- This line is intentionally left blank -
Voor reele wortels kun je Newtons methode gebruiken:
stel f(x) = y = a0x0 + a1x1 + ... + anxn
1. Kies een x waarde, zeg x0
2. Bepaal de bijbehorende y waarde, zeg y0
3. Bepaal de afgeleide in dat punt dy/dx(x = x0)
4. Trek een denkbeeldige lijn door punt (x[sub]0[/sub,y0) met helling uit punt 3 (een raaklijn)
5. Bepaal het snijpunt van die lijn met de x-as, noem deze x-waarde x1. Bepaal de bijbehorende y1 = f(x1) dit punt is een benadering voor een nulpunt.
6. Herhaal stap 1 voor x1 etc...
4. Trek een denkbeeldige lijn door punt (x[sub]0[/sub,y0) met helling uit punt 3 (een raaklijn)
5. Bepaal het snijpunt van die lijn met de x-as, noem deze x-waarde x1. Bepaal de bijbehorende y1 = f(x1) dit punt is een benadering voor een nulpunt.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Deze methode kende ik al. Is een benaderingsmethode voor een reele wortel, zoals je zelf ook al schrijft. Wat ik zoek is dus een soortgelijke methode waarmee ik alle wortels, dus ook de imaginaire, kan vinden.Juup schreef op 09 september 2002 @ 23:45:
Voor reele wortels kun je Newtons methode gebruiken:
- This line is intentionally left blank -
Verwijderd
Ehmm, Poohbear, de complexe wortel van een polynoom is imho iets anders dan de wortel van een complex getal hoor...
Newton's methode werkt ook voor imaginaire wortels...
Ik weet alleen zo ff 123 niet meer hoe je 'm dan aan moet passen;
Het kan zeker, ik heb er ooit nog leuke fractals mee getekend...
Ik weet alleen zo ff 123 niet meer hoe je 'm dan aan moet passen;
Het kan zeker, ik heb er ooit nog leuke fractals mee getekend...
.
[ Voor 0% gewijzigd door Pooh op 10-09-2002 10:04 . Reden: toon aangepast ]
De wortels van een polynoom is een andere benaming voor de nulpunten van het polynoom. Het is dus iets heel anders dan de rekenkundige bewerking worteltrekken.Poohbear schreef op 10 september 2002 @ 09:43:
[...]
Ja schat...
(Dat vind ik ook, maar wat heeft dat met het bovenstaande te maken... of begrijp ik iets niet
)
(overigens lost mijn formule je probleem lang niet altijd op, het kan wel beter, zie: http://mathworld.wolfram.com/SquareRoot.html )
De verwarring ontstaat doordat wortel een beetje een ongelukkige vertaling is van het engelse root, waarmee nulpunt wordt bedoelt, terwijl in het engels "square root" voor worteltrekken wordt gebruikt.
He who knows only his own side of the case knows little of that.
RickN schreef op 10 september 2002 @ 10:01:
[...]
De wortels van een polynoom is een andere benaming voor de nulpunten van het polynoom. Het is dus iets heel anders dan de rekenkundige bewerking worteltrekken.
De verwarring ontstaat doordat wortel een beetje een ongelukkige vertaling is van het engelse root, waarmee nulpunt wordt bedoelt, terwijl in het engels "square root" voor worteltrekken wordt gebruikt.
Pagina: 1