hardeschijf/partitie problemen met gentoo

Pagina: 1
Acties:

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Ik wil linux gentoo (heb 1.1a op cd staan) instaleren nadat ik van de week openBSD heb geprobeert. Deze heeft toen mn partities lichtelijk verkracht zodat ik al mn backups kwijt was. Nu dat toch zo was wilde ik wel even alles herpartitioneren maar ik kwam tijdens de gentoo instalatie op het onderstaande probleem na het intikken van "fdisk -l /dev/hdc", hierna heb ik al mn partities eens verwijderd met als gevolg precies dezelfde error. Linux debian lijkt hiervan weer geen last te hebben. Is er een manier om mijn harde schijf weer "normaal" te krijgen (gentoo heeft er al eens eerder op gestaan) of ligt het gewoon aan mn gentoo systeem of ben ik iets vergeten?

error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# fdisk -l
Warning: too many partitions (16, maximum is 8).

Disk /dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/disc: 255 heads, 63 sectors, 5005 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

16 partitions:
#       start       end     size        fstype      [fsize  bsize   cpg]
  c:            1   79780       79780   unused          0   0

Die hoeveelheid partities klopt volgens mij niet omdat ie dat ook zegt als ik er echt helemaal geen heb (alles weggegooid met partition magic), ik heb nu onderstaande partities:
code:
1
2
3
4
5
6
7
~50 mb        primary        (voor /boot)

~11 gb        logical        (voor /)
~20 gb        logical        (voor /home)
~1 gb         logical        (voor swap)
~3 gb         logical        (voor windows)
~3 gb         logical        (voor windows)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07
Ik hoop niet dat wat bij je naam staat klopt over dat linux-noob want dan raad ik je Gentoo toch STERK af :)
Ik denk dat je beter even alles verwijderen kunt met fdisk (tool van windows heb ik het over) even een opstartdiskette erin en gaan, verwijder alle partities en laat dan gentoo wat aanmaken mocht dit mogelijk zijn.
Partition Magic ben ik zoiezo niet zon superfan maarja ieder zijn keus :)
Suc6

• |orion
ik heb vandaag al met pqmagic alle partities verwijderd, daarna met (dos) fdisk nog gecontroleerd, ook die gaf aan dat alles weg was. daarna heb ik met (dos) fdisk "fdisk /mbr" gebruikt ook ook maar meteen de MBR te resetten (ofzo) en daarna kreeg ik nog steeds het zelfde probleem, het gekke is dat ik met debian gewoon kom partitioneren, maar sja, ik wil ook wel eens de wat nieuwere stukkies software kunnen runnen. of moet ik dan toch maar debian testing overwegen?

• |orion
*klein schopje dan maar O-) *

Ik heb daarstraks geprobeerd linux slackware te instaleren, maar deze geeft weer precies dezelfde error. Het lijkt wel of PMagic(4) en linux Debian de enige zijn die de partities correct weergeven. :?

Iemand al iedeen?

[ Voor 0% gewijzigd door |orion op 14-09-2002 18:11 . Reden: smilie stuk ]

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Ik heb hier PMagic 7, en die krijgt WEL alle partities weg, heb zelf ook dit probleem gehad met Gentoo. (Werkt wel leuk, alleen moet ik toch eens overwegen om dit te installeren bij iemand met Kabel, want ik heb 56K :( )

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• |orion
Is het ook mogelijk om het op te lossen zonder alles te moeten wissen? er stond net weer 15 gb op en backuppen via een 10 mbit netwerk is niet leuk :(

• |orion
update: ik heb boot floppy's van PMagic6 gevonden, daarmee geboot en die heeft een paar fouten opgelost zegt ie, maar in linux nog steeds hetzelfde probleem :(

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 08:25

_nethack

We're all MAD here

Je kunt in linux' fdisk met het commando 'o' een nieuwe, lege partitietabel (nog in het geheugen) laten genereren. Je kunt dan gewoon je partities aanmaken zoals je ze wilt hebben, en vervolgens met 'w' opslaan. De oude partitietabel wordt dan gewoon keihard overschreven.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 22:06
Ik zou proberen met debian fdisk alles aan te passen, want Pmagic zal waarschijnlijk de partitietabel niet gooed wegschrijven en compatibiliteitsproblemen veroorzaken.

• |orion
iKiddo schreef op 14 september 2002 @ 19:56:
Ik zou proberen met debian fdisk alles aan te passen, want Pmagic zal waarschijnlijk de partitietabel niet gooed wegschrijven en compatibiliteitsproblemen veroorzaken.
Ik heb ook in debian gekeken, en daar ziet ie geen enkel probleem in. Daarna heb ik zelfs voor de zekerheid voor de optie "write" gekozen en toen gentoo nog eens geprobeerd... en weer niet :(

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

The_Dart schreef op 08 september 2002 @ 22:42:
Ik hoop niet dat wat bij je naam staat klopt over dat linux-noob want dan raad ik je Gentoo toch STERK af :)
Dat ben ik niet met je eens. Een newbie kan met Gentoo juist perfect het werken met Linux onder de knie krijgen. Het vereist inderdaad wat precisie wat betreft het overtypen van commando's, als je daar nog geen ervaring mee hebt en dus niet de logica inziet. Maar wanneer je je netjes aan de (bijzonder uitgebreide) manuals houdt, gaat het vrijwel altijd goed. IMHO is Gentoo dus juist perfect voor de beginner die wat tijd en moeite wil investeren in het opdoen van ervaring met Linux. Alleen moet je het dus niet als beginner op systemen installeren waar belangrijke data op staat of op computers die gegarandeerd moeten werken.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

|orion schreef op 08 september 2002 @ 22:47:
maar sja, ik wil ook wel eens de wat nieuwere stukkies software kunnen runnen. of moet ik dan toch maar debian testing overwegen?
Debian Unstable is meer stable dan Debian Testing / Stable, vind ik :)
Maargoed, dat is een persoonlijke afwijking.

Hee, maar ik denk dat Gentoo's fdisk een beetje fsck'ed is. Probeer anders de disk te partitioneren met Partition Magic (nieuwere versies kunnen ook Linux partities maken), en daarna Gentoo te installeren en gewoon de fdisk stap 'skippen'.
Als dat mogelijk is natuurlijk.

• |orion
het fdisken zelf kan ik natuurlijk wel skippen, maar het probleem is dat gentoo mn gewoon niet eens mn partities "ziet" en dan ook niet weet waar ie zichzelf moet instaleren...
Pagina: 1