bliksembeveiliging vóór NT1 kastje

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• davinci
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 15:15

davinci

Super-Grover to the rescue

Topicstarter
Mijn ouders wonen in Portugal en hebben ongeveer elke 2 maanden wel last van blikseminslag in het ISDN-net daar.
Elke keer kapt het NT1 ding er dan mee, waarna ze zo'n 1-2 weken zonder telefoon/internet zitten. (service daar vergelijkbaar met KPN ;) )

Mijn vraag?
Is er een 'overspanningsbeveiliging-dinges' dat je vóór je NT1 plaatst en 'de klappen' opvangt?
Ik weet overigens ook dat (net als in NL) het NT1 kastje eigendom is van de telefoonmaatschappij en je 'officieel' daarvoor dus niet mag prutsen aan de lijn.

<removed>

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58

qless

...vraag maar...

Ik zou een bliksem afleider installeren ;)

Technisch zou je wel eens overspanningsfilter voor je NT1 kunnen plaatsen, maar dit zal duur zijn (ivm wel doorlaten frequenties voor isdn) en tegen echte bliksem helpt het geen moer...dan helpt alleen stekker eruit halen.

Website
Vliegende camera's: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Landbased camera's: Canon R6, Canon 5d2
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

Volgens mij worden ze van die telecommaatschappij helemaal gek als ze zoiets tegenkomen ... alhoewel. .. het blijft portugal natuurlijk :D

• xilebo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08-2023
wij hadden het ook... tot 3 keer toe.. nu heeft de kpn een speciale nt1 kast neergezet, die er beter tegen zou kunnen.. nu geen last meer van..

overigens kwam de kpn monteur telkens na een dag de boel omzetten...

• davinci

davinci

Topicstarter
vraag me sowieso af, hoe hoog zijn die 'piekspanningen'.
Je moet het volgens mij niet zien dat de bliksem letterlijk in die NT1 kast slaat, maar via alle diverse telefoonpalen.
Oplossing die mijn ouders nu hebben:

draadjes losrukken uit de NT1 -> of te wel die hebben nu wat kroonsteentjes voor dat ding hangen en rukken dan bij naderend onweer die draden eruit.
Dit moet toch ook kunnen via een beveiliging?

Evt. speciaal gemaakt voor ISDN/NT1

<removed>

Verwijderd

davinci schreef op 09 september 2002 @ 13:00:
vraag me sowieso af, hoe hoog zijn die 'piekspanningen'.
Je moet het volgens mij niet zien dat de bliksem letterlijk in die NT1 kast slaat, maar via alle diverse telefoonpalen.
Oplossing die mijn ouders nu hebben:

draadjes losrukken uit de NT1 -> of te wel die hebben nu wat kroonsteentjes voor dat ding hangen en rukken dan bij naderend onweer die draden eruit.
Dit moet toch ook kunnen via een beveiliging?

Evt. speciaal gemaakt voor ISDN/NT1
zou kunnen :) maar aan die aansluiting mag je officieel niet zitten :)

maare dat die Telco daar niet gek word :+

en een bliksem schicht is zo`n 100.000.000 volt ofzo :)

• davinci

davinci

Topicstarter
van: http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/ovp.html
ISDN OVP
Indien u een ISDN aansluiting wilt, plaatst KPN telecom bij u een zogenaamd NT1 kastje. Dit kast bevat een elektronisch circuit dat het mogelijk maakt de gewone analoge telefoonlijn die u al had als ISDN lijn te gebruiken.

Het beveiligen van alle binnenkomende geleiders is de eerste voorwaarde voor een goed werkende OVP installatie . Aan deze voorwaarde zou voldaan kunnen worden indien er een standaard telefoon OVP geplaatst zou worden tussen de binnenkomende telefoonlijn en het NT1 kastje.
Afbeeldingslocatie: http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/imagesart/OVPs-installeren14.gif
Figuur 14: meest correcte wijze van het tegen overspanning beveiligen van een ISDN lijn

Het NT1 kastje is echter eigendom van KPN telecom en behoort dus ook nog bij de telefoonaansluiting. Dit betekent dat er niet zomaar een OVP tussen de binnenkomende lijn en het NT1 kastje geplaatst mag worden. Gesprekken hierover met KPN telecom hebben als resultaat dat KPN telecom op het moment van schrijven in principe geen OVP tussen de binnenkomende telefoonlijn en het NT1 kastje toestaat maar wel het NT1 kastje vervangt als dit door blikseminslag beschadigd raakt.
Dit bedoel ik dus.. maar mag niet (en dus bestaat het ook niet??)

<removed>

Verwijderd

APC heeft wel isdn beveiligins modules; kosten ca 60 euro
http://www.apc.com/resour...n&LOCAL.APCCountryCode=ww

• davinci

davinci

Topicstarter
Ook weer ná het NT1 kastje.. dus heb ik (mijn ouders eigenlijk) niets aan...

<removed>

• davinci

davinci

Topicstarter
nou ga dus morgen vroeg (véél te vroeg) richting mijn ouders.. Mocht men nog ideeën hebben..

graag!

<removed>

• davinci

davinci

Topicstarter
Inmiddels ruim een jaar later!
En ik dacht laat ik weer eens richting Portugal gaan.
Op dit moment hebben mijn ouders de situatie 'iets' verbeterd.
Ze hebben nu voor de NT1 gewoon stiekem een stekker en stopcontact gemonteerd waar gewoon beiden draden op zijn aangesloten.
Dus bij naderend onweer.. stekker eruit...
en vervolgens niet meer bereikbaar zijn. (of te laat zijn wanneer je niet thuis bent)

Dus nogmaals weet iemand een oplossing om dit vóór de NT1 aftevangen. Zonder dus rigoreuze maatregelen als alles van het net afkoppelen?

<removed>

Pagina: 1