Toon posts:

[SuSE8.0] Partities anders verdelen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst SuSE8.0 geinstalleerd.
Ik koos voor 40gb voor linux en 20gb voor windows.

Maar ik draai games op windows, en download ook redelijk veel met windows.

Die 20gb zaten dan ook in no time vol.
Terwijl ik op linux nog geen 500mb van de 40 gb heb gebruikt.

Hoe verander ik deze partities, en kan het zijn dat er gegevens kwijtraken?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Dat laatste ligt er natuurlijk aan hoe je het doet ;) backups zijn nooit weg he ;)

Je kan proberen om met partition magic aan de slag te gaan, maar ik weet niet in hoeverre partition magic met de filesystems die je geinstalleerd hebt overweg kan. Welke zijn het trouwens? Ik dacht dat FAT32 wel wat makkelijker is om te resizen, maar het blijft tot op zekere hoogte enorm prutswerk.

Is een clean install geen optie, met wat goede backups zou het niet zo veel tijd in beslag nemen, de backups zul je sowieso moeten maken en een schone install is vaak ook mooi meegenomen. Misschien geeft dat ook aanleiding voor een nieuwe indeling, bijvoorbeeld:
+/- 10gb winXP boot ntfs
+/- 10gb linux boot ext3, reiser of xfs ...
rest gewoon data, fat32, lekker makkelijk toegankelijk voor beiden os'en

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Jeah moet ik weer backups maken :(

Ik heb geen "echte" partities, bij deze computer zie ik dan ook niet de linux partitie (gebruik de auto partitie van suse).
Anders was het een kwestie van films enzo overslepen ;)

Cleaninstall windows is voor mij geen optie, want na de format van een maandje terug was ik nog 3 weken bezig progs als winrar, dap enzo aan het downen, en mijn pc finetunen.

Cleaninstall suse is weloptie, maar jij bedoelt zeker clean voor suse EN windows.

Als er bij suse bestanden weggaan boeit dat me zeer.... weinig :)