Hier naast mijn pc ligt een Western Digital Caviar WD205AA (20gb, 5400 rpm). Hij geeft geen SMART errors, hij word goed gedetecteerd door mijn BIOS (op CMD ATA 100 controller), ik kan hem alleen niet formatteren. Toen ik het laatst probeerde onder mijn eigen Windows 2000 systeem (als Slave), gaf ie op +/- 99% aan dat ie de format niet kon voltooien. Vervolgens ben ik wat wezen klooien, partitietabel verwijderen, FAT32 ipv NTFS en al die andere onzin. Tijdens het formatteren de computer met rust gelaten uiteraard. Niks hielp. Formatteren doe ik altijd op een dergelijke manier, gaat altijd goed......duh (wat kan je er fout aan doen?).
Vervolgens heb ik hem in een ander systeem gepropt (ook Win2K install, oudere hardware) alleen toen direct op de IDE van het mobo (nog steeds een Slave). Formatteren lukte wel, het vullen ook wel, maar als ik hem nu overzet naar het ander systeem, dan herkent ie het gebruikte File System niet. Terwijl het NTFS zou moeten zijn. Hij geeft onder Windows Explorer aan dat de schijf voor de helft gevuld is en hij geeft de volumenaam aan en het FS (dit klopt ook allemaal). Onder Disk Manager geeft ie daarentegen aan dat er 100% free space is, hij herkent de volumenaam niet, en hij ziet al helemaal niet dat het een NTFS partitie is. Bovendien begint ie telkens te janken dat ik de schijf moet checken met chkdsk. Dit doe ik natuurlijk braaf, alleen Windows werkt tegen en zegt dat het controleren niet mogelijks is.
Op de site van WD zag ik dat er een bepaalde serie van de WD205AA is gerecalled. Mijn schijf valt uiteraard net buiten die serie.
Vaag allemaal, niet? Lijkt me wel een RMA gevalletje?
Schijf is uit Mei 2000, OEM type