Ik heb hier een LVM partitie verspreid over 3 maxtor harde schijven. Ik was gisteren gedwongen een fs check te doen, maar die is al 24 uur bezig. En dat ding vindt constant kapotte inodes. Als ik fdisk -l /dev/data/FTP doe geeft hij aan dat de schijf geen partitie tabel heeft. Is me LVM drive nu naar de klote? Ik gebruik trouwens ext3 op die partitie.
Verwijderd
euhrm.. ik ben (nog) niet heel erg ervaren met LVM, draai het zelf ook nog maar een paar maandjes, maar euh '/dev/data/FTP' zal wel het logical volume (LV) van LVM zijn, of de volume group (VG)? want je harddisk zelf zit natuurlijk op /dev/hda of met scsi op een /dev/sg0 device?
dus als je fdisk op je VG of LV los laat, vind ie geen partities, immers dat is gewoon data voor LVM zelf, als je fdisk op /dev/hda of /dev/sg0 ofzo lost laat zou ie wel LVM partities moeten laten zien.
Kapotte inodes zijn vrij klo-te, en 24 uur ermee bezig zijn is wel heel erg lang. Watvoor systeempje is het? Misschien is 't een traag bakkie, dan kan 't wel, of je harddisk is echt finaal naar de filistijnen... Alhoewel, met een LVM volume over 3 harddisks.....
Anyways, speel es wat met lvdisplay en vgdisplay, die laten informatie zien over die /dev/data/FTP LV's en VG's.
dus als je fdisk op je VG of LV los laat, vind ie geen partities, immers dat is gewoon data voor LVM zelf, als je fdisk op /dev/hda of /dev/sg0 ofzo lost laat zou ie wel LVM partities moeten laten zien.
Kapotte inodes zijn vrij klo-te, en 24 uur ermee bezig zijn is wel heel erg lang. Watvoor systeempje is het? Misschien is 't een traag bakkie, dan kan 't wel, of je harddisk is echt finaal naar de filistijnen... Alhoewel, met een LVM volume over 3 harddisks.....
Anyways, speel es wat met lvdisplay en vgdisplay, die laten informatie zien over die /dev/data/FTP LV's en VG's.
Het is een celeron 600, en de schijven zijn bij elkaar 140 gb.Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 23:47:
euhrm.. ik ben (nog) niet heel erg ervaren met LVM, draai het zelf ook nog maar een paar maandjes, maar euh '/dev/data/FTP' zal wel het logical volume (LV) van LVM zijn, of de volume group (VG)? want je harddisk zelf zit natuurlijk op /dev/hda of met scsi op een /dev/sg0 device?
Is het niet zo dat ext3 een journaling fs is.
Dwz dat mocht 'ie crachen dat er domweg een journal terug gespeelt hoeft te worden om het fs weer consistent te maken?
Dan word het toch vrij moeilijk om (veel) fouten op/in het fs te krijgen
Dwz dat mocht 'ie crachen dat er domweg een journal terug gespeelt hoeft te worden om het fs weer consistent te maken?
Dan word het toch vrij moeilijk om (veel) fouten op/in het fs te krijgen
Verwijderd
simpel: ja, je bent je data kwijt
moeilijk: theoretisch zou je je partitietabel (gedeeltelijk) terug kunnen krijgen met gpart. Met de ze tool is het mij 1 x gelukt om een lost partitietabel te restoren.
moeilijk: theoretisch zou je je partitietabel (gedeeltelijk) terug kunnen krijgen met gpart. Met de ze tool is het mij 1 x gelukt om een lost partitietabel te restoren.
Nou gewoon , van je backup.Blubber schreef op 10 september 2002 @ 12:53:
en hoe krijg ik me data weer terug volgens jou dan?
Nee serieus. Als je een LVM LV over 3 disken heen "plakt"
is de kans op diskuitval en daardoor dataverlies, drie maal zo groot
als met een enkele disk. En dan is backups maken het enige wat
je tegen dataverlies beschemt.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
ja een backup van een in totaal 140 gb grote, en strakts 320 gb grote partitie. Weet hoeveel geld dat kost om te backuppen?
Ja , ik kan wel een schatting doen wat dat kost.
Maar ik kan niet inschatten wat je data je waard is
Overigens, misschien is je data je nog genoeg waard om een software
RAID 5 oid te overwegen ?
Maar ik kan niet inschatten wat je data je waard is
Overigens, misschien is je data je nog genoeg waard om een software
RAID 5 oid te overwegen ?
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Pagina: 1