Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Verwijderd
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
Certificaatjes zeggen nml helemaal niets. Ik kan ook wel een Redhat certificaat proberen te halen, maar als ik vervolgens zoals ik nu doe alleen met Debian aan de slag ga, zal dat bedrijf helemaal niets aan mij hebben als ze Redhat gaan draaien, heb nog nooit een dependency voor RPM hoeven oplossen (GELUKKIG!)
Daarvoor is die lpi certificatie nou, die is geheel onafhankelijk van distributie. Ik heb woensdag m'n eerste examen_JGC_ schreef op 09 september 2002 @ 22:43:
Linux leer je door te doen. Als jij bij een bedrijf komt en je noemt daarop wat je allemaal kunt, zegt dat meer dan "Ik heb een cursus gedaan en ik heb hier mn certificaat".
Certificaatjes zeggen nml helemaal niets. Ik kan ook wel een Redhat certificaat proberen te halen, maar als ik vervolgens zoals ik nu doe alleen met Debian aan de slag ga, zal dat bedrijf helemaal niets aan mij hebben als ze Redhat gaan draaien, heb nog nooit een dependency voor RPM hoeven oplossen (GELUKKIG!)
Ik ben echt geen linux noob hoor, maar bedrijven willen nou eenmaal graag een bewijs zien dat je daadwerkelijk beschikt over de kennis die je zegt te hebben..
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
advocaat v.d._JGC_ schreef op 09 september 2002 @ 22:43:
Certificaatjes zeggen nml helemaal niets. Ik kan ook wel een Redhat certificaat proberen te halen, maar als ik vervolgens zoals ik nu doe alleen met Debian aan de slag ga, zal dat bedrijf helemaal niets aan mij hebben als ze Redhat gaan draaien, heb nog nooit een dependency voor RPM hoeven oplossen
Aan wie ligt dat dan, aan het certificaat of aan de persoon die eenkennig is?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Eerst jezelf goed leren werken met Linux, en daarna zo'n certificaat halen, dat kan inderdaad best nuttig zijn om je (toekomstige?) werkgever te laten zien dat je niet maar wat uit je nek lult, maar inderdaad die ervaring hebt die je zegt te hebben (praktijk-ervaring is belangrijker, maar certificaat = bewijs).
Moet je dus inderdaad wel een "erkend" certificaat hebben. Aangezien Redhat de meest bekende distro is, zou ik daar dan misschien wel voor gaan - aangezien veel managers de naam 'Redhat' waarschijnlijk eerder hebben gehoord i.t.t. tot 'onafhankelijke' linux-certificerings-bedrijven. Maar misschien vergis ik me daarin...ik ben tenslotte geen manager
Verwijderd
Ik zou graag een lpi of een rhce doen maar ik kan geen tweede hypotheek op mijn huis krijgen
ps. ken ook genoeg mensen die aan een cetificaat niets zien
Verwijderd
hmmm, lpi is best wel interessant, als ik naar exam 201 kijk. ben benieuwd wat ik allemaal fout doe als ik nu zo'n test afleg
Verwijderd
Helemaal mee eens!Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 10:10:
lpi en rhce certificaten bewijzen ook dat je een bepaald niveau hebt, bij een bedrijf moet je zowieso nog verder leren. Sommige mensen kunnen dat niet goed.
Kijk maar als je van de middelbare school of MBO, HBO, Universiteit (whatever) af komt: je bent en blijft een groentje in het bedrijfsleven na het halen van je dimploma.
Toch heb je - ik spreek uit ervaring - weldegelijk wat aan die certificeringen: het toont namelijk ook onder andere je inzet en de wil om te leren. Dat is een bedrijf veel waard. Bovendien zijn je werkzaamheden dan meer "verantwoord" dan dat je gewoon maar wat prutst, "omdat het thuis ook zo werkt".
Ik zou zeggen: als je de mogelijkheid hebt, gewoon doen! Daarnaast gewoon lekker blijven "klooien", want ook dat hoort erbij!
LPI of RHCE? Ikzelf heb naast CNE en MSCE gekozen voor RHCE (nog niet afgerond...), maar volgens mij kun je met beide opleiding uiteindelijk hetzelfde resultaat behalen.
Suc6!
waar doeje dat?Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 10:10:
lpi en rhce certificaten bewijzen ook dat je een bepaald niveau hebt, bij een bedrijf moet je zowieso nog verder leren. Sommige mensen kunnen dat niet goed.
hmmm, lpi is best wel interessant, als ik naar exam 201 kijk. ben benieuwd wat ik allemaal fout doe als ik nu zo'n test afleg
Verwijderd
Zo duur vind ik dit anders niet !
2.1. How much do LPI exams cost?
Our intention has always been to provide testing at the lowest possible cost. In most locales our exams cost $100 US. In Japan and in the EU the cost changes based on the fluctuation of currencies.
Zo duur is dit tog niet of zie ik iets over het hoofd ofzo
Verwijderd
(Tja kom uit het OS/2 kamp)
Maar ik ben ook nog aan het rondsneupen wat ik dan zou moeten doen.
Om te beginnen kan ik je in ieder geval een zelfstudie aanbevelen met boeken van Sander van Vugt "een inleiding in Linux systeem beheer" en "Gevorderd systeem beheer"
Overigens goed voor iedereen die Linux een beetje wil leren kennen.
Maarja het is echt voor de eerste serieuse stappen op het linux gebied.
Daarna is het echt erg zoeken naar goede opleidingen.
Weet iemand nog goede studieboeken?
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Welke boeken kan ik het beste kopen?(het maakt me niet uit of het Nederlands of Engels is)
Ik heb deze gevonden: LPI Linux Certification in a Nutshell, General Linux I, info187(instruct), info188(instruct).
Hmm, ziet er eenvoudig uit (het meeste heb ik al gedaan irl).Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 20:18:
http://www.lpi.org/p-obj-201.html hier staat wat je allemaal moet kennen.
Maar euhm, als die LPI zoveel goedkoper is dan RHCE en dergelijke, waar kan je daarvoor examen in Nederland doen? Ik zie op www.lpi.org alleen Duitsland in de buurt .. en dat vind ik een beetje te ver om een examen af te leggen.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
OK, nu word ik erg nieuwsgierigCyril schreef op 09 september 2002 @ 22:57:
[...]
Daarvoor is die lpi certificatie nou, die is geheel onafhankelijk van distributie. Ik heb woensdag m'n eerste examen
Wáár kun je zo'n examen overal doen?
*is totale Linux / *BSD freak en zou ook graag professioneel ermee werken*
[edit]
De vraag is dus eigenlijk: bij welke examencentra in Nederland kan ik examens afleggen zónder bij hun de opleiding te volgen, dus door middel van zelfstudie (boeken kopen is veel goedkoper dan les volgen) en wélke examens worden er gegeven?
En euh, ik was al op zoek met Google, kan echter maar weinig vinden
Aan de certificatie zit geen verplichte opleiding aan vast of zo, je kunt geheel door zelfstudie de stof doorlopen.
* Cyril heeft om 14.00 examen in Eindhoven, ben eens benieuwd..
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
Zijn de examens in het Engels of ook in het Nederlands? (gewoon uit interesse, ik kan wel genoeg Engels .. maar het bepaalt wel of ik Engelse of Nederlandse boeken ga kopen)
Ik wist dat de LOI A+ geeft, maar als de examens voor iedereen vrij zijn dan lijkt me het nogal dom om via de LOI te doen
*vindt certificaatjes wel leuk naast zijn opleiding tot Software Engineer* .. staat ook geinig op je CV
[edit]
Ik heb even een mailtje met al mijn vragen richting Broekhuis ivm hun functie als VUE Testing Center gestuurd. Ben eens benieuwd wat ze erover te vertellen hebben
Suc6 @ Cyril btw
Verwijderd
Ook handig om te weten dat je na behalen daarvan ook verder als compaq certified verder kan en of richting sun.
want sun en redhat hebben ook bepaalde contracten afgesloten.
Dus ik zou echt aanbevelen RHCE en die kan zwaar zijn want je wordt praktijk getest dus je moet het weten.
Als ik LPI1 (dus 101+102) wil doen, kost me dat ongeveer 300 EURO (50 EURO extra voor boek).Geachte heer ********,
1. U kunt examen afleggen bij Broekhuis in Rotterdam zonder cursussen te doen als u zelf inboekt en betaalt bij VUE via www.vue.com of 0800-0235323.
Ons exameninstituut is alleen op woensdag overdag open.
2.Ze worden in het Engels afgenomen( of Japans, Duits, Frans), geen Nederlandse examens
3. verschillende prijzen worden gehanteerd. 101 en 102 van Linux kosten 125 EURO per examen
Comptia A+ kost 153 EURO per examen
Succes met het inboeken. Wellicht zien wij u hier,
Met vriendelijke groet,
Albert Houwaart
Facilitair manager
Broekhuis Training B.V.
Marten Meesweg 145
3068 AV Rotterdam
Maar goed, examens zijn dus in het Engels en je kunt ze afnemen zonder opleiding