Toon posts:

Linux op een Macintosh Classic??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej :P

Ik heb laatst van mn Opa zijn oude Macintosh Classic (1990) gekregen (40MB HDD, floppy, z/w-scherm). Wat zijn de mogelijkheden mbt Linux op deze machine? Ik heb niet bijster veel verstand van Apple's, maar ik weet dat er speciale PPC-Linux versies zijn. Ik neem aan dat deze niet zomaar te draaien zijn op zo'n oude machine. Is er een mogelijkheid toe?
Kortom, wat zijn jullie ideeen hierover??
Volgens mij zijn er niet meer topics met eenzelfde vraag, maar ik kan het natuurlijk mis hebben...

Alavst bedankt!

Edit: Het gaat dus om deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.mac512.com/macclassic.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mac512.com/macclassicb.jpg
:)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

"ik kan het mis hebben?"
Dit soort draadjes komt meer voor dan anderen! :+
Eigenlijk is er een apart draadje voor, maar omdat dit geen standaard i386-welke-distro-moekneme draad is, laat ik em open.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook niet van "welke distro", maar meer van "wat kan ik, wat is leuk, wat hebben anderen ermee gedaan".. Misschien zelfs een beetje discussie-achtig :P

Verwijderd

Het enige waar ik me druk om maak is die 40MB harddisk. Dat is wel errug weinig. :(
Ik heb niet enorm veel ervaring met die oude macs, maar volgens mij zit er gewoon een standaard PPC CPU in, en daar draait de Linux Kernel gewoon op. Het zal niet bijster snel zijn uiteraard :p

Bootdiskje maken in windows, met rawrite en een image van de distributie van jouw keuze <plugger> DEBIAN! DEBIAN! DEBIAN! </plugger> en dan moet dat wel goed komen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 22:51:
Het enige waar ik me druk om maak is die 40MB harddisk. Dat is wel errug weinig. :(
Ik heb niet enorm veel ervaring met die oude macs, maar volgens mij zit er gewoon een standaard PPC CPU in, en daar draait de Linux Kernel gewoon op. Het zal niet bijster snel zijn uiteraard :p

Bootdiskje maken in windows, met rawrite en een image van de distributie van jouw keuze <plugger> DEBIAN! DEBIAN! DEBIAN! </plugger> en dan moet dat wel goed komen.
Volgens een aantal sites zit er een zogenaamde "68000" CPU in :) Zou ik daar gewoon Debian op kunnen draaien? (Heb net 5 Debian Woody ISO's binnengetrokken :P )

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
*zucht* Tis geen PPC |:(
Een classic, da's hartstikke oud, daar zit een Motorola 68000 chip in.
Ik denk niet dat daar Linux op gaat draaien, misschien een speciaal daarvoor gemaakte ultra compacte distro.

Verwijderd

Topicstarter
svdmeer schreef op 09 september 2002 @ 22:57:
Ik denk niet dat daar Linux op gaat draaien, misschien een speciaal daarvoor gemaakte ultra compacte distro.
Het is idd geen PPC, nee |:(
Nee, maar in 1990 was Linux er ook al, dus distro's die erop passen zijn er wel hoor..
Het is meer de vraag of de architectuur ondersteund wordt :{

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

svdmeer schreef op 09 september 2002 @ 22:57:
Debian m68k
Linux draait op meer architecturen, dan ik kan onthouden eigenlijk :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
een 68000?
heb ik beetje leren programmeren in assembler...
veel gaat ie bak nie doen denk ik ;)

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Alsjeblieft, wat een beetje Googlen al wel niet kan doen:

http://www.mac.linux-m68k.org/

Het enige probleem is nu: Is het een Macintosh Classic, of een Macintosh Classic II?

Linux/mac68k werkt pas vanaf een 68030. De Macintosh Classic heeft een 68000 proc, en de Classic II een 68030 proc.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
moto-moi schreef op 09 september 2002 @ 23:03:
[...]

Debian m68k
Linux draait op meer architecturen, dan ik kan onthouden eigenlijk :)
kansloos:
Memory and Disk Space Requirements
You must have at least 12MB of memory and 110MB of hard disk space. For a minimal console-based system (all standard packages), 250MB is required.

zie hier voor een volledig hardware overzicht voor MC68000 Mac hardware.

ook leuk Linux for Macintosh!

Verwijderd

Topicstarter
mcDaedalus schreef op 09 september 2002 @ 23:05:
Alsjeblieft, wat een beetje Googlen al wel niet kan doen:

http://www.mac.linux-m68k.org/

Het enige probleem is nu: Is het een Macintosh Classic, of een Macintosh Classic II?

Linux/mac68k werkt pas vanaf een 68030. De Macintosh Classic heeft een 68000 proc, en de Classic II een 68030 proc.
Nee, op de voorkant staat gewoon Macintosh Classic :{ Die valt dus ook af...

Edit: Nog een beetje verder gezocht, en overal hadden ze het over de 68000 serie: de 68020, 68030, 68040, etc. Maar geen 68000. Ik ga morgen wel even verder zoeken en uitvinden of ik een 68000 of een andere heb.. In ieder geval bedankt tot nu toe :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb ff verder gezocht en het volgende gevonden:

http://www.uclinux.org/

Dit is een port van Linux om het te kunnen draaien op een proc zonder MMU (zoals de 68000). Het is eigenlijk bedoeld voor embedded systemen, maar op de site van ene Paul Coene (http://www.esat.kuleuven.ac.be/~pcoene/atari.html) kun je informatie vinden hoe je misschien werkend krijgt op je Mac Classic.

Het zal denk ik wel lastig worden, aangezien uClinux wat experimenteel. Dus als je zin hebt om te experimenteren kun je het proberen. Verwacht er echter niet teveel van.

[ Voor 0% gewijzigd door Daedalus op 09-09-2002 23:23 . Reden: Vomme zpell vouten ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 22:56:
[...]
Volgens een aantal sites zit er een zogenaamde "68000" CPU in :)
Ja! De m68k ;)

Dat is een PowerPC CPUtje, en daar kan de Linux Kernel prima op draaien.
Debian is ook erg goed op PPC's, maarja, ik als Debian Developer ben een beetje biased. Het maakt dus niet uit welke distributie je draait, zolang ze maar (goed) support hebben voor PPC's ;)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21
Ja! De m68k ;)

Dat is een PowerPC CPUtje, en daar kan de Linux Kernel prima op draaien.
Dit is dus een 68000 processor en geen PPC.
Dat zijn (voor de mac) de 601, 603(e)(v), 604(e) en daarna G3/G4....

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Met een proc ben je d'r nog niet hoor. Ik heb hier een Mac Colour Classic staan. Daar zit een 16MHz 68030 in + copro. Een 160MB HD, 10MB mem en een netwerkkaart. Maar mooi dat Geen enkele versie van Linux er fatsoenlijk op wil draaien. Dat komt omdat je na de CPU nog meer zooi in je computer hebt zitten. En juist daar zit de brakheid. De m68k kernel crasht _HEEL_ snel. Op je SCSI-drives, op je netwerkkaart.... of zomaar omdat hij te zwaar belast wordt. Het is geen volwassen port. Niet voor de colour classic iig. Met een 68000 kan je het al helemaal vergeten omdat die niet 100% 32bits is. Hij is intern 32 bits, maar naar buiten is hij 24 bits.
edit:
Dat schijnt niet het probleem te zijn. Het zit hem in de PMMU die die niet heeft. Ach, je kan niet alles onthouden :P

Verder werken procs met een LC in de code ook niet. Een 68LC040 gaat ook niet werken. Die komen ook vrij veel voor in de ouwe 68K macs. Als je werkelijk geinteresseert bent moet je op die linux68k site gaan snuffelen en je in ieder geval abonneren op de mailinglijst.
edit:
Je kunt trouwens beter kijken op www.mac.linux-m68k.org

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat een ongelovelijke onwetendheid op Macintosh en 68k-architectuur gebied |:(
Als je niet weet waar je het over hebt, roep dan niet.

De helft van de replies hier is gebaseerd op bullshit, en er zijn slechts enkelingen die de conclusie trekken dat:
- Een 68k GEEN PPC is
- Non-Mac-OS-en over het algemeen een 68030 nodig hebben.
- Linux op een Macintosh Classic bijna net zo lastig is als Osama Bin Laden vinden.

Maar topicstarter, wees niet getreurd! System 6.0.8 is GRATIS te downloaden (gebruik Google) en er draaien hartstikke leuke oude spelletjes op die hetzelfde nostalgie-gehalte hebben als die oude XT-spelletjes. Een classic is een heel leuk speeltje, gewoon de oorspronkelijke software lekker draaien.
Linux is dan zonde, en als je Linux wilt heb ik nog wel een oude 486 voor je staan. (in ruil voor die classic ;) )

Verwijderd

Jotti schreef op 09 september 2002 @ 22:48:
"ik kan het mis hebben?"
Dit soort draadjes komt meer voor dan anderen! :+
Eigenlijk is er een apart draadje voor, maar omdat dit geen standaard i386-welke-distro-moekneme draad is, laat ik em open.
heej, en mijn topicje over mijn sparcje (duidelijk geen standaard i386-welke-distro-moekneme werd gesloten :'( )

maar jah:

als er geen linux voor is is netbsd (www.netbsd.org) misschien wat, dat draait zelfs op me broodrooster (bij wijze van spreken dus :) )

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

pff. Ik heb geen verstand van Macjes.. maar wel van Motorola 68k-CPU's (vanwege mijn Amiga's).
Motorola 68000 is een 16bit CPU. Dit kan dus geen Linux draaien, aangezien daar een 32bit CPU voor nodig is.
Motorola 68010 is nooit in CPU's verschenen.
Motorola 68020 is de 1e 32bit CPU van de Motorola serie.
Motorola 680EC20 is een 24bit CPU met intern 32bit. Dit is een goedkope variant van de 68020. Eigenlijk is het dezelfde CPU, alleen zonder CoPro.
68030 - 68040 en 68060 zijn de laatste series van deze CPU
68050 hebben ze overgeslagen.
Na de 68060 is men overgegaan naar PPC....
Dus, conclusie. Die mac kan geen Linux draaien.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 11:51:
als er geen linux voor is is netbsd (www.netbsd.org) misschien wat, dat draait zelfs op me broodrooster (bij wijze van spreken dus :) )
En NetBSD draait wel op 16-bit architecturen? Zie het zo snel niet staan op de site, maar iig bedankt voor de tip..
Pagina: 1