Extreem instabiel beeld (ook in VGA mode)

Pagina: 1
Acties:

• Woutepout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 12:22
Ik heb de FAQ gelezen en dit is dus geen 60Hz refresh-bug topic ;). Even een klein stukje voorgeschiedenis:
M'n zus d'r comp is een tijdje geleden overleden. Ik heb er toen een nieuwe MB, CPU en voeding in laten zetten (door een winkel). In principe werkt de computer nu weer, maar het beeld is volledig onwerkbaar geworden. Het was een Cellie 533 en nu een Cellie 1,2GHz. Videokaart is een S3 Trio3D en is overgezet door die winkel (PC-Dokter BTW). De monitor is een Hansol Mazellan 15ax (driver geinstalleerd).

Het vreemde is: de monitor werkt als je hem aan een andere comp hangt. Ik dacht eerst dat de monitor kapot was, dus heb ik hem laten "maken" bij een zaak. Daar hebben ze in de winkel laten zien dat ie ok was. Aan m'n zus d'r comp trilt het beeld als de nete (ook al tijdens het opstarten). Als ik een andere monitor aan de PC hang, werkt het ook goed. Alleen dus de combo monitor+PC werkt niet.

De symptomen zijn als volgt:
Tijdens het opstarten trilt het beeld dus heel erg. In Windows is dit het zelfde. Alleen op 640x480 is er een enigszins leesbaar beeld, maar op 800x600 of 1024x768 is er bijna niks te zien. Het lijkt erop alsof de monitor het signaal niet kan syncen. Monitor en PC zitten allebei niet op een geaard stopcontact, maar dit was voorheen ook geen probleem. Ik heb geprobeerd in de BIOS de AGP driving strength te veranderen, maar dit heeft niet geholpen.

Ik weet echt niet meer wat ik kan doen of proberen, dus ik zou ontzettend dankbaar zijn als iemand me kan helpen (zus ook, want die zit al lange tijd zonder computer :( )

Verwijderd

weet je zeker dat er geen magneten of ventilatoren in de buurt staan ?

• Woutepout
Ja, dat weet ik zeker. Het is ook geen beetje trillend of onscherp beeld ofzo. Het is echt erg. De zijkant v/h beeld loopt bijv. ook niet recht, maar vertoont "uitstulpingen".

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Drivers voor monitor misschien?

• Woutepout
Heb ik geinstalleerd (staat ook in post).

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Al is met een ander (geleend) videoplankje geprobeerd??

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• Woutepout
Is net gedaan en daarmee blijkt beeld wel goed te zijn. Ligt dus blijkbaar toch aan de videokaart. Vreemd dat het niet gevonden is tijdens de reparatie en dat het beeld wel goed was toen ik hem aan een andere (betere) monitor hing, maar ik weet nu inmiddels waar het aan ligt.

Bedankt voor de hulp. Kan een monitor trouwens corrigeren voor het niet helemaal goed op tijd aankomen van scanlines (waar het probleem op leek).
Pagina: 1