffende pc met als resultaat de zelfde melding.
Ik bedoel niet die jumpers, maar die op je harde schijf :P. Maar als MaxBlast je harde schijf pakt dan ligt het probleem misschien bij je XP Cd. Installeer eerst W98 en probeer daarna Windows XP te installeren.
Kijk ook of je via fdisk je nieuwe HD kan activeren (gewoon als extra checkup).
Pagina: 1