Toon posts:

harde schijf in nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig geweest met het installeren van mijn gedeelteljik oude computer bij mijn schoonvader. Hij heeft een niuwe harde schijf gekocht. Maar het probleem wil nu dat nu ik windows wil installeren, windows installer de harde schijf niet herkent. hij zegt dat deze niet aanwezig is, terwijl de bios de hardeschijf wel herkent. Wat kan ik hier aan doen.

Daarbij heb ik ook nog het probleem, dat wanner ik de dvdrom en cd brander aansluit dat de bios met de foutmelding over de disk controller. De mededeling is dat er een schijf niet goed is aangesoten, terwijl ik zeker weet dat hij goed is aangesloten. Wie helpt mij???????
:( :( :( :(

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je moet met bijv Fdisk de harde schijf configureren. Fdisk staat op een opstart flop voor windows.

Zoek eens naar fdisk oid mbv de search. http://gathering.tweakers.net/forum/find dit komt nml heel vaak voorbij.

Er slingert zelf een FAQ voor Fdisk op GoT.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

heb je hem al geactiveerd met Fdisk oid?

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

Mischien geen 80 polige kabel gebruikt? Het kan ook wezen dat de kabel er net niet goed in zit, ook al meerdere malen meegemaakt. De bios vond m wel, maar dos+windows niet. Probeer anders eens een nieuwe of andere kabel.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Je nieuwe schijf die is al geformateerd?
Nee, gebruik fdisk voor partitie aanmaken en format voor formateren van partitie.

Je nieuwe schijf zet die o master en zet die op de primary ide controller
Je DVDspeler als master en brander als slave op de secundaire ide controller.

Verwijderd

Topicstarter
Probeempje erbij. Zelfs fdisk ziet de hardeschijf.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

maak met fdisk een partitie aan.
formateer daarna die partitie,.
installeer die windows erop.

En zet voor het gemaak eerst alleen de dvd speler erin.
En zoek even hoe alles moet het is zeer makkelijk met de search te vinden.
Lees bv de faq even. :)

Verwijderd

Je jumpers zitten niet goed. Zodra je jumpers goed zitten zal je harde schijf worden herkend en kan je windows installeren (tijdens het installeren formateert windows vanzelf je nieuwe harde schijf). Misschien moet je het wel even activeren met fdisk.

Check wat voor kabel je gebruikt (Dit maakt eigenlijk niet veel uit ). Wat voor mobo heb je? Welke BIOS versie heb je?

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Wolverine en Vae Victis hebben allebei goeie punten. waarschijnlijk staat de nieuwe schijf op MASTER en de schijf die er al in zat ook...dan krijg je problemen...maar omdat je de schijf wel in de bios ziet zal het waarschijnlijk komen doordat de schijf geheel nieuw is en dus nog geen partities heeft en nog niet geformateerd is.

Vae Victis vergat nog 1 klein dingetje. Je moet de schijf wel ff actief maken met fdisk.

De nieuwe schijf moet je wel op de primary controller aansluiten volgens mij anders boot windows toch niet...of zeg ik nu iets heel doms?

suc6

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja :P

Het maakt niet uit waar de schijf staat: primair/secundair en master/slave. De BIOS zoekt gewoon naar de eerstvolgende primaire partitie (dus geen uitgebreide paritie) die geactiveerd is (bootable dus, anyway, de uitgebreide partities kunnen toch niet bootable gemaakt worden :+ ) en daaruit start tenslotte de OS van op :)
Pagina: 1