Systeem eisen file server

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 13:25

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Topicstarter
ik wil graag een file/mail/ftp servertje op een lan zetten

veel verstand heb ik er nog niet van....duzz

nou vroeg ik mij af of deze als MoBo daar geschikt voor zou zijn...

tnx

Proffesioneel Platzak

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
tja, beetje afhankelijk waarvoor je dat ding wilt gebruiken....hoeveel clients? hoe belangrijk is je uptime? dat soort grappen. Ik kan me voorstellen dat een bedrijfscritisch proces (aansturing van grote machines bv) toch niet echt uit mogen vallen......voor je huis tuin en keuken-fileservertje is het niet zo'n ramp als hij er is een uurtje uit is....vandaar.....Kijk vertel ook even je budget (dan kennen we wat meer inschatten wat je moet nemen enzo)

iRacing Profiel

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Bordje is meer als goed genoeg.
File server is meer afhankelijk van je harddeschijf en netwerkkaart. Neem bij voorkeur een intel of 3com en een leuke 7200rpm harddisk. Of de CPU nou een Pentium 200 of een Athlon 2000+ is merk je niet (of nauwelijks) via het netwerk. Tis meer de services op je server die kracht nodig hebben, bv een Exchange server heeft wel wat cpu kracht nodig.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Als file server is je file sub systeem van groter belang als je cpu power/ mainboard wat betreft de prestaties, een pII 350 blaast met een flinke raid set makkelijk een nieuwe athlon 2200 met een normale ide hdd van z'n sokken, dus het is maar wat je wilt.

Verwijderd

Vertel eerst eens wat over de toepassing. Bedrijf? Veel gebruikers? Veel files? Performance nodig?
Een fileserver kan uiteenlopen van een P133 met een 3GB schijf en Win95 tot een Intel Xeon met 4GB geheugen, 6x 120GB SCSI in RAID10, draaiend onder Linux :) Dus dit is allemaal een beetje vaag...

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

En als het een server is voor je thuisnetwerkje heb je vaak al genoeg aan een P1 met iets van 64 MB ram icm een harddisk van voldoende grootte. Zelfs een 486 kan in zo'n geval nog prima dienst doen, met dien verstande dat die het wsl wat moeilijk krijgt om een 100 Mb netwerk vol te blazen.

Dus: wat wil je? Gaat het om het regelmatig overzetten van joekels van bestanden? Of is het meer 'algemeen'? Office documentjes centraal opslaan icm het afspelen van mp3's en DivX via het netwerk vergt bijvoorbeeld niet echt veel van een compu. Een goedkope ouwe bak voldoet dan prima.

* Jiffy heeft een dual P-Pro 200 omdat dat gewéldig stoer is...

En die bak verzorgt de verbindingen voor een netwerk met een stuk of 10 compu's. Ik heb dat ding nog _nooit_ de hik zien krijgen! :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Mr_Gee

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Topicstarter
het zal een servertje zijn/worden voor 2 tot 4 computers,
ik wil em eigenlijk meer als m$ exchange server gaan gebruiken..
en dan erbij als ftp/file server...

het budget is 0,0... :)
het idee hier achter is/was klein, goedkoop, weinig warmte, alles on-board..

dus jullie denken dat ie wel ok is...
misschien moet ik er maar even een Poll bij zetten :P

Proffesioneel Platzak

Verwijderd

in mijn boekje is budget 0,0 resultaat 0,0 maar goed, Als je Exchange wil draaien wordt het weer een heel ander verhaal, en voor 0,0 kun je dat echt wel vergeten, daar heb je al best wat geheugen voor nodig daar cpu power voor 4 users niets uitmaakt.

Wees in het vervolg zeker over wat je wil, en vraag daar anders een advies over, je zet mensen anders totaal op het verkeerde spoor en daar heeft niemand iets aan.
Mr_Gee schreef op 09 september 2002 @ 11:04:
het zal een servertje zijn/worden voor 2 tot 4 computers,
ik wil em eigenlijk meer als m$ exchange server gaan gebruiken..
en dan erbij als ftp/file server...

het budget is 0,0... :)
het idee hier achter is/was klein, goedkoop, weinig warmte, alles on-board..

dus jullie denken dat ie wel ok is...
misschien moet ik er maar even een Poll bij zetten :P

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:25

ripexx

bibs

Alsje beduget 0,0 is dan zou ik microsoft afschrijven want een server package aka NT of W2K kost nog het een en ander, en als laatste is exchange ook niet de goedkoopste oplossing :) Low budget is vaak open source

buit is binnen sukkel

• Mr_Gee

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Topicstarter
met 0,0 bedoel ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk....
exchange is volgens mij gewoon een email client (met extra's natuurlijk)

t gaat mij er meer om dat bij een gewone 660+ Mhz dit allemaal goed zou (moeten) lopen.
maar de Via C3 is nou niet bepaald een gewone processor....
hij mist wat rekenkracht...vandaar dat 1 ghz -> 667 mhz is/wordt.

Proffesioneel Platzak

• ripexx
  • Laatst online: 21:25

ripexx

bibs

Mr_Gee schreef op 09 september 2002 @ 12:56:
met 0,0 bedoel ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk....
exchange is volgens mij gewoon een email client (met extra's natuurlijk)

t gaat mij er meer om dat bij een gewone 660+ Mhz dit allemaal goed zou (moeten) lopen.
maar de Via C3 is nou niet bepaald een gewone processor....
hij mist wat rekenkracht...vandaar dat 1 ghz -> 667 mhz is/wordt.
Of je nu voor die Via C3, een duron, celeron of xeon gaat het maakt in wezen allemaal geen fok uit. Daarnaast is het wel zo dat in de server wereld memory belangrijker is dan mhz'en. Zeker als je meerdere services wil gaan runnen.

Dan nog een opmerking over exchanges. Dit is zover ik weet een mailserver pakket met zeer veel extra's welke niet echt goed koop is. De clients van exchanges zijn outlook of outlook express. Als je echt budget wil gaan dan kies voor wat betere hardware en een goede linux distro en dan voor cheapo hardware en dure software licenties.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Exchange Client software op een server en daar wat ftp bij doen ?????

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je een fileserver gaat opzetten wil je die meestal wel systematich backuppen btw
is wel zo fijn voor de gebruikers ..

Iperf

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Niet verkeerd :) Ik zou er wel een fatsoenlijke NIC in doen, Intel of 3com vooral bij een bout cpu als op die mobo :)

(minder load voor cpu :))

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Pagina: 1