Toon posts:

[wc] Water veel te heet met 172W peltier

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok de titel zegt al heel veel maar ik zal het aan uw allen even toelichten.
Ik heb een waterkoeling setup met een eheim 600l/h pomp en een goede radiateur uit een seat ibiza (ofzo) met daarom 4 120mm fans wat dus ook het probleem niet zou moeten zijn.
Een koper koelblok redelijk standaard. en wat sileconen slangen.

Verder heb ik een standaar 172 watt peltier en een zware 24V 10 Amp voeding.

Ok. nu is mijn probleem als ik het zootje aanzet met een water temp van +/- 20 graden word mijn koelblok bloedje heet en daarom mijn koudekant van mijn pelt amper onder het vriespunt. er zitten geen knikken in mijn slangen ofzo en die radiateur moet het makkelijk trekken.
Maar na 3 minuten het systeem te laten lopen is mijn water al rond de 45 á 50 graden. Dit zou naar mijn id niet moeten.
Waarom maakt mijn pelt zoveel warmte? ik heb setupjes gezien hiero op GOT met vergelijkbare specs voor hun WC of zelfs minder.

De voeding levert onbelast 36 volt en belast 26. de pelt trekt 10.6 Amp. zou het misschien aan die 2 volt extra kunnen liggen?

Verwijderd

is het contact met peltier en koelblok goed?
gesoldeerd, adhasvie, of op elkaar gedrukt, gelijmt
meestal moet je ook nog eens je contact isoleren he,

en ik zou ze aan elkaar lijmen met adhasive!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:31
Aan die 2 volt zal het niet liggen.. ik denk eerder dat je het moet zoeken in het contact tussen waterblok/peltier/coldplate.

Die setup die je nu beschrijft is zonder belasting op de coldplate..? Wordt de coldplate dus geen ijs machine?

waar heb je die tec vandaag als ik vragen mag.

Verwijderd

Topicstarter
aan het contact tussen de peltier en koelblok zal het neit liggen. het water word immers gruwelijk warm. de peltier heb ik overgekocht van iemand maar deze had hem neit gebruikt. daar ben ik van overtuigt of hij heeft hem wel heeel goed schoongemaakt. ik heb het id dat de pelt zwaar veel te veel warmte maakt.

deze setup is overigens "droog" wel met water :P maar niet op m'n proc en neej er ontstaat wel wat condens maar niet echt ijs op m'n coldplate

Verwijderd

uhm. er is mij vertelt dat je een pelt van 24 volt het best op 17 kan laten draaien. omdat ie met de laatste gewoon alleen maar hitte maakt. Niet helemaal natuurlijk maar is dan gewoon onefficienter. probeer maar is als het kan.

Verwijderd

Topicstarter
dat is een id. weet jij dan wat voor weerstand ik er op moet zetten die van 26 volt naar 20 gaat? er meot wel 10 amp door heen

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

172 watt, peltier zegt het al. heb je enig idee hoeveel warmte dat is.... Hoeveel liter water zit er in je systeem? je heb hier een aardige sloot water voor nodig omdat een beetje cool te houden, ik zou zelf zeggen tussen de 10 en 20 liter. Met bv 5 liter water trek je dat echt niet enne je pomp is een beetje krap 600 l/hr lijkt veel maar is nix, das dus 10 l/min das maar een pisstraaltje (excuzee moi, :) ) En je moet niet vergeten dat een radiator meer rendement oplevert naar mate de delta T groter is, bij een kamertemp van 20 en een watertemp van 30 doet een radiator niet veel, een radiator begint pas zijn werk goed te doen bij een delta T van min 15 graden, ik zeg niet dat ie niet werkt hij werkt alleen beter bij een hogere delta T omdat te compenseren heb je gewoon veel water nodig.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
u adviseert mij een reservoir te nemen.
er zit idd niet echt super veel waater in miijn systeem maar het koelblok word echt heet dat zou toch ook niet mogen?
en idd er kan wel 275 wat aan warmte van dat ding komen

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 22:59:
dat is een id. weet jij dan wat voor weerstand ik er op moet zetten die van 26 volt naar 20 gaat? er meot wel 10 amp door heen
U=IxR 6=10xR R=0,6 Ohm P=UxI 6x10=60 WATT !!!!!!! dat zal niet meevallen om zo'n weerstand te vinden enne NOG meer warmte, :)

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 23:08:
u adviseert mij een reservoir te nemen.
er zit idd niet echt super veel waater in miijn systeem maar het koelblok word echt heet dat zou toch ook niet mogen?
en idd er kan wel 275 wat aan warmte van dat ding komen
U, whahoehaha das lang geleden, maare je hebt geen reservoir ??? gauw er tussen zetten, das een wereld van verschil. Heb je echt nodig met een peltier, zonder peltier kan het wel....

• KryTech
na reservoir maakt weinig uit aangezien hij een goede radiator heeft met flink wat fans..

Zelf heb ik van een inkoopactie ook nog een 172 watt tec liggen die zo rot is als wat. Hij wordt wel extreem warm.. veel warmer dan me "goede" tec en wordt amper koud. Nu wil ik je niet ontmoedigen maar misschien is de tec wel niet helemaal in orde.

Daarom vroeg ik eingelijk waar je hem vandaan had.. misschien wel dezelfde inkoopactie bij toeval???

Een weerstand om van 26 naar 24 volt te gaan zal niet gaan :) je moet dan met een schakeling van wat transitoren gaan werken of een paar diodes in serie zetten die flink wat stroom kunnen doorlaten.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

KryTech schreef op 09 september 2002 @ 23:28:
na reservoir maakt weinig uit aangezien hij een goede radiator heeft met flink wat fans..

.
???, sorry hoor maar een reservoir is toch wel 1 van de belangrijkste dingen in een watergekoeld systeem zeker met een peltier element, als je niet voldoende hoeveelheid water in je systeem hebt wordt het heel snel opgewarmd en krijg je precies wat mr_man omschrijft..... maargoed ik kan er helemaal naast zitten, speciaal omdat ik een reservoir geplaats heb en toen van de problemen af was, temp water eerst 45 graden met res. nog maar 35 graden (constant).

Verwijderd

Cavie schreef op 09 september 2002 @ 23:39:
[...]

???, sorry hoor maar een reservoir is toch wel 1 van de belangrijkste dingen in een watergekoeld systeem zeker met een peltier element, als je niet voldoende hoeveelheid water in je systeem hebt wordt het heel snel opgewarmd en krijg je precies wat mr_man omschrijft..... maargoed ik kan er helemaal naast zitten, speciaal omdat ik een reservoir geplaats heb en toen van de problemen af was, temp water eerst 45 graden met res. nog maar 35 graden (constant).
Als de rad het niet aan kan kun je nog wel een reservoir hebben, maar wordt het nog steeds te warm. Het duurt alleen langer voor het op die temp is.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik vraag me af hoe je die rad gefixored hebt, kun je een fotow plaatsen?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

[rml][ DH Cooling] Peltier topic. Pas op PICS!!![/rml]/

Watertemp is max 32 graden bij een kamertemp van 22 graden.

Lees het topic.

Ik heb een klein reservoir, iets meer dan een liter water in het systeem, meer niet.

Dit kan ook handig zijn: Hoe vast moet een peltier.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Je koelblok word bloedheet -> geen goede warmteoverdracht tussen waterblok en water. Wat voor blokje gebruik je? De flow opvoeren kan zowiezo nooit kwaad.

De hoge watertemp: lijkt erop dat je rad z'n werk niet goed doet. Bij mij was de watertemp ca. 10 graden hoger dan kamertemp; dit met een rad uit een Opel Ascona B en een enkele 120mm Sunon fan.
Het kan zijn dat je radiator vervuild is (de binnenste kanalen verstopt). Hierdoor is het gebruikte oppervlak aan de lage kant, en koelt het ding niet goed.

Die 2V extra is wel degelijk dodelijk voor je performance. Je bedrijft de pelt 'over de top', en daarboven zakt de efficiency hard terug. Wat doe je eraan? Of een weerstand ertussen zetten (3 weerstanden van 68 Ohm / 9Watt parallel), of wat windingen van de trafo afhalen.

Hoeveel hitte produceert een peltier? Heel wat. Maximaal in jouw geval:
elektrisch: 26V * 10.5A = 273W. Thermisch: 172W. Samen: 273+172 = 445W. Niet echt weinig...

Over reservoirs enzo: het is onzin dat je met een peltier een reservoir nodig zou hebben. Het water word alleen als transportmiddel gebruikt, en het al dan niet hebben van een reservoir voegt niets toe. Uiteindelijk geld: Pin = Puit, waarbij Pin het vermogen is dat via de peltier binnenkomt, en Puit het vermogen dat de rad afstaat aan de lucht + een beetje verliesvermogen van de slangen e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die volt d8 ik al wel maar ja dan zal ik iig die weerstanden er tussen zetten.
Uit de reacties hier begrijp ik dat het flinke weerstanden moeten zijn ivm die 10 Amp die er doorheen moet.
resevoir slaat toch alleen maar warmte eventjes op? het duurt dan wat langer tot het water echt heet is maar meestal zijn die dingen van plastic en dat gelijd ook niet echt warmte.

deze tec is idd van een inkoopactie overgebleven. hoop niet dat deze ook brak is. 't ding heeft me 40 pleuro's gekost.

M'n koelblok is flink aan gesoldeerd misschien zit er veel oxidatie aan de binnenkant. Hoe zou ik dat kunnen verwijderen. zoutzuur maakt mooi schoon maar schijnt het oxideren daarna alleen maar erger te maken en zandstralen (dabit) is ook niet een optie voor mij.

maar uitijndelijk word mijn water ook gloeiend heet dus echt slechte gelijding tussen water en koelblok lijkt mij ook neit.
vandaar de rede ook van mijn draadje :) ik ben namenlijk bang dat het toch mijn tec is.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Azijn wil meestalwel helpen.
Gewone azijn he, geen schoomaakazijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• KryTech
Ik heb hier nog een 172 watt tec over van mijn oude watercooling systeempje.. hij is wel gebruikt maar je mag hem best lenen om te kijken of het idd je tec is..

mail maar naar kry@planet.nl als je intresse heb. Mocht hij bevallen kan je hem overkopen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45

Epsilon

Zn tec kan het bijna niet zijn

Wat is je setup (aantal blokken in serie enzo). Want het kan zijn dat het pompje niet genoeg rond pompt.

Ook het hoogte verschil tussen boven en onderkant van je waterkoelingsysteem zou ik graag even weten.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

als je de peltier fout aansluit warmt ie et alleen maar op :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik zou geen weerstanden gebruiken. Je wilt namelijk niet van 26V naar 24V gaan, maar het liefst naar 20V oid. In die buurt zit namelijk de optimale verhouding tussen koelperformance en warmte productie en kan je dus de koudste temperatuur van de cold-side verwachten. 26V is echt te veel aangezien de efficiency exponentieel of kwadraties afneemt boven het optimale punt.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Hielko schreef op 10 september 2002 @ 23:02:
Ik zou geen weerstanden gebruiken. Je wilt namelijk niet van 26V naar 24V gaan, maar het liefst naar 20V oid. In die buurt zit namelijk de optimale verhouding tussen koelperformance en warmte productie en kan je dus de koudste temperatuur van de cold-side verwachten. 26V is echt te veel aangezien de efficiency exponentieel of kwadraties afneemt boven het optimale punt.
hoe groot moet de weerstand zijn om een peltier van 172 watt bij 24 volt op 20v te laten lopen? 24/10.6=2.26, even aannemen dat de weerstand ongeveer constant is, 20/2.26=8.83, 4/8.83= 0.45 ohm, die dan vervolgens een warmte produceert van 4*5.97=23.8 watt. Een paar vermogensweerstandjes parallel trekken dat wel. 9 watt draadgewonden weerstanden kosten ongeveer 1,45, daar pak je er drie van klaar ben je. een andere mogelijkheid is gewoon een rol draad als weerstand pakken, gezien de lage weerstand die je nodig hebt...

edit: shit, ik heb de verkeerde waarde voor het vermogen van de peltier gepakt.. foutje, wordt aan gewerkt.
edit: done

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op 10 september 2002 @ 23:02:
gelukkig een hoop mensen hiero die wat meer verstand hebben van electronica dan ik. ik moet dus mijn voltage verlagen. dat zou me dan zo'n 6v*10A=60 watt aan warmte schelen. Plus een coldplate die kouder wordt.
aangezien ik net begonnen ben met stroompjes (heb wel zelf )m'n voeding "gebouwd") kan iemand mij vertellen wat ik voor onderdelen ik moet hebben (draad weerstanden iod) met welke waarden?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je zou ook eens eerst een regelbare voeding kunnen proberen te lenen en met deze voeding testen hoe de performance is bij verschillende spanningen. Daarnaast zeg je dat je de voeding zelf heb gemaakt. Is deze wel stabiel? Je stelt in het begin al dat hij terugzakt van 36 naar 26 Volt, dit is een behoorlijk verschil (en nog steeds teveel). Veel suc6 in iedergeval en laat het ff weten wat het was.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• aatos
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 20:08:
[...]

gelukkig een hoop mensen hiero die wat meer verstand hebben van electronica dan ik. ik moet dus mijn voltage verlagen. dat zou me dan zo'n 6v*10A=60 watt aan warmte schelen. Plus een coldplate die kouder wordt.
aangezien ik net begonnen ben met stroompjes (heb wel zelf )m'n voeding "gebouwd") kan iemand mij vertellen wat ik voor onderdelen ik moet hebben (draad weerstanden iod) met welke waarden?
ik denk dat een rol draad het makkelijkst is. meet eerst de weerstand van de hele rol, als je dan weet hoe lang die rol is kan je uitrekenen hoeveel meter je nodig hebt.

de waarde van de weerstand heb ik hierboven al uitgerekend.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 20:08:
[...]

Erm, als je zelf de voeding gebouwd hebt, houdt dat ook in dat je de trafo zelf gewikkeld hebt? Zo ja, is die oplossing van DaBit om een aantal wikkelingen van de secundaire spoel af te halen iig een goed idee.

Verder maak ik op uit 't feit dat je voeding zo enorm inzakt (36V zonder load - eigenlijk verkeerd gemeten maar dat terzijde ->26V bij +10A) dat hij verre van gereguleerd is. Doet me vermoeden dat de voeding waarschijnlijk uit niet meer dan een trafo een gelijkrichter (brugcel(len)?) en misschien wat uitgangs-bufferelco's bevat.

Mocht je voeding zo opgebouwd zijn, dan kan je ook makkelijk een'Variac'(=regelbare transformator) voor de voeding plaatsen. Met zo'n Variac kan je traploos eenfasig (wisselspanning dus) 240VAC->0V transformeren. Kan je zeg maar de output van je voeding voor je peltier op een efficientere manier verlagen dan met draadweerstanden, en hij is nog regelbaar ook.

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 22:59:
is het niet mogelijk op die voeding zelf lager te zetten, want als je op 20 volt wil dan moet je bijna een 25-30 watt weerstand hebben dat is niet goed.

misschien kun je bij een elctronica-man/zaak de spanning van de voeding omlaag laten brengen naar onder de 20v (18,5-17V )

• aatos
gp500 schreef op 13 september 2002 @ 12:28:
[...]

is het niet mogelijk op die voeding zelf lager te zetten, want als je op 20 volt wil dan moet je bijna een 25-30 watt weerstand hebben dat is niet goed.

misschien kun je bij een elctronica-man/zaak de spanning van de voeding omlaag laten brengen naar onder de 20v (18,5-17V )
zoals eerder gezegd: omdat de weerstandswaarde zo laag is pak je gewoon een rol draad. die kan de 25-30 watt uitstekend aan.

Verwijderd

[nohtml]
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 11:59:
Erm, als je zelf de voeding gebouwd hebt, houdt dat ook in dat je de trafo zelf gewikkeld hebt? Zo ja, is die oplossing van DaBit om een aantal wikkelingen van de secundaire spoel af te halen iig een goed idee.
Als je een simpele voeding a-la het schema op mijn website hebt, en je gebruikt een ringkern, dan kun je ook nog wat anders doen: zelf een spoel op de ringkern bijwikkelen, en deze in serie schakelen met de secundaire windingen van de ringkern zelf. De spanning geproduceerd door de extra winding werkt dan de spanning van de ringkern tegen, waardoor de geleverde spanning afneemt (en de maximaal te leveren stroom toeneemt) Als de spanning toeneemt ipv afneemt, dan moet je de aansluitdraden van de extra winding omdraaien.

Ik schat dat een winding of 5 voldoende is. Leg deze gelijkmatig over de ringkern heen, en wikkel ze van 2.5mm2 installatiedraad.

Al met al is dit stukken efficienter dan het reduceren van de spanning met weerstanden (nauwelijks extra warmteontwikkeling).

Voorbeeldje van extra windingen (in dit geval gebruikt om de spanning te verhogen):

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderhoeven.nu/dabit/h2o_cooling/waterjacket_building_en/images/peltvoeding_experimenteel.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 11:59:
[...]

Mocht je voeding zo opgebouwd zijn, dan kan je ook makkelijk een'Variac'(=regelbare transformator) voor de voeding plaatsen. Met zo'n Variac kan je traploos eenfasig (wisselspanning dus) 240VAC->0V transformeren. Kan je zeg maar de output van je voeding voor je peltier op een efficientere manier verlagen dan met draadweerstanden, en hij is nog regelbaar ook.
mmm zo'n variac is volgens mij best prijzig.
en een draadweesrtand moet ik dan niet meters draad hebben?
ik denk dat de oplossing om wat wikkels van m'n trafo af te halen het beste is. ik heb jammergenoeg geen ringkern dus de oplossing die dabit had kan ik niet toepassen.

• aatos
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 22:29:
[...]

mmm zo'n variac is volgens mij best prijzig.
en een draadweesrtand moet ik dan niet meters draad hebben?
ik denk dat de oplossing om wat wikkels van m'n trafo af te halen het beste is. ik heb jammergenoeg geen ringkern dus de oplossing die dabit had kan ik niet toepassen.
je zou 25 meter dun standaard luidsprekersnoer kunnen halen. daar heb je waarschijnlijk enkele meters van nodig.

Verwijderd

Topicstarter
[Schop]

okey ik hem m'n voeding nog eens doorgemeten en ik krijg hoogst wasige waarden door. allereerst: mijn trafo geeft netjes onbelast 24.6 volt af. daarna na mijn diodebrug zit deze op 21.4 en daarna mijn elco's +/- 36 volt. (belast is het 26.x) waar zit de fout? of kan ik beter behalve mijn trafo nieuwe onderdelen kopen. veel zijn namenlijk bij elkaar verzameld.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45

Epsilon

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 22:17:
[Schop]

okey ik hem m'n voeding nog eens doorgemeten en ik krijg hoogst wasige waarden door. allereerst: mijn trafo geeft netjes onbelast 24.6 volt af. daarna na mijn diodebrug zit deze op 21.4 en daarna mijn elco's +/- 36 volt. (belast is het 26.x) waar zit de fout? of kan ik beter behalve mijn trafo nieuwe onderdelen kopen. veel zijn namenlijk bij elkaar verzameld.
24.6v uit de trafo is wisselspanning
na gelijkrichten + afvlakken zal je ongeveer 35v overhouden idd. Dit is stomweg te veel. De fout zit bij de trafo. Die had geen 24v, maar 18(23v) of 15v(20v) moeten zijn.

Tjek mijn peltier voeding: Peltier voeding pics!!!
Pagina: 1