Toon posts:

Adsl van KPN met planet USB modem Internet Op Linux??

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ok ik wil heel binnekort Linux Mandrake instaleren, alleen was mijn vraag is het iemand gelukt om met een USB modem van KPN ADSL met een Planet Account op het internet te komen, een paar maanden geleden heb ik t geprobeerd maar het lukte mij niet, (ben een n00b op gebied van Linux) ik heb al mijn moed op gespaart om het nog een x te proberen alleen zonder zekerheid doe ik het niet.

Dus post als het je gelukt is

Verwijderd

Voor de duidelijkheid: het is versie 8.1
En het is de Alcatel Usb Speedtouch modem.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik veronderstel dat je met deze allebei geprobeert hebt: http://www.alcateldsl.com/dvrdownload_lx.htm

Misschien heb je hier iets aan http://www.vosberg.be/doc/internet/hardware/alcatelusb.shtml dat is wel gepasseerd op de belgische situatie dus andere vpi/vci en pppoe of pppoa ipv pptp.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:48

woutur

Klauwtjes uit!

Gekopieerd van de ADSL4Linux homepage (http://www.adsl4linux.nl)

Hierbij een korte uitleg hoe het USB Modem te installeren onder RedHat 7.1 (thanks deizz):

de modem moet niet aangesloten zijn!

gewoon RedHat 7.1 installeren met KDE als standaard (welke opties maakt eigenlijk niet uit, als de package rp-pppoe er maar bij zit).

ga naar het kontrol-panel > ADSL.

voer hier in ieder geval je naam (gebruiker@provider-basic-adsl) en wachtwoord in .

mv /etc/ppp/options /etc/ppp/options.1st

touch /etc/ppp/options

pico /etc/ppp/chap-secrets
(in dit bestand moet je de single quotes ' (double quotes " in mijn geval) weghalen rond de login en het paswoord)

pico /etc/ppp/peers/adsl

In dit bestand plaats je dan het volgende:
debug
kdebug 1
noipdefault
defaultroute
pty "/usr/local/bin/pppoa2 -vpi 8 -vci 48"
nodetach
sync
user "gebruiker@provider-basic-adsl"
kdebug 7
noaccomp
nopcomp
#nomagic
noccp
#passive
#lcp-echo-interval 5
#lcp-echo-failure 30
#persist

De driver van Benoit Papillault installeren:

tar xvvzf speedtouch-21062001.tar.gz

cd speedtouch-21062001

make

make install

En dan nog even de driver van Alcatel installeren: (de speedmgmt binairy)

tar xvvzf speedmgmt.tar.gz

cd mgmt

make

make install

Nu kun je de juiste modules lanceren (vanuit een root-console):

/sbin/modprobe n_hdlc

/sbin/modprobe ppp_synctty

Sluit nu de ADSL modem aan.

Lanceer de drivers:

/usr/local/bin/modem_run -f /usr/local/bin/mgmt.o -m

/usr/sbin/pppd call adsl

Het laatste is een continu proces. Kan worden afgebroken met CTRL-C

Open een nieuwe root-console

/sbin/route add default ppp0

vanuit je 'K' menu linuxconf openen (onder systeem)

voer je DNS servers in (je provider heeft deze gegevens)

je eigen ip als hostnaam

ppp0 als apparaat

de ip van de inbelserver als gateway (deze krijg je te zien als je /usr/sbin/pppd call adsl hebt uitgevoerd)

voilà

Een andere zeer duidelijk uitleg kan hier gevonden worden: http://benoit.papillault.free.fr/speedtouch/user.en.html [cbrdd] Er was iets met de vcmux ofzo... 4*48 weet het niet meer... :)

Probeer het maar.. Met dank aan de jongens van Bovendelft :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

[makkeijke manier]
Mandrake heeft de alcatel-usb al aanboord het enige wat je moet doen is uit de lijst van losse pakketen speedtouch selecteren en instaleren.
Daarna van de site van alcatel de alcatel linux drivers downloaden.
Deze un-tarren (niet uitvoeren) en de mgmt.o in de directory van speedtouch plaatsen.
Vervolgens kun je hem configureren vanuit het mcc (via netconfig oid?)
en hoef je niets in de code te doen.[/Makkelijke manier]

Verwijderd

Slaiter schreef op 09 september 2002 @ 11:03:
[makkeijke manier]
Mandrake heeft de alcatel-usb al aanboord het enige wat je moet doen is uit de lijst van losse pakketen speedtouch selecteren en instaleren.
Deze un-tarren (niet uitvoeren) en de mgmt.o in de directory van speedtouch plaatsen.
Ja ok ,wat zijn de commands daarvoor?
Voor iemand die 2 uur Linux KDE ervaring heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 12:21:
[...]

Ja ok ,wat zijn de commands daarvoor?
Voor iemand die 2 uur Linux KDE ervaring heeft.
man tar & map cp :)

Verwijderd

Topicstarter
Slaiter schreef op 09 september 2002 @ 11:03:
[makkeijke manier]
Ok heb net gedaan wat hier stond, maar nog kan de modem geen connectie maken? nog enige tips? wat bedoel je precies met configureren in MCC ??

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Mandrake Control Center :?
Gewoon aangeven dat je een nieuwe i-net verbinding wil maken, De juiste drivers selecteren verdere gebruikers gegevens invoeren en klaar. (staat btw ook uitgebreid uitgelegt op het mandrake forum)

Verwijderd

Topicstarter
We Did It! *D

Verwijderd

Slaiter schreef op 11 september 2002 @ 23:29:
Mandrake Control Center :?
Gewoon aangeven dat je een nieuwe i-net verbinding wil maken, De juiste drivers selecteren verdere gebruikers gegevens invoeren en klaar. (staat btw ook uitgebreid uitgelegt op het mandrake forum)
Gelukt 8-)
Hoefde alleen het bestandje mgmt.o in /usr/share/speedtouch te gooien en dat was het :D :D
Hoe verander ik btw me reso?

Verwijderd

En als je ziet hoe simpel...

Verwijderd

Topicstarter
even een vraagje tussendoor, hoe kan ik mijn resolutie in linux mandrake veranderen hij staat te hoog? heb gezocht maar kon nix vinden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 01:02:
even een vraagje tussendoor, hoe kan ik mijn resolutie in linux mandrake veranderen hij staat te hoog? heb gezocht maar kon nix vinden?
Bij Control Center ,en dan bij hardware.

Verwijderd

ik kom control center niet in, zegt bezig met laden, en na tijdje verdwijnt ie weer :?
gvd , wat moet ik nu doen? voor de duidelijkheid. k heb Mandrake 9.0 en Alcatel USB modem!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 00:13:
ik kom control center niet in, zegt bezig met laden, en na tijdje verdwijnt ie weer :?
gvd , wat moet ik nu doen? voor de duidelijkheid. k heb Mandrake 9.0 en Alcatel USB modem!

[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Dit komt weer neer op Hij doet het niet HELLUP. Dus als je hulp wilt zet je niet een vage post in een oud topic, maar maakt zelf een topic die voldoet aan de eisen zoals verwoord in bovenstaande topic. Hier kunnen we helemaal niks mee en derhalve gaat deze dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.