Abit BX-6 doorgebrand... wat voor vervanger?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M'n Abit BX-6 heeft ergens vanacht besloten er mee op te houden. Er zit een grote zwarte plek op het moederbord vlak achter het processorslot. De boosdoener (een donutvormig spoeltje) is zo heet geworden dat de soldeerpuntjes hebben losgelaten en bovendien is het omliggende gedeelte van de printplaat dusdanig beschadigd dat de connectielijnen zijn verdwenen.

Er zat een Celeron-T van 1100 mhz in OC'd op 133 mhz bus. Verder een geforce4 TI-4200, SbLive!, 2 HD's, DVD en CD-R. Het geheugen is 2x 256 mb Kingston.

Nu zoek ik dus een vervanger en mijn oog is gevallen op de Asus TUSL-2C. Ideaal bordje op 1 punt na: Maximaal 512 mb ram.

Ik zal maar geen verhaal beginnen over hoe raar/idioot dit wel niet is, want daar zal bijna iedereen het over eens zijn. De vraag is alleen: Weet iemand nog een goed alternatief?

p.s Een BX-bord lijkt me geen goed idee aangezien ik bang ben dat op korte termijn het ding weer doorbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tja... als je wil blijven vasthouden aan de optie van 1Gb RAM moet je toch weer aan de BX...

Maar hoezo zou het aan de chipset liggen dat er voedingscomponentjes plat gaan? Ligt eerder aan Abit...

BX blijft wel t snelstuh...

Ik zou zeggen, ga 1 van deze zoeken: http://www.tomshardware.com/mainboard/00q3/000714/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 04:11

Kirpeknots

Wazzup!

Waarom ga je niet voor een
Abit BE6 V2.0 raid of Abit BX133.
Zeer snelle BX boarden van vorig jaar.

Ik zou de eerdere 810 en 815 chipsets laten liggen (poor performance) en al helemaal geen Via PIII chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Waarom is het maximale bereik van 512 een probleem?
2*256 is nog steeds 512, of ga dit uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ik heb pas een ecs (elitegroup) socket 370 bordje gekocht met een via chipset. kan 1 of 1,5 gb ram aan en draait als een tierelier en koste weinig.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is een beetje, dat ik een big-ass coolblok met voedingsfan heb in de huidige situatie. Die constructie pas helaas pindakaas alleen op de BX6 aangezien die nogal ruim is betreft de layout.

Een FCPGA mobo kan helaas ook al niet omdat er een Celeron-T in moet (ik ga geen modificaties aan het mobo zelf doen)

De reden dan het oude mobo is doorgebrand komt waarschijnlijk door die Celeron-T. Weer precies hetzelfde mobo kopen lijkt me daarom geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 14:49:
Een FCPGA mobo kan helaas ook al niet omdat er een Celeron-T in moet (ik ga geen modificaties aan het mobo zelf doen)
Je kan de mods toch doen zonder de socket te slopen? Beetje lak op de pins enzo...

edit: trouwens, wat voor merk GF4 had jij op AGP 90MHz lopen? Die wil ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een LeadTek GeForce 4 Ti 4200 6 MB, maar als je nog een tip wilt (afgezien van die FSB van 90 mhz): De GeForce 4 Ti 4200 van Club3D(?) of PowerColor(?) heeft 3.3 ns ram i.p.v de standaard 4.0

Mijn geforce haalt 550 mhz betreft het geheugen en dat andere merk (zoek zelf ff welke het is) haalt iets van 650 mhz.

Trouwens, ik kan natuurlijk wel gewoon mijn Celeron-T plaatsen op een BX-bord met FCPGA aansluiting! Ik heb mijn CPU namelijk al gemod (nagellak en pinnetje doorverbinden) zonder daarbij de CPU onherstelbaar de beschadigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Abit had in die tijd wel meer mobo's met brakke condensators en andere meuk, na een tijdje gaat het plat..

Asus P3B-f :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ben er uit: Een BX Chipset met FCPGA zou het moeten worden, maar helaas pindakaas is NERGENS meer zo'n ding te krijgen! Argh... irritant dit zeg...

Misschien dat ik dan toch maar zo'n Asus Cusl2-c aanschaf en die 512 mb limiet maar voor lief neem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Kijk op ebay zou ik zeggen...

ik vond toevallig net deze: CARTE MERE ABIT BE6-II Slot one

edit: je boft... ik ben een bx-bord aan t zoeken en alle waar ik niet op bied geef ik nu wel effe door >:)

Gigabyte BX 2000 Mainboard (Neuwertig)
Super Motherboard Asus P3B-F Flagship
GIGABYTE BX-2000

Wel allemaal slot1, maar je had neem ik aan dus een niet-verbrande slocket.

Edit2: oh enne ik heb ook nog een redelijk uitgebreide lijst van alle mobo's die meewerken: http://cpuupgrade.com/html/tualatinslot1liste.html - ze hebben daar ook een s370 mobo lijst, moet je effe zoekuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En allemaal geen Tualatin support dus dat wordt klussen. Koop nou gewoon een TUSL2-c en als je per se meer dan 512 mb wil dan pak je een TUV-4x maar dan zit je wel met een via-chip (en je hebt altijd liever een intel-intel-combo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Toink schreef op 09 september 2002 @ 22:43:
En allemaal geen Tualatin support dus dat wordt klussen. ...
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 15:30:
... Trouwens, ik kan natuurlijk wel gewoon mijn Celeron-T plaatsen op een BX-bord met FCPGA aansluiting! Ik heb mijn CPU namelijk al gemod (nagellak en pinnetje doorverbinden) zonder daarbij de CPU onherstelbaar de beschadigen!
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Laatst online: 04-09 22:51
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 17:29:

p.s Een BX-bord lijkt me geen goed idee aangezien ik bang ben dat op korte termijn het ding weer doorbrand.

------

Okee, ik ben er uit: Een BX Chipset met FCPGA zou het moeten worden, maar helaas pindakaas is NERGENS meer zo'n ding te krijgen! Argh... irritant dit zeg...
Je spreekt jezelf een beetje tegen, maar je 1e gedachte was goed. Zo'n overgeclockte Celeron-T 1100 vraagt een stuk meer vermogen dan waar zo'n BX-bordje voor is ontworpen. FCPGA bordjes zullen wel wat meer kunnen hebben dan Slot-1, maar 't blijft stressen. Ik heb al meer topics gezien van een opgeblazen BX met Tualatin combo.

Voor >1 GB geheugen blijft alleen de VIA oplossing over. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Heb ik gelezen ja maar de schrijver van het topic geeft zelf al aan dat hij weinig zin heeft om nog een BX-plank op te blazen. Processor gemod of niet.... het mobo blijft 't niet relaxed vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: Het blijft natuurlijk een beetje kiezen tussen het minst slechte:

-Een BX-chip met Slot1 aansluiting geeft waarschijnlijk problemen met de layout i.v.m de koeler.

-Een BX-chip met FCPGA aansluiting heeft misschien(?) meer vermogen en daarbij heb ik geen last van een koeler die niet zou kunnen gaan passen i.v.m de geheugenmodules.

-Een I815E chipset (TUSL2-C) heeft en genoeg vermogen en de koeler gaat zonder problemen passen. Helaas maximaal 512 mb ram. (Ik ben wel van plan het ram nog eens uit te breiden, dus het is eigenlijk geen optie...)

Ik ga denk ik maar eerst voor een FCPGA bord. Mocht die niet te krijgen zijn, dan is de 2e keus een Abit BE6 II v2.0, een Abit BF6 of een Asus P3B-F.

Allemaal niet te krijgen? Dan maar een I815E chipset....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is echt niet te geloven.... NERGENS is een BX-chipset of een i815 te krijgen!!!

Ik ben nu al bij 5 winkels geweest en zelfs met de volgende lijst krijg ik een: "Sorry, maar ik kan u helaas niet helpen"

--Intel BX--
Asus CUBX
Epox EP-BX7+
Gigabyte GA-6BX7+ (jumpers & % voltage)
Abit BE6 II (2.0) slot1
Abit BF6
Asus P3B-F

--Intel I815EP--
TUSL2-C
Abit ST6
Gigabyte GA-6OXT
Chaintech OJA3T
Soyo SY-TISU
DFI CS62-TC

Dit is gewoon te gek voor woorden! Die celeron is net een maand oud en nu al is nergens meer een moederbord te krijgen!? Sorry, maar hier kan ik dus echt heel slecht tegen. Misschien dat ik maar overstap op AMD dan, maar dan moet ik wel een moederbord vinden dat ondersteuning biedt voor SDR ram... bovendien moet ik natuurlijk weer een nieuwe voeding hebben omdat 250 watt waarschijnlijk niet genoeg is.

Hele diepe zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Niet getreurd mijn waarde :)

ik heb nog een tip voor je tussen de bookmarks gevonden:
SOYO 6BA+ IV, Slot 1, 8 x IDE !

Er zijn er verschillende bij dat bedrijf zag ik, dus je hebt nog keus. Als je t eind van de veiling niet kan afwachten is 35 of 40 euro voor direct kopen geen slechte prijs imho.

edit:
komt wel lastig uit met de heatsink boven t mem, maar als je zo'n low profile ding van alpha (voor 1U racks dacht ik) neemt valt t best mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt, maar ik ga eerst proberen of ik ergens een nieuwe VIA chipset kan krijgen:

--VIA VIA chipset (VT82C694T and VT82C686B) ookwel: VIA 694T/686B--
Abit VH6T (ac97 audio, 1x AMR)
DFI CA64-TN (geen audio, geen AMR)
Gigabyte GA-6VTXE (1x AMR, geen audio)
Asus TUV4X (c-media audio chip?, geen AMR, geen Audio)
MSI MS-6309 (1x AMR, creative Audio?)
Gigabyte GA-6VTXE-A (AC97 audio, 1x AMR)
DFI CA64-TC (AC97 Audio, geen AMR)

Tot nu toe heeft geen enkele winkel in de buurt 1 van bovenstaande. Het verbaasd me eigenlijk niet eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 15:53:
Hardstikke bedankt, maar ik ga eerst proberen of ik ergens een nieuwe VIA chipset kan krijgen:

--VIA VIA chipset (VT82C694T and VT82C686B) ookwel: VIA 694T/686B--
Abit VH6T (ac97 audio, 1x AMR)
DFI CA64-TN (geen audio, geen AMR)
Gigabyte GA-6VTXE (1x AMR, geen audio)
Asus TUV4X (c-media audio chip?, geen AMR, geen Audio)
MSI MS-6309 (1x AMR, creative Audio?)
Gigabyte GA-6VTXE-A (AC97 audio, 1x AMR)
DFI CA64-TC (AC97 Audio, geen AMR)

Tot nu toe heeft geen enkele winkel in de buurt 1 van bovenstaande. Het verbaasd me eigenlijk niet eens...
Die Gigabyte verkopen ze zo bij www.gistron.com

En de rest lijkt me ook wel te koop in de pricewatch... Laatste keer dat ik op mobo-jacht was ben ik zo'n beetje alle bovenstaande bordjes wel tegengekomen voor rond de 100 Euro. Allemaal in NL, ok WEL postorder, maar winkels in de buurt zijn hier voor serieuze zaken haast altijd flut (of te duur).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1