Ik schreef in de topic wetenschappleijk bewijs tegen god het volgende verhaal, waarop helaas geen reacties kwamen.
Gisteren zat ik naar de BBC te luisteren en toen hoorde ik het volgende: Vroeger dacht men dat bewustzijn en 'mind' gescheiden waren. Met de ontwikkeling van de neuro-psychologie en neuro-fysiologie kwam men tot de conclusie dat bewustzijn voortkwam uit de hersenen. Recent beginnen vakmensen toch weer te twijfelen omdat het op geen enkele manier te bewijzen blijkt. Out of body-ervaringen lijken er ook mee in strijd. Een andere hele interesante hypothes wordt door sommigen nu overwogen: namelijk dat onze hersenen functioneren als een ontvangstapparaat. Zij produceert geen bewustzijn maar plukt als het ware het bewustzijn uit de ether. Dat vond ik nu een hele interessante gedachte, ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.In dit soort discussie wordt een mogelijkheid altijd buiten beschouwing gehouden die ook interessant is.
1) God bestaat
2) God bestaat niet
3) God bestaat omdat wij geloven dat hij bestaat
Dus naast "God schiep de mens" en "De mens schept God", God en de mens scheppen elkaar. De mens schept de wereld misschien niet alleen met zijn daden, maar ook met zijn geloof. Juist omdat God onkenbaar is, is deze laatste mogelijkheid niet geheel uit te sluiten.
Parallel met de vraag over het bestaan van God loopt de vraag over het bestaan van ander bewustzijn. Deze is evenmin bewijsbaar. Ik ervaar jullie bewustzijn, maar ik kan het niet bewijzen. Zo ervaar ik ook het goddelijk bewustzijn, maar ik kan haar evenmin bewijzen.
Wij kennen de aard van God niet, misschien is God wel zoiets als het verzameld bewustzijn. In die zin zouden wij met ons geloof een prettige dan wel minder prettige God kunnen scheppen. Het bewustzijn sterft zich niet, maar splits zich zo nu en dan af en sluit zich weer aan. In zo'n concept zou er een wederzijdse beinvloeding tussen God en de mens mogelijk zijn.