Geluidskwaliteit verschillende geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 07:16
Ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart, omdat ik nu nog met een SB128 zit. Ik neem aan dat het geluid stukken beter is met een nieuwe kaart?

De kaart een digitale uitgang hebben, het liefst cinch, maar daar ben ik nog geen 1 kaart mee tegen gekomen :/ En opzich boeit mij A3D/AEX niet zo heel veel. Ook hoeft de kaart niet apparte uitgang voor voor/achter te hebben. Ik wil deze kaart aan een DD receiver hangen (nog aan te schaffen (ooit)). En zolang ik dat nog niet heb gewoon analoog (stereo) aan me versterker hangen.

Het belangrijkste vind ik dus de geluidskwaliteit, en daar is helaas in de meeste reviews niets over te lezen :/

Ik zat zelf te denken aan een Hercules Gamesurround Fortissimo II of TerraTec SoundSystem DMX X-Fire 1024 [review]

Dit oa vanwegen mijn budget: max 60 euro (ik weet het .. tis niet veel)

Of volstaat hier een Terratec SoundSystem 512i Digital ook? En wie kan er mij iets vertellen over de geluidskwaliteit van deze kaarten?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mafioso schreef op 09 september 2002 @ 11:16:
Ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart, omdat ik nu nog met een SB128 zit. Ik neem aan dat het geluid stukken beter is met een nieuwe kaart?
...
Dit oa vanwegen mijn budget: max 60 euro (ik weet het .. tis niet veel)
Voor 60 euro een 'stukken beter geluid'? Vergeet 't maar.
De kaart een digitale uitgang hebben, het liefst cinch, maar daar ben ik nog geen 1 kaart mee tegen gekomen :/ En opzich boeit mij A3D/AEX niet zo heel veel. Ook hoeft de kaart niet apparte uitgang voor voor/achter te hebben. Ik wil deze kaart aan een DD receiver hangen (nog aan te schaffen (ooit)). En zolang ik dat nog niet heb gewoon analoog (stereo) aan me versterker hangen.
Idd, de meeste digitale uitgangen zijn optisch. De digitale uitgang van m'n SBLive is gewoon electrisch volgens mij. Die kan je vast wel naar cinch converteren middels een geschikt kabeltje.
Het belangrijkste vind ik dus de geluidskwaliteit, en daar is helaas in de meeste reviews niets over te lezen :/
Als je budget 60 euro is, dan ben ik benieuwd naar je speakers en versterker.
Ik zat zelf te denken aan een Hercules Gamesurround Fortissimo II of TerraTec SoundSystem DMX X-Fire 1024 [review]

Of volstaat hier een Terratec SoundSystem 512i Digital ook? En wie kan er mij iets vertellen over de geluidskwaliteit van deze kaarten?
Als je de digitale uitgang gebruikt, wat heeft de kaart dan nog voor invloed op het geluid? (Afgezien van 't feit dat zowat alle geluidskaarten upsamplen naar 48kHz :r)

Siditamentis astuentis pactum.

• Mafioso
tsja 60 euro is niet veel .. maar op dit moment heb ik niet zo heel veel meer te besteden .. voor die DD receiver+boxen heb ik nog een andere rekening, daar wou ik zo'n 1250 euro (oid) aan besteden.. maar dat kan nog wel half jaar duren.

Ik heb zo-ie-zo een nieuwe geluidskaart nodig, omdat die sb128 in een andere bak moet. En ik op dit moment dus weinig centjes te besteden heb :/ dacht aan zo'n kaartj, maar als je vrijwel niets van de geluidkwaliteit merkt haal ik wel 1 of ander super el-cheapo kaartje.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tja, tis al gezegd. Maar nog even benadrukken: als je toch niet gaat gamen, zoek dan specifiek een kaartje dat het digitale signaal onveranderd doorgeeft. Geen Soundblasters dus.

edit: jammer, heb even nagezocht of ik wat info voor je wist. Lees hier. Maar conclusie is dat non-upsampling kaarten niet te krijgen zijn voor weinig geld. Volgens AC97 spec wordt alles op 48kHz gebracht.

• Mafioso
Thx voor de moeite .. ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nu doe, ik heb iig nog een geluidskaartje gevonden voor deze bak (waar dus eigenlijk die sb128 in wou zetten) .. tis wel een ISA SB16 uit de 486 tijdperk (en is +/- de helft van me mobo groot :D). R komt nog geluid uit, al is het niet echt mooi, zeker niet met beetje bass.

Misschien toch nog maar even w88 totdat ik DD receiver+boxen koop, dat ik er dan meteen goede geluidskaart bij neem

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ikzelf heb pas een Terratec DMX fire 1024 gekocht. Ongeveer 55 euro. Die ga ik optisch op een DD-receiver aansluiten. (Harman Kardon 5500 in aantocht...).

De versterker heb ik nog niet, maar volgens mij gaat zo'n setup prima werken, waarbij de versterker alle digitaal-analoog omzetting voor z'n rekening neemt.

Siditamentis astuentis pactum.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Ik heb net mijn terratec 512i terug gebracht omdat hij kraakte met al het geluid. Ik zit nu ook ongeveer met hetzelfde dilemma als de topicstarter.

dikzak

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb Terratec SixPack 5.1 gebruikt zodat digitaal doorgeven vanuit DVD speler geen problemen kent. En dat klopt, de receiver reageert keurig op digitale geluid uit DVD.

Verder heb ik Terratex Xfire 1024 in andere pc. Maar digitale doorvoer klopt niet helemaal. Er is wat mis in de instellingen, al weet ik niet waar.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik werk met een 16bit (soundlbaster 16 (Pro)) ISA en eerlijk, voor 128kbit MP3's kan het geluid me gestolen worden. Degelijke boxen kunnen al wat doen en als je wat met en software-equalizer speelt, kan het ook al 'degelijk' voor weinig geld.
Uiteraard, wat heeft jou dit gekost? €5 ? Voor een degelijke kaart, pakt op zijn minst €300, dan zit je wel 'degelijk' ;-) (ISIS of beter, speciale 'multi-channel' kaarten die ik wel eens zag gebruikven voor sampling).
Anyway, het verschil hoor ik wel, tussen een ISA'tje en een SBL of iets beters (lees duurder), als 'muzikantje' heb je daar dan al eens wat meer oor voor, maar dit zit me ook wel goed hoor :)
Koop anders een SBL Player, wat kost dat nog? Zit wel snor hoor :) Veel luistergenot met wat je koopt. (Fortissimo III/II is idd ook wel goed, kwaliteit vind ik ze ies beter dan de Creative's, tot de Audigy reeks(die klakt tzelfde zijn als de top-SBL Platinum eigenlijk, maajra).

slu

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als je een ISIS wilt kopen.. heb ik er nog 1 die je voor 150 euro mag hebben (compleet)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Mafioso
Ik heb vandaag al een Terratec DMX X-Fire 1024 gehaald, die hadden ze nog ergens in de stad, was lekker makkelijk .. en het geluid is heerlijk. Hoe hij presteerd als hij aan een DD receiver gekoppelt is weet ik niet, moet ik maybe keertje bij me pa proberen.
Pagina: 1