Toon posts:

Traage schijf ?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag betreft mijn 2 harde schijfen in mijn computer.

Schijf 1 : Maxtor 20 Gb 7200 RPM ATA 100 ( C: en D: ) [master]
Schijf 2 : Maxtor 40 Gb 7200 RPM ATA 133 ( E: ) [slave]

Mijn moederbord ( Asus P3V4X ) ondersteunt tot ATA 66, daar draaien de hardeschijfen dus ook op.

Nu had ik beide schijfen gebenchmarkd met Sandra 2002.
De resultaten van de eerste schijf waren :

C: --> 17560
D: --> 17554

Het resultaat van de tweede schijf was :

E: --> 25720

Nu vindt ik dat de scoren van de eerste en de tweede schijf toch behoorlijk ver van elkaar af liggen, en toch draaien beide schijfen op ATA 66

Ik heb DMA ingeschakeld, de viabusmastering op beide IDE kanalen staan dus daar kan het ook niet aan liggen.

Hoe verklaar ik dit, of nog beter hoe los ik dit op ?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
nee hoor ik denk dat dat wel klopt.

Ik denk dat je ze beter trouwens apart als master aan een kabel kan hangen.

specs

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Zitten ze nou met zijn 2en op een bus? Of is die 2e schijf geslaved op een Cd-rom/CDR(W) ofzo?

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

Topicstarter
2 schijfen bij elkaar en 1 cd-rom en 1 brander op de andere IDE aansluiting

Verwijderd

ik vind die 25720 nog heel aardig als het op ata66 draait... maar die scores lijken me niks mis mee in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
kan ik de schijfen dan beter verdelen over de 2 IDE poorten op mijn mobo ?

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Dat hangt af van wat je er mee doet: als je vaak data van de ene naar de andere hd heen-en-weer schuift, dan raad ik je aan om ze niet aan dezelfde kabel te hangen, omdat ze dan dus (duh) de capactiteit van de kabel samen moeten verdelen. Als je daarbij ook nog eens vaak cd's "on the fly" fikt (van cdrom naar fikker), is dat de ideale verdeling. Het blijft een afweging die je zelf maakt. Bepaal dus eerst op welke manieren je je devices gebruikt en bekijk dan wat de beste oplossing is. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt SuBBaSS, ik gebruik mijn computer overigens alleen maar voor spellen en musiek

Verwijderd

k persoonlijk vind sandra2002 niet echt betrouw baar programma, aangezien mijn seagate barracuda ata4 met +/- 25000 scored en DUIDELIJK sneller is dan mijn vaders maxtor schijf die 30000scored, maar geloof me : die seagate is na meerdere test echt veel sneller, ik zou effe een ander programma proberen

Verwijderd

Topicstarter
Meerdere testen met meer programma's zijn inderdaad meer betrouwbaar.
Ik heb nog een aantal tooltjes liggen dus dat komt wel goed.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer ook eens andere benchmarkprogrammaatjes. Sandra is een synthetisch benchmarkproggie.. Bijvoorbeeld ATTO is veel betrouwbaarder en informatiever :)
Pagina: 1