Ik heb een linux en windows machine hier staan die dmv Samba wat shares delen (beide compu's). Onder windows 2000 draaide alles prima maar nou heb ik sinds kort op mn windows bak XP gezet. Vroeger gebruikte ik op de twee machines verschillende usernames, maar nu zijn ze hetzelfde en wat blijkt tot mn groote verbazing...als ik in windows browse naar de linux bak zie ik daar tussen alle shares die ik netjes in smb.conf heb gezet ook mn persoonlijke (linux) homedir staan, die ik dus niet expliciet geshared heb. Ik heb er alle rechten, ik kan gewoon bestanden lezen+deleten en zo...
Ok, best vaag dat ie dus, omdat je dezelfde username hebt, opeens automagisch ook je homedir gaat sharen, maar het allervaagste is dus dat de accounts twee verschillende wachtwoorden hebben!!! (ik doe niets met DC's oid, gewoon workgroup). Dat betekend dus dat iemand anders, in theorie, op een andere computer in het netwerk even een user kan aanmaken met dezelfde naam en een eigen gekozen wachtwoord en hij kan spontaan op de homedir van iemand anders komen...
Wie kan mij even verduidelijken wat hier aan de hand is, want dit lijkt me niet normaal....
Ok, best vaag dat ie dus, omdat je dezelfde username hebt, opeens automagisch ook je homedir gaat sharen, maar het allervaagste is dus dat de accounts twee verschillende wachtwoorden hebben!!! (ik doe niets met DC's oid, gewoon workgroup). Dat betekend dus dat iemand anders, in theorie, op een andere computer in het netwerk even een user kan aanmaken met dezelfde naam en een eigen gekozen wachtwoord en hij kan spontaan op de homedir van iemand anders komen...
Wie kan mij even verduidelijken wat hier aan de hand is, want dit lijkt me niet normaal....