Toon posts:

winnt 4 domain ip adressen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb het volgende probleem met ip adressen. Heb nu een nt4 domain met ip range 192.168.1.x via dhcp waarbij de router 1 is. De router is een gecombineerd apparaat met mailserver (ISDN).
Nu gaan we over op SDSL. We krijgen een router in bruikleen met 195.18.106.x ip en wat andere vaste ip's in deze zelfde range.
Nu is mijn vraag hoe ik dit implementeer. Wie geef ik welke adressen, gateway ip etc. En hoe configureer ik de Mandrake SNF firewall welke ik tussen het lan en internet (router) wil plaatsen.

Alvast bedankt

Verwijderd

Je hoeft in eerste instantie niet zoveel te veranderen. Je kan de sdsl netwerkkaart gewoon in je router stoppen. Deze laat je dan gewoon de mail ophalen en internet sharen.

Je kunt later nog altijd kijken of je meerdere Ip's wilt gaan gebruiken. (BV een apart IP voor de mailserver).

Over het configureren van een firewall zal toch wel wat info te vinden zijn op internet?
google --> iptables firewall howto
google --> ipchains firewall howto.

Verwijderd

Topicstarter
De router welke we nu gebruiken is eigenlijk een telefooncentrale met mailserver en router functionaliteit (ISDN). Daar kan ik niets aan veranderen. Via een SDSL abbo. is er nu een SDSL router geplaatst. De ISDN router komt dus te vervallen. Dus moet ik WinNT4 configgen om het netwerk via de SDSL router te laten internetten. De router heeft een vast ip meegekregen in de 195.18.106.x range.
Mijn vraag is nu waar ik welke ip's aan geef. Intern gebruik ik nl. de 192.168.1.x range en de mailserver zal bereikbaar moeten blijven via smtp.
Daarnaast wil ik achter de router een firewall hangen. Dit is een laptop geworden met 2x een pcmcia nic, eentje naar de SDSL router en een naar het netwerk. De vraag is nu welke ip's ik aan de nic's geef.

195.18.106.x ? ? 192.168.1.x 192.168.1.x
Internet - SDSL Router -NIC - Mandrake SNF- NIC - NT4 Domain - Mail server