[ATAPI] CDRW/kabel probs

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Net een grondige upgrade aan het installeren hier (mobo, CPU, RAM, HDD) na een vermoedelijk dode CPU (L1 cache errors) en een vaag probjeempje tegengekomen:

Af en toe liep het sysje vast, waarbij het duidelijk CDRom gerelateerd was (de ene keer al in de POST bij IDE checking, soms bij pogingen te lezen vanaf CDs). Er zaten 2 ATAPI apparaten in:

Asus 40x CDRom en Philips 8x4x32 CDRW, beiden op het Secundair kanaal van de on-chip VT83

Na een tijdje kwam het helemaal niet voorbij de POST (error code 6b bij Award, oftewel chipset initialisatie, of 75, IDE init). Dit was op te lossen door de Sec IDE kabel los te koppelen. Met een andere kabel kwam het wel voorbij POST maar wilde de Philips niets lezen.

Nu is alles weer stabiel (na avondje testen en Sandra herhaaldelijk over m'n CDRom laten gaan), maar wat me dwars zit is dat dit blijbaar aan zowel kabel als CDRW schijnt te hebben gelegen, wat mij onwaarschijnlijk lijkt, dus vraag ik me af of er niet achterliggende issues kunnen zijn.

Ander Punt: sandra's benchmark scores voor de HDDs zijn ook bedroevend, 20768 voor een IBP GXP120 bij eerste bench, inmiddels naar 16942 gezakt en 27530 voor een eerste bench van een RAID-0 Striped Array van 2 30GB schijven (Maxtor en WD), maar bij de laatste maar 17115, oftewel zowat 33% lager :'(

Verder is er niets geinstalleerd behalve drivers en Open Office 1.0 (overigens VOOR de eerste benchmarks)

Sys specs:
AXP2000+ (geen OC)
Chaintech Apogee 7VJL KT333 mobo met VT8235 Southbridge
Pri IDE: IBM GXP120 60GB
Sec IDE: Asus 40x (en dus tot kort die Philips 800-serie)
Kabels waren beiden ATA-66 80-aderige gevallen, gewoon plat
Daarnaast:
Promise Ultra66 controller met 2x 30GB 7200RPM schijven in software RAID (dus door WinXP gestriped, niet door de Promise)

4-in-1: 4.42vAP

Het is allemaal wel behoorlijk vaag, maar komt dit iemand bekend voor, de combo van schijnbaar brakke kabel en CDRW? In combinatie met de brakke IDE scores ondanks nieuwe Via drivers? (of is dat gewoon een etterende Sandra, want ik weet wat voor rare dingen zij soms kan ophoesten :X )

edit:
Domme typo eruit

Oslik blyat! Oslik!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Asus 40x CDRom en Philips 8x4x32 CDRW, beiden op Sec Master van de on-chip VT83
Beiden op master?
dat werkt dus niet 1 moet op slave en 1 moet als master.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ATAPI apparaten moeten vaak niks weten van 80pins kabels (en RAID controllers, fyi). Probeer dus eens een 40pins kabeltje. Je hebt Software RAID op een U66 geconfigureerd, zie ik. Ik heb er niet echt ervaring mee, maar ik heb wel hier en daar wat topics en ervaringen gelezen dat SW RAID niet echt denderend is.. Geen nood, je kunt makkelijk een heuse RAID controller van je Ultra66 maken (slechts kwestie van enkele weerstandjes en wat adrenaline): http://www.tweakhardware.com/guide/raid66/ Verder zou ik ook een wat 'serieuzere' HDD benchmark progseltje nemen, zoals ATTO en HDTACH :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
BalusC schreef op 08 september 2002 @ 21:53:
ATAPI apparaten moeten vaak niks weten van 80pins kabels (en RAID controllers, fyi). Probeer dus eens een 40pins kabeltje. Je hebt Software RAID op een U66 geconfigureerd, zie ik. Ik heb er niet echt ervaring mee, maar ik heb wel hier en daar wat topics en ervaringen gelezen dat SW RAID niet echt denderend is.. Geen nood, je kunt makkelijk een heuse RAID controller van je Ultra66 maken (slechts kwestie van enkele weerstandjes en wat adrenaline): http://www.tweakhardware.com/guide/raid66/ Verder zou ik ook een wat 'serieuzere' HDD benchmark progseltje nemen, zoals ATTO en HDTACH :)
Tja, Sandra had ik op dezelfde CD met de drivers liggen, vandaar :z

Dat van de 80/40p lijkt me raar, maar ik zou er niet bepaald van opkijken, dus gaat het geprobeerd worden.

De Ultra66 naar FastTrack66 mod ken ik, maar het blijft SW, voor HW RAID heb je toch echt een I/O Processor nodig- en die --vertragen-- de boel bij een snelle CPU en relatief lichte access alleen tov SW RAID (meerwaarde is alleen bij server-achtig gebruik of RAID 3/5 bewezen)

Maar goed, ging er vooral om dat er 2 30GB schijfjes over waren en een beetje extra performance mooi meegenomen is ;)

We zullen zien wat een 40p kabel uithaalt...

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Updateje:

ATTO erop losgelaten en de conclusies waren duidelijk:

1) de SW RAID was wel degelijk zinnig, bij transfers boven de 32KB haalde de array 50MB/s read en 40MB/s write, wat zeker beter is dan de 2 schijven afzonderlijk konden halen. Ook was het bij grote transfers sneller dan de IBM

2) de IBM blijft traag- niet zo dramatisch als Sandra aangaf, maar vanaf de 4KB blijft het steken rond de 40MB/s read en 35MB/s write, wat toch echt onder niveau zit voor de GXP120 (ik heb online scores van de GXP75 gevonden die beter waren)- ik verdenk de Via controller, maar wat eraan te doen... nieuwste drivers hebben geen steek geholpen.

Maar de hoofdvraag over die CDRW heb ik nog niet kunnen testen, gebeurt binnenkort...

Oslik blyat! Oslik!