Windows XP - niet alle folders toegankelijk via netwerk

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08
Wanneer ik vanaf mijn PC de My Documents of Windows folder wil benaderen op mijn laptop (of andersom) krijg ik de melding dat ik geen toegang heb. Kennelijk moet ik instellen dat deze 'beschermde' folders ook van buitenaf bereikbaar zijn.

Maar hoe doe ik dat? In de Local Security Policy kan ik niets vinden...

Ik draai trouwens Windows XP Professional.

omniscale.nl

Verwijderd

heb je wel Adim rechten?

• posttoast
Ik ben op de PC waar ik op werk ingelogd als admin, en ik heb dezelfde username op beide systemen.

omniscale.nl

Verwijderd

Probeer is een andere Username misschien geeft ie conflict als je met twee dezelfde namen inlogd.

lijkt me niet maar tis het proberen waard

• posttoast
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 18:19:
Probeer is een andere Username misschien geeft ie conflict als je met twee dezelfde namen inlogd.

lijkt me niet maar tis het proberen waard
Kan ik me ook niet voorstellen, want dan zou ie dat conflict al geven als ik een ander deel van de schijf benader. Ik kan in principe alles benaderen, behalve de systeemfolders...

Ik kan wel een extra user aanmaken om het te proberen, maar dat is geen goede oplossing want ik wil persé op beide systemen met dezelfde naam inloggen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem, toch bood de search geen soelaas. Weet niemand meer hierover?

omniscale.nl

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

firewall uit???

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• posttoast
Werkt niet. Bovendien heb ik mijn firewalls zo ingesteld dat de computers toegang tot elkaar hebben. En dat hebben ze ook, behalve in de systeemfolders.

Ik krijg de volgende foutmelding:
\\GANGES\Disk C\WINDOWS is not accessible. You might not have permission to use the network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

Access is denied.
Goed, de administrator ben ik zelf maar ik heb geen idee wat ik in moet stellen. Het zal vast ergens in de user policy settings staan, maar waar???

omniscale.nl

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De users moeten op beide machines het zelfde password hebben

Iperf

• posttoast
fish schreef op 09 september 2002 @ 21:58:
De users moeten op beide machines het zelfde password hebben
De users hebben hetzelfde password, namelijk geen. Normaal kan dat niet in een netwerk onder Windows XP, maar ik heb in de Local Security Policy "Limit local account use of blank passwords to console logon only" op disabled gezet. Hierdoor kan het dus wel.

Nogmaals: ik heb geen enkel probleem om op de gedeelde schijven te komen, ik kan alleen niet in de Windows directory, Program Files directory en de Documents en Settings directories...

Dit lijkt een soort beveiliging, maar die moet toch uit te zetten zijn?

omniscale.nl

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
VincentB schreef op 09 september 2002 @ 23:59:
[...]
Dit lijkt een soort beveiliging, maar die moet toch uit te zetten zijn?
Ja hoor, bij de folder eigenschappen, simple file-sharing uitvinken. En dan voor de mappen waar je bij wil de permissies veranderen.

• posttoast
Haldo schreef op 10 september 2002 @ 09:47:
[...]

Ja hoor, bij de folder eigenschappen, simple file-sharing uitvinken. En dan voor de mappen waar je bij wil de permissies veranderen.
Simple file-sharing staat al uit. Maar waarin moet ik de permissies veranderen dan? Ik ben namelijk al administrator op beide systemen, dan zou ik toch alle rechten moeten hebben?

omniscale.nl

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

En wat gebeurd er als je de windows map apart deelt?? Kan je er dan nog niet op?
Ik weet dat het niet de netste oplossing is, maar als het werkt..

Wees consequent, maar niet altijd

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat komt mede doordat je dus je mappen geprivilariseert hebt, daar vraagt hij om namelijk

Hoe je dat oplost is gewoon wat er al gezegt werd, simple filesharing uitzetten en klooien

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Dit is simpel weg een beveiliging van windows.

Ik heb er zelf nog geen echte oplossing voor gevonden.
Maar je kan wel gewoon zoals de Ook wordt gezegd de map handmatig delen.

Dus als je bij (bijvoorbeeld) C:\winnt\system32 moet zijn dat je dan die specifieke map deelt.
Dit is wel een word-around waar je wat verder mee komt.

• ijmert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 17:08
De folder My Documents heeft standaard ook voor de Admin geen leesrechten. Alleen de eigenaar mag erin. Alleen degene die de folder heeft aangemaakt mag erin. Lijkt me wel logisch voor een folder My Documents toch?. Je moet dus als eigenaar van de folder inloggen op de laptop en rechten weggeven aan andere gebruikers die ook wat in jouw My Documents folder mogen. :)

Small Business Server rules. www.vangorsel.nl

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je simple file sharing uit hebt staan dan rechter muisknop op een map die je wilt delen. Bij het tabblad security, daar voeg je een extra groep/user toe bijvoorbeeld Everyone en die geef je alle rechten. Als je Everyone met alle rechten aan een map toevoegd dan kan iedereen erbij. Als je een domein of een enkele user toevoegd dan kun je de rechten daarvoor regelen.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Dat is dan zeker een beveiliging van WinXP? Als ik hier (win2000) met C drive deel dan kan ik direct overal bij...

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Permissies veranderen, user policies etc... in Windows XP Home en Pro:

Opstarten in veilige modus (safe mode) en dan inloggen met een administrator account. Daarna kun je in de explorer de eigenschappen (properties) van mappen bekijken MET user policies en meer...

Allemaal erg uitgebreid en ik snap er ook nog weinig van. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

• posttoast
Okay, ik heb overal waar maar iets aan te vinken viel "Full control" aangevinkt, en jawel: dat werkt!

Bedankt allemaal.

Nog een toevoeging:
wanneer je de groep 'users' full control geeft werkt het!

Nogmaals bedankt iedereen!

[ Voor 0% gewijzigd door posttoast op 10-09-2002 13:59 . Reden: Kleine toevoeging ]

omniscale.nl

Pagina: 1