Cat5E kabel met Solid kern of niet?

Pagina: 1
Acties:

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 16:16
Ik kan op deze site http://www.1to0.nl/ kiezen uit twee soorten Cat5e bekabeling: solid kern of soepel. Het prijsverschil is minimaal en daar zal mijn keuze ook niet op gebaseerd zijn. Ik wil een netwerkje trekken naar diverse kamers in mijn huis. Deze kabels ga ik wegwerken achter kabelgoten (Attema G55 of Tehalit SL plintgootsysteem). Achter deze goten lopen naast elkaar Coax, CAT5e en telefoon.
Nu zal het trekken van die solidkern kabel moeilijker zijn..... Maar is dat in deze situatie voor mij wel nuttig of zal ik toch niet zo veel problemen krijgen qua storing en interverentie met de soepele versie? Wat zijn jullie ervaringen? Andere tips met betrekking tot het kiezen van de juiste kabels (of andere goede adressen) zijn natuurlijk welkom!

Verwijderd

Ikzelf prefereer solid kern. Is opzich ook nog vrij soepel, maar de connector's zijn veel makkelijker aan te knijpen.

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je de kabels alleen maar laat liggen in die goot en er verder niet mee gaat touwtje springen ofzo, dan kan je het beste solid kabel nemen. Het ligt nog wel een beetje aan de afstand, want bijvoorbeeld 10 meter hoef je niet per se te overbruggen door solid kabel te gebruiken, dan kan stranded ook prima.

Het signaal wat door solid kabel gaat blijft namelijk sterker dan door stranded kabel, niet gelet op bijkomende interferentie door machines, dat komt er ook nog bij.
Solid kabel is wel iets breekbaarder dan stranded, dus pas op met buigen en trekken.

Theoretisch heb je speciale connectoren nodig voor solid kabels. In de praktijk zal je ook wel met gewone connectoren kunnen werken. Het komt niet helemaal duidelijk naar voren in je verhaal, maar neem je een type opbouw/inbouw doos als connector, of prik je direct RJ-45 stekkertjes aan de kabel? Het lijkt me dat je voor de "doos" versie gaat, aangezien je ook al een mooie goot gaat leggen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Soepel is makkelijk als het aan een bewegend item vastzit, soepel heeft vaak een (iets) hogere weerstand (naar verhouding). lijk me ook wat lastiger te krimpen.

Iperf

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

als je van plan bent om de boel één keer neer te zetten, en daarna niet of bijna niet te verplaatsen, en alle kabels netjes weg te werken. dan zou ik solid nemen

verplaats je de dingen echter regelt, en wil je de kabels af en toe anders leggen dan zou ik kiezen voor soepel.

Solid is vaak iets dunner qua uiteindelijke omvang, dus netter weg te werken, echter het breekt ook iets sneller dan dan soepel. Als je niet weet wat je wilt gaan doen, dan zou ik voor soepel kiezen...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

.. en als je het niet uitmaakt zou ik voor solid kiezen :D de meeste stekkertjes zijn voor solid, de meeste (allemaal??) stopcontactjes zijn voor solid, en de patchcables zijn soepel dus dat probleem is ook opgelost.
(puur in therorie is soepel misschien beter; door het 'skin effect' zijn hoge frequenties in het voordeel. Dit begint echter pas op 11000 hz en daar komt de datatrein nog niet de eerste 2 decennia)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 23:14:
Dit begint echter pas op 11000 hz en daar komt de datatrein nog niet de eerste 2 decennia)
Ethernet (zelfs de 10Mbit uitvoering) is daar al lang voorbij hoor......
Wat is 11khz nou nog ?

11khz is niet eens genoeg voor een rs232 verbinding...
Pagina: 1