[EL] baybus schema correct ???

Pagina: 1
Acties:

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 00:14
Ik wil een baybus/fanbus maken aan de hand van een schema van op Virtual-Hideout.
Dit dus http://www.virtual-hideout.net/images/a_baybus.gif
Het zorgt er gewoon voor dat je een fan kan aan- en afzetten en dat er dan een ledje gaat branden als de fan aan staat.
Ik wil er echter potmeters aan toevoegen zodat ik de fans ook nog eens traploos kan regelen, maar de ledjes moeten wel steeds met dezelfde sterkte branden dus onafhankelijk van de snelheid van de fans.

Na enig denkwerk 8)7 kwam ik op zoiets uit:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/lvds/a_rheostatbaybusfanbus.gif

De potmeters zou ik dus plaatsen voor de fan maar na het ledje. Mijn vraag is nu of dit zal werken? :?

[ Voor 0% gewijzigd door piston op 09-09-2002 15:28 . Reden: typfoutje ]

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

Verwijderd

ik heb precies hetzelde schema alleen met een schakelaar met 2 polen aan aan dus hiermee schakel ik de potmeter aan en vervolgens brand er een multicolor led op groen en staat ie uit brand hij rood

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Jep, dat gaat werken, maar dan moet die potmeter wel een 5 Watt potmeter zijn.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

dit is goed, maar ik zou geen potmeters nemen om je fan`s te regelen, eerder een echte regelaar, lm 317 of 350

Electronics development

• piston
3lmowww schreef op 09 september 2002 @ 15:35:
dit is goed, maar ik zou geen potmeters nemen om je fan`s te regelen, eerder een echte regelaar, lm 317 of 350
wat zijn dan "echte regelaars"? die ken ik niet.

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."

Verwijderd

3lmowww bedoelt driebenige spanningsregelaars.

• piston
Heb effe gegoogeld en dat lijkt mij nu op het eerste zicht niet echt zo heel moeilijk om zo'n lm317 in te passen, maar omwille dat dit mijn eerste el-projectje is, ga ik het simpel houden en dus gewoon het origineel plan volgen.
Allezinds bedankt voor de tip! misschien dat ik em nog in de toekomst gebruik.
:)

Pagina: 1