Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maxtor hetepeteet

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 21:02
'Allo

Mijn maxtor (D740X 60G liquid) heeft sinds een aantal dagen nogal wat kuren, onder andere korte locks van het systeem, WinXP op de knieen krijgen, bad sectors, etc. Na wat testen met Maxtor's PowerMax bleek er een SMART Attribute Failure te zijn. Heb inmiddels een RMA gestart en ben aan het wachten op een vervanging.

Om mijn nieuwsgierigheid te stillen heb ik speedfan geinstalleerd, om te kijken wat er nog meer te vinden is met SMART. Inderdaad is de desbetreffende attribute (5: Reallocated Sector Count) fout. Wat mij verder erg verbaasd, is de temperatuur. Het systeem staat nu ongeveer een half uurtje aan, waarbij de schijf bovenop een open kast ligt, en de temperatuur zit tussen de 52 en 56 graden, dit terwijl de operating temp maximaal 55 graden mag zijn. :? Er draaien nu geen intensieve programma's, hd heeft maar af en toe activiteit, dus lijkt me dit niet normaal?

Mzl,
DaCoTa

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik zou een fannetje voor je nieuwe schijf hangen.

specs

Verwijderd

inderdaad ik zou als ik jou was dan maar eens een beetje gaan case modden op laag niveau met een paar extra fans plaatsen en misschien een zijkant van je kast eraf halen zodat hij ook directe luchtkoeling krijgt succes ermee in ieder geval

kort samengevat : "ga wat fans kopen"

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dat lijkt me idd geen overbodige luxe

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
ik heb zelf twee Maxtor 80GB 7400rpm 133's (niet de lqiuids) in een kast gepropt, maar er was niet veel ruimte, dus 1tje is er beland net boven de floppy-drive, en 1tj direct eronder, en die worden bij mij ook zo heet dat je er je handen aan brandt.

is die 55graden de officiele maximum temperatuur?

• DaCoTa
Dat mijn kast nogal krap en mogelijk niet goed geventileerd, ok (desktop kast ivm erg weinig ruimte), maar dat dat ding buiten de kast al 55 graden wordt, terwijl die bijna niks staat te doen vind ik wel erg vreemd. Volgens de datasheet is 55 graden de maximale operating temperature. Op deze manier mag ik hem dus alleen aanzetten, niet gebruikten...

Hoe kun je de smart values voor temp trouwens omrekenen naar temperatuur? De value is nu 79, terwijl speedfan 55 graden aangeeft. Worst value staat op 73, warning value staat op 42. Wat zijn deze getallen in graden?

(Edit: formulering)

Verwijderd

ja zo ongeveer wel ja normalerwijs kan het niet direct kwaad maar ik zou toch voor de zekerheid maar wat fan's erbij plaatsen zo hou je ze langer in leven over het algemeen....

30-40 graden is eigenlijk een ideale temperatuur

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 12:31
Ik heb al veel problemen gehad met maxtors en nog nooit met WD's.
Mocht je de optie hebben om over te stappen dan raad ik je dat zeker aan.
Ook in dit forum vind je een hoop posts die gaan over de problematiek met maxtor schijven.

Ik zeg niet dat iedere maxtor schijf niets is, maar het kapot/heel percentage ligt mij te hoog.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 14:55
jip, heb nu 3x 80GB in mijn pc.
2x IBM 80GB in raid 0, van december 2001 geen problemen.

1x Maxtor 80GB zal nu een maand of 1.5 misschien 2 oud zijn, maar ie doet nu al raar. fitness nog maar 50%, en veel rare geluiden. (alsof ie bepaalde delen gewoon niet kan vinden) ook blijft deze disk nu ondanks dat deze idle is een zacht zoekgeluid maken.

Nooit meer maxtor, IBM of WD hier in de toekomst

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11 14:15

Mary Wana

keyboard nut

ik heb dual 80gb bearing ze zitten vrij dicht op elkaar en is neit direkt een fan wat erop waait ofsow. ze worden ook niet erg warm ofsow en ik heb er nooit problemen mee :) hier een pic
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=14229

ik heb wel meer dan voldoende cooling door mijn hele kast :)
(pic daarvan ook wel beschikbaar :))

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06 21:40
KBDE schreef op 09 september 2002 @ 23:52:

Nooit meer maxtor, IBM of WD hier in de toekomst
:P grapjas dan blijft er niet meer veel over :P

mijn 2*80GIG maxtors worden max 2 graden bovenkamer temperatuur in mn server, maar hierin worden ze ook echt super gekoeld.
In dezelfde server zit echter ook een 40GIG IBM (120gxp) en deze word zo'n 5 graden boven kamertemperatuur, dus volgens mij worden de maxtors niet extreem warm tov andere merken.

Maarja het is ook vaak genoeg bekend gemaakt dat je 7200RPM (en het liefst alle) hardeschijven moet koellen wil je een lange levensduur hebben. (een 8cm fan op 5volt volstaat al meestal)

en tja 55graden is erg hoog ja, ik zou al bang worden als t boven de 50graden zou komen

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 03:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

Ik heb ook sinds kort een nieuwe Maxtor 60gb die leuk de temp aangeeft dmv SMART. Eerst werd het ding ook 56 graden bijna non-stop.
Een 80x80cm fan erop plaatsen deed wonderen de temperatuur wisselt nu tussen de 26 en 33 graden met een enkele uitschieter naar boven en naar beneden.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

• sharkzor
  • Laatst online: 09:55
Mary Wana schreef op 10 september 2002 @ 07:51:
ik heb dual 80gb bearing ze zitten vrij dicht op elkaar en is neit direkt een fan wat erop waait ofsow. ze worden ook niet erg warm ofsow en ik heb er nooit problemen mee :) hier een pic
[afbeelding]

ik heb wel meer dan voldoende cooling door mijn hele kast :)
(pic daarvan ook wel beschikbaar :))
laat me raden, h600 hdd rack?

heb ik ook. de fan aan de voorkant zorgt ervoor dat die schijven gewoon lauw worden :)
klein beetje lucht over die schijven zorgt er al voor dat ze een stuk minder warm worden.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11 14:15

Mary Wana

keyboard nut

sharkzor schreef op 10 september 2002 @ 08:15:
[...]

laat me raden, h600 hdd rack?

heb ik ook. de fan aan de voorkant zorgt ervoor dat die schijven gewoon lauw worden :)
klein beetje lucht over die schijven zorgt er al voor dat ze een stuk minder warm worden.
yippie nog iemand met een ECHTE kast :)

Clickt!

:)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 14:55
ExcaliburDexter schreef op 10 september 2002 @ 07:53:
[...]

:P grapjas dan blijft er niet meer veel over :P
Haha, sorry. ik heb het een beetje onhandig geschreven.
Ik bedoelde dus eigenlijk dat ik in de toekomst geen Maxtor meer koop, ibm en wd daarentegen wel. ;)

PS: Die maxtor welke ik nu 1.5 maand heb (heb het eff nagekeken) is actief gekoeld en nooit warmer dan handwarm geworden (open kast, met een 120mm in de buurd welke zijn aanzuiglucht o.a. via de maxtor aanzuigd)

De Ibm's worden ietwat warmer, maar dat komt omdat ze op elkaar zitten en zonder actieve koeling moeten uitkomen.

• job
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

heb hier 2 maxtors
1 maxtor 20gb 7200rpm zit onder de fdd en die wordt ongeveer 39 graden
en 1 maxtor 60gb 7200 zit in een 5 1/4"bracken onder mijn dvdspeler en brander en die wordt 42 graden.
heb dan ook 2 stille casefans. maar 55 graden lijkt me echt te heet.
je hebt hem gewoon los op je case liggen?? en als je hm dan eens op de kop legt. dus met print boven.

en die fitness moet je je ook niet al teveel van aantrekken
mijn nieuwe maxtors hadden een fitnes van respectievelijk 80 en 85 procent.
als ik ze test met maxtor tools is er niets aan de hand.

en idd die values van speedfan wordt ik ook niet wijs uit. wat kan je daar eigenlijk mee doen?

• DaCoTa
'Allo

Ben gisteren naar de computerboer gerend en een assorti fans gehaald. Iig een nieuwe kogelgelagerde voor mijn voeding want ik was het helemaal zat met die herrie. Meteen ook de fanguard daar vanaf gesloopt en ik moet zeggen, dat scheelt een boel herrie.

Daarnaast heb ik nu een hele lieve 55 mm fan, van een cpu koelerblokje gesloopt. Na een avondje testen met deze fan blijft de temp van de Maxtor tussen de 35 en 37 graden. Dit lijkt me toch wel acceptabel, zeker voor zo'n mini fannetje. Nu komt de enige herrie nog van de maxtor zelf, maar hoop dat een nieuwe dit ook oplost. Enige dat nu nog rest is een gat boren in de kast voor die 55 mm fan, zodat de boel weer dicht kan. Als eerste casemod moet ik maar klein beginnen, lijkt me :)

Dank voor alle info en tips. Hoop dat de volgende maxtor nog een lang en gelukkig leven heeft, aan de temperatuur kan het iig niet meer liggen.

Mzl,
DaCoTa

• maratropa
  • Niet online
je kunt veel meer airflow krijgen door een grotere Fan ergens op te hangen zodat hij over je schijf blaast, zelfs als je hem op minder volt zet. Maar elke airflow helpt.

specs

• DaCoTa
Die 55mm is intake fan die zo ongeveer recht over de hd blaast. Maar mocht dat niet voldoende zijn: het gaatje groter maken kan altijd nog :)

• DaCoTa

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik heb nog 3 fan's te koop.. sunon van mijn inkoop acktie die zijn over.. dus als je nodig hebt.. mail/icq me!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:38
Mijn Maxtor werd dus ook standaard 56 graden, gisteren in een coolermaster cooldriver gezet en nu is hij 39 graden max, normaal zo'n 37. Vanmiddag even proberen wat de temp zonder fans wordt want die maken wel wat herrie.
Pagina: 1