Toon posts:

Computer start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Staat deze in het goede forum??

Ik heb een probleempje met mijn computer. Hij wil namelijk helemaal niet meer opstarten. Het rare is juist dat wanneer ik de stekker in het stopcontact stop, de processor en moederbord fans een halve seconde draaien en dan weer stoppen. Die moeten toch pas stroom krijgen wanneer de computer via de powerknop aangezet wordt?
Er zitten geen onderdelen of kabels los, dus ik denk zelf dat mijn moederbord het begegeven heeft of kan het ook iets anders zijn? Ik heb de losse onderdelen namelijk via een groothandel besteld en ik moet dus weten welk onderdeel niet meer werkt zodat ik die kan terug sturen.

Mijn systeem:
Abit KG7-Raid
Amd Athlon 1 GHz
Asus Geforce 2 GTS
Western Digital 60 GB
256 MB PC2100 geheugen
simpele kast met 300W voeding

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Wel, ik neem aan dat de reanimatie pogingen zich niet beperkt hebben tot het verwijderen en terugplaatsen van de stekker in het wandcontact (?). In weerwil van het feit dat je ons ogenschijnlijk bijzondere gaven toedicht :) welke zich zouden moeten manifesteren in het op afstand kunnen herkennen van kapotte onderdelen zul je zélf ook het een en ander moeten doen om ons op weg te helpen. Dus, trek om te beginnen alle niet noodzakelijke zooi uit je bak en kijk en passant ook even naar de HSF bevestiging. Lees verder wat relevante topics door voor nog meer tips want deze zijn in abondante mate voorhanden wanneer je de weg tot de zoekfunctie eenmaal gevonden hebt (rechtdoor naar boven ter linker zijde van 'active topics').

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ik denk dat je voeding even in de knoop zit
reset hem even door de knop 20 sec in te drukken terwijl stekker UIT het stopcontact is.
doe dan ook meteen even een cmos clear en probeer het nog eens.

Tweakers Discord

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Abbadon, je icoon werkt niet :P

try eens alles eruit, alles er weer in... op je gemak, geen haast...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

zou idd best aan de voeding kunnen liggen. misschien is dat de oorzaak

• Abbadon
Vorkie schreef op 08 september 2002 @ 22:21:
offtopic:
Abbadon, je icoon werkt niet :P

offtopic:
hier wel :P ....?

Verwijderd

Abbadon schreef op 08 september 2002 @ 22:24:

[...]

offtopic:
hier wel :P ....?
offtopic:
spijt me te zeggen maar hier werkt jouw icoon ook niet :P

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het rare is juist dat wanneer ik de stekker in het stopcontact stop, de processor en moederbord fans een halve seconde draaien en dan weer stoppen. Die moeten toch pas stroom krijgen wanneer de computer via de powerknop aangezet wordt?
een ATX voeding geeft (mits de powerknop achterop aanstaat, en de stekker in het stopcontact zit) altijd 5Volt naar het mobo om de CMOS data te onthouden en zo de batterij te sparen.
als je dan de stekker weer in het stopcontact drukt, krijgt het mobo dus even een kleine piekspanning, en flippen de ledjes even en/of gaan de fans 2 of 3 keer rond.

maar zoals eerder gezegd, kijk eens of je Heatsink nog goed op je CPU zit en de fan goed aangesloten is (vanwege fan beveiliging).
als dat niet werkt, trek dan zoveel mogelijk hardware uit je kast en probeer dan eens te booten, en als dat werkt ga je alles op je gemak onderdeel voor onderdeel weer terug zetten, en probeer je met elk nieuw stukje even te booten.
als de pc dan opeens niet meer boot weet je wel stukje kapot is.

[offtopic]
Abbadon, hier zie ik je icoon ook niet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
dank dank voor de tips. _/-\o_
ik ga dit allemaal even proberen en dan laat ik wel even weten of het gelukt is.

• Abbadon
offtopic:
Hmm, hij stond nog in m'n cache natuurlijk. Weird, al m'n icons waren verdwenen uit m'n profile (?) Maar nu moet 'ie er weer zijn :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

offtopic:
oh, heej Abbadon.
je icoon werkt weer , ik zie een groene koppie met voelsprieten en een paarse tong.

edit: te laat

Verwijderd

Topicstarter
goed, ik heb de geluidskaart en netwerkkaart uit de computer gehaald, de kabeltjes van de cdrom en floppy drives eruit getrokken, 20 seconden op de powerknop gedrukt zonder stekker erin, de cmos gereset en de heatsink gecontroleerd, maar nog steeds niets. :'(

Dit keer gingen de fans pas draaien nadat ik op de powerknop had gedrukt. Wat me opviel was dat zodra de fans gestopt waren met draaien, er een zachte hoge pieptoon kwam. Dus niet toen de stekker erin ging of de powerknop ingedrukt werd, maar pas nadat de fans uitgedraaid waren (een of twee seconden na het indrukken van de powerknop)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ok, that narrows it down a bit.
dus het kan je vidkaart, memory, CPU, je mobo en je voeding zijn.
heb je een oude PCI videokaart? pleur em erin en check of het werkt.
probeer zoveel mogelijk geheugen eruit te trekken.
als dat niet werkt kan het alleen je mobo, CPU en voeding nog zijn.

probeer dan eens een andere CPU (iemand die er een 2dehands weg doet?).
alsie dan nog niet werkt is het je mobo.

Verwijderd

Even voor de goede orde. Weet je heel, heel zeker dat de powerconnectors en reset goed op het moederbord geprikt zijn? Kan je die zachte pieptoon beter lokaliseren? Probeer als je het hebt één voor één ander geheugen, een andere cpu en een andere grafische kaart. Komt die piep trouwens uit een (pc-) speakertje of komt-ie direct van de aangesloten hardware?

Verwijderd

Wat is het vermogen van je voeding? Heb een vermoeden dat hier het probleem zit. (vermoeden...let wel)

never mind, heb weer eens niet goed gelezen. 300W zou wel genoeg moeten wezen

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2002 23:28 . Reden: oostindische blindheid ]

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid een andere voeding te proberen?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hmm, dit klinkt idd als een kapotte voeding; vooral die hoge zachte pieptoon zou bij je voeding vandaan kunnen komen (een condensatortje wil wel eens piepen) maar dat betekent ook dat er iets niet goed zit. Probeer idd even een andere voeding uit en kijk uit dat je je mobo niet ook nog opblaast

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij komt die pieptoon bij mijn koeler vandaan (een gewone coolermaster nogwat). Zodra die fan is uitgedraaid, gaat hij piepen en als ik hem met de hand en ronddraai, dan is die piep weer weg. De koeler lijkt niet beschadigd en hij draait gemakkelijk rond.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 23:45:
volgens mij komt die pieptoon bij mijn koeler vandaan (een gewone coolermaster nogwat). Zodra die fan is uitgedraaid, gaat hij piepen en als ik hem met de hand en ronddraai, dan is die piep weer weg. De koeler lijkt niet beschadigd en hij draait gemakkelijk rond.
ruikt de koeler raar? maybe dattie langzaam doorbrand?
of zo weinig stroom krijgt dattie niet kan starten, en dus maar gaat piepen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er even een andere koeler opgezet en ik heb nog steeds hetzelfde probleem, alleen nu piept hij niet meer. :'(

Die piep was dus niet van de voeding en de koeler is ook niet stuk.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FireWurX schreef op 08 september 2002 @ 23:04:
ok, that narrows it down a bit.
dus het kan je vidkaart, memory, CPU, je mobo en je voeding zijn.
heb je een oude PCI videokaart? pleur em erin en check of het werkt.
probeer zoveel mogelijk geheugen eruit te trekken.
als dat niet werkt kan het alleen je mobo, CPU en voeding nog zijn.

probeer dan eens een andere CPU (iemand die er een 2dehands weg doet?).
alsie dan nog niet werkt is het je mobo.
^ al geprobeerd?
als je dit doorloopt weet je wat er fout is.

edit: de voeding valt dus overal af.

Verwijderd

Heb je die pc net gebouwd en (belangrijk) heeft-ie het wel al gedaan? Check voor de zekerheud toch ff powerconnector op het moederbord. Als die niet goed zit kom je met het indrukken van je knop nergens en spint de koeler toch op als je de stekker erin steekt. Dus...Anders, zie boven.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

probleem heb ik hier ook met een p3 650... elcos zijn rot die gaa ik binne kort vervangen

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 00:40:
Heb je die pc net gebouwd en (belangrijk) heeft-ie het wel al gedaan? Check voor de zekerheud toch ff powerconnector op het moederbord. Als die niet goed zit kom je met het indrukken van je knop nergens en spint de koeler toch op als je de stekker erin steekt. Dus...Anders, zie boven.
Hij heeft het bijna een jaar prima gedaan en de powerconnector zit goed. Ik denk dat ik hem maar een keer weg ga brengen naar een computer winkel. Wat zou het kosten om een computer na te laten kijken die niet daar gekocht is?
probleem heb ik hier ook met een p3 650... elcos zijn rot die gaa ik binne kort vervangen
Wat zijn elcos?
Pagina: 1