Toon posts:

Wat is er aan de hand met m'n WDC's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Western Digital 20GB WD Caviar 7200RPM ATA100 in m'n PC hangen. Ik heb tot 4 keer toe de Schijf binnen een half jaar terug moeten brengen naar de winkel voor een nieuwe wegens Bad sectors...

Hij hang wel onder m'n Maxtor D740X 40G, met een 80MM Thermaltake Fan ertegenaan en een HDD cooler eronder geplakt, de temp van die Maxtor is rond de 30Graadjes. De WDC kan ik niet uitlezen, wegens brakke S.M.A.R.T.

Is dit nu de hint om geen WD's meer te kopen, of doe ik iets verkeerd.

Verwijderd

Mijn Maxtor D740X 60 GB hangt idd ook boven mn WDC Caviar 45 GB en die WDC gaat ook telkens weer dood. De schijf begint gewoon te tikken. Ze zitten ook allebei voor de zekerheid achter iceberg HD koelers, maar het heeft blijkbaar niets van doen met de temperatuur.
Ik weet niet wat het is, maar het begint me behoorlijk de keel uit te hangen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan een beetje van alles zijn. Of je hebt gigantisch pech om telkens een maandagochtendexemplaar van de winkel mee naar huis te mogen meenemen. Of de voeding is zodanig brak dat het vaak te hoge piekspanningen afgeeft. Of je draait je PC 24/7 waarvoor in feite geen enkel IDE schijf is bedoeld. Behalve dan de Maxtor D740X, waarvan de fabrikant meent dat deze IDE schijf wél 24/7 kan draaien (tevens de eerste overigens).

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hier naast mijn pc ligt een Western Digital Caviar WD205AA (20gb, 5400 rpm). Hij geeft geen SMART errors, hij word goed gedetecteerd door mijn BIOS (op CMD ATA 100 controller), ik kan hem alleen niet formatteren. Toen ik het laatst probeerde onder mijn eigen Windows 2000 systeem (als Slave), gaf ie op +/- 99% aan dat ie de format niet kon voltooien. Vervolgens ben ik wat wezen klooien, partitietabel verwijderen, FAT32 ipv NTFS en al die andere onzin. Tijdens het formatteren de computer met rust gelaten uiteraard. Niks hielp. Formatteren doe ik altijd op een dergelijke manier, gaat altijd goed......duh (wat kan je er fout aan doen?).

Vervolgens heb ik hem in een ander systeem gepropt (ook Win2K install, oudere hardware) alleen toen direct op de IDE van het mobo (nog steeds een Slave). Formatteren lukte wel, het vullen ook wel, maar als ik hem nu overzet naar het ander systeem, dan herkent ie het gebruikte File System niet. Terwijl het NTFS zou moeten zijn. Hij geeft onder Windows Explorer aan dat de schijf voor de helft gevuld is en hij geeft de volumenaam aan en het FS (dit klopt ook allemaal). Onder Disk Manager geeft ie daarentegen aan dat er 100% free space is, hij herkent de volumenaam niet, en hij ziet al helemaal niet dat het een NTFS partitie is. Bovendien begint ie telkens te janken dat ik de schijf moet checken met chkdsk. Dit doe ik natuurlijk braaf, alleen Windows werkt tegen en zegt dat het controleren niet mogelijks is.

Op de site van WD zag ik dat er een bepaalde serie van de WD205AA is gerecalled. Mijn schijf valt uiteraard net buiten die serie.

Vaag allemaal, niet? Lijkt me wel een RMA gevalletje?
Schijf is uit Mei 2000, OEM type :-(

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 09 september 2002 @ 15:00:
Dat kan een beetje van alles zijn. Of je hebt gigantisch pech om telkens een maandagochtendexemplaar van de winkel mee naar huis te mogen meenemen. Of de voeding is zodanig brak dat het vaak te hoge piekspanningen afgeeft. Of je draait je PC 24/7 waarvoor in feite geen enkel IDE schijf is bedoeld. Behalve dan de Maxtor D740X, waarvan de fabrikant meent dat deze IDE schijf wél 24/7 kan draaien (tevens de eerste overigens).
Mocht dit aan mijn voeding liggen, wil dat dan zeggen dan mijn 340Watt Silent Chieftec brak is? enneh, het is geen 24/7. Sterker nog, ik denk 3 uur per dag.

Verwijderd

Topicstarter
Vaag allemaal, niet? Lijkt me wel een RMA gevalletje?
Schijf is uit Mei 2000, OEM type :-(
Hoe lang is de garantie op mijn WDC200BB als ik vragen mag? ik dacht nml dat alle schijfjes van WD 3 jaartjes garantie hadden?

• TheManinBlack
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 17:52:
[...]

Hoe lang is de garantie op mijn WDC200BB als ik vragen mag? ik dacht nml dat alle schijfjes van WD 3 jaartjes garantie hadden?
Als je je serienummer bij de hand hebt, dan kan je hier http://websupport.wdc.com...pts/warranty_inquiry1.asp kijken of je drive nog under warranty is.

Helaas heb ik een OEM drive, die kan ik niet rechtstreeks opsturen naar WD, maar moet ik naar de reseller brengen. Die is op dit moment een beetje lastig te bereiken.

Verwijderd

Topicstarter
k, thx

Verwijderd

Topicstarter
8)7 Ik had indertussen ook al 2 maxtors in teruggestuurd. Dan ligt het dus aan me voeding?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2002 20:59 . Reden: vaudje ]

• TheManinBlack
  • Niet online
340 Watt moet nog wel voldoende zijn voor de meeste bescheiden configuraties, maar als ik je verhaal lees, dan zie ik dat je nogal wat dingen van electriciteit moet voorzien. Wat precies? Misschien zou je eens kunnen berekenen of je wel genoeg wattage hebt?

Sommige typen voedingen zijn inderdaad berucht dat ze niet altijd constante stroom leveren. Van Chieftec weet ik verder niks, alleen dat ze mooie kasten kunnen maken.
Trouwens, misschien is je voeding wel prima in orde en is je 220 volt aansluiting niet helemaal betrouwbaar. Heb je soms een stekkerdoos in gebruik die een beetje wazig is?
Het is in ieder geval heel verdacht dat het al zo vaak is voorgekomen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Mkay, heb een aantal WD's gehad.. en heb nog steeds.. oa de:

WD800BB, draait reeds een jaar 24/7 zonder 1 probleem.
En 2 maal de WD400BB.. en daarvan is er 1 2x stuk gegaan.. :(
Ik denk dat ze ms niet zo goed tegen aan/uit of slechte voedingen kunnen.
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 19:23:
8)7 Ik had indertussen ook al 2 maxtors in teruggestuurd. Dan ligt het dus aan me voeding?
Of je IDE kabel.. die kan ook voor problemen zorgen.

Zou zeker, als je een crap voeding heb, een knappe kopen.. magoed.. tis een gokje. Je wordt niet slechter van een goede voeding, maar tis afwachten of dat het is.. IDE kabel vervangen is simpeler.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels al een X nieuwe IDE kabels gehad. maar, dat probleem doet zich al langer voor.

enneh, mag ik niet verwachten dat mijn Chieftec voeding van een goede kwaliteit is? en hoe kan ik dat anders uitlezen wat er precies verkeerd mag zijn? Mijn voltages zijn naar mijn idee redelijk netjes binnen de marges.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
2x 40gb 5400 rpm wd terug naar de winkel,
om geruild voor Maxtor 40gb ....
De groeten, 80gb aan Raid-0 data weg. Geen WD meer.
Durf het bijna weer aan weer een RAID contructie te bouwen, maxtor dingen lopen bere stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Blasterxp schreef op 10 september 2002 @ 19:32:
2x 40gb 5400 rpm wd terug naar de winkel,
om geruild voor Maxtor 40gb ....
De groeten, 80gb aan Raid-0 data weg. Geen WD meer.
Durf het bijna weer aan weer een RAID contructie te bouwen, maxtor dingen lopen bere stabiel.
En toch zijn er ook al 2 maxtors bij me naar de knoppen gegaan, da's nog niet half zoveel als die WD's, maar ik moet weten waar het aan ligt...

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:26

tozzke

aka tozzert

offtopic:
het lijkt wel of alle merken de productie van hun HDD's aan het verslechteren zijn :S komt dit door de steeds veeleisendere klant (meer platters en heel de zooi; dat ze op het max zitten oid?) of heeft iemand een ander idee?

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-03 19:19

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Weet je inderdaad zeker dat het gaat om Bad sectors/clusters?
Je IDE kabels zouden ook wel eens een probleem kunnen zijn. (Last van electronische storingen)

Voorbeeld:
Ik had de laatse tijd enorm veel problemen met één van mijn maxtors in mijn pc's.
Zomaar tikken en plots onwerkbaar traag.
Diagnose tools erop los gelaten, volgens deze was de schijf echt overleden.
Probleem was dat ik vele verschillende foutmeldingen kreeg van deze tool.
Omdat ik dit toch vreemd vond heb ik mijn Rounded kabels vervangen door normale ide kabels.... enne tja je raad het al, de schijf die enorme kuren vertoonde, snort nu weer zoals ik van maxtor gewend ben.

Zomaar een idee.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BalusC schreef op 09 september 2002 @ 15:00:
dat gelul met die volledig uit de hand gelopen 24/7 fabel...
ibm bedoelde gewoon dat hun ide schijven niet bedoeld waren voor een heftige server omgeving taak van continue belasting. en daar zijn ide schijven idd ook niet voor bedoeld. je maakt mij echter niet wijs dat het slechter voor een schijf is om hem de hele dag aan te laten staan dan om hem 1 keer per dag aan en uit te zetten. simpelweg omdat opwarmen en afkoelen en opspinnen nog veel slechter voor een schijf is dan aanstaan.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

ik snap deze verhalen echt niet...

Ik heb een wd 20gb 7200 in een dell staan hier en dat draait 24/7, alles hier trouwens. Alle schijven worden redelijk warm. Niet absurd heet maar toch. DAt zijn overiugens verder allemaal (6) maxtor schijven 20 & 40 GB van de 740 serie ( non-liquied)

Ik heb nog geen enkele keer met een schijf een probleem gehad.. Okay op 1 na dat was een scsi atlas van maxtor... maar daar was alleen het contact kapot, en ik had binnen een week een nieuwe uit ierland...

overigens dat OEM gedoe..

Had laatst via een veiling aankoop een verrotte maxtor 6 gb uit een optiplex GX1. Dat zijn toch ook OEM schijven dacht ik. ff bellen met maxtor enneuh ook die is gewoon vervangen....

wat doen jullie met die schijven????

Ik ben het dan ook helemaal met smvs eens

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

smvs schreef op 11 september 2002 @ 01:28:
dat gelul met die volledig uit de hand gelopen 24/7 fabel...
Alsof de schijven de ganse dag niks zitten te doen in de bak van de doorsnee Tweaker :+
Maar je hebt zeker wel gelijk wat betreft de laatste opmerking :)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 11-09-2002 07:07 . Reden: laatste zin toegevoegd voor de duidelijkheid ]

Verwijderd

Topicstarter
OkselFris schreef op 11 september 2002 @ 00:54:
Weet je inderdaad zeker dat het gaat om Bad sectors/clusters?
Je IDE kabels zouden ook wel eens een probleem kunnen zijn. (Last van electronische storingen)

Voorbeeld:
Ik had de laatse tijd enorm veel problemen met één van mijn maxtors in mijn pc's.
Zomaar tikken en plots onwerkbaar traag.
Diagnose tools erop los gelaten, volgens deze was de schijf echt overleden.
Probleem was dat ik vele verschillende foutmeldingen kreeg van deze tool.
Omdat ik dit toch vreemd vond heb ik mijn Rounded kabels vervangen door normale ide kabels.... enne tja je raad het al, de schijf die enorme kuren vertoonde, snort nu weer zoals ik van maxtor gewend ben.

Zomaar een idee.
thanx m8, ik ga het eens proberen, de WDC heeft momenteel 244Kb bad sectors en die maxtor 0. Maar normaal krijg ik die hele melding niet eens te zien, dus dat getal zal wel afgerond zijn van ong. 0.45 kb ofzow.

toch maar ff die kabels vervangen. Niet dat ze rounded zijn, maar het is het proberen waard denk ik.
Pagina: 1