Toon posts:

[PHP+MySQL] insert into probleem met variabelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Overal kom ik dit SQL statement tegen om te verwerken in mijn php scripts:

PHP:
1
2
3
4
5
6
mysql_connect("localhost", "root") or die("Failed to open database");
mysql_select_db("naam");

$query = "insert into namen (givenname, familyname) values('$givenname', '$familyname')";
$result = mysql_query($query) or die("Gegevens kunnen niet worden opgeslagen");
print("Uw informatie is opgeslagen");

Het probleem is dus dat deze code niet werkt. Als ik vanuit een form dis script aan roep krijg ik de melding van hierboven: Gegevens kunnen niet worden opgeslagen.
De variabelen heb ik ook al tussen de quotes uitgehaald, maar heeft ook geen nut.
Als ik tussen de quotes ('$givenname', '$familyname') een vaste waarde zet. Bijv. ('mijnvoornaam', 'mijnachternaam') dan werkt het wel. Maar ik snap echt niet wat ik verkeerd doe.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:19

Super_ik

haklust!

check je variabelen is
PHP:
1
print "$givenname\n$familyname";

wat je ook moet proberen is de ' vervangen voor \"

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Zet dit eens als "die" message:
PHP:
1
die( "Gegevens konden niet worden opgeslagen blablabla: ".mysql_error());

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Topicstarter
THANX! Hiermee is het opgelost. Wilde eerst niet posten omdat ik zo'n newbie ben in php/mysql, maar hier was ik echt al uren naar aan het staren :) En veel gezocht 2 boeken naast me, maar ik kwam er echt niet uit. En zo simpel. Heb wel gelezen over die backslashes overigens.

De backslashes gaven de doorslag tot werken. Maar ook de .mysql_error had ik veel aan.
Nogmaals THANX!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

bah.

liever mysql_escape_string. Die escaped tenminste niet de dingen die niet ge-escaped hoeven worden.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1