Mobo piept

Pagina: 1
Acties:

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 18:42
Bij een vriend van mij gaat de pc (zeer waarschijnlijk het mobo) piepen bij zware 3d applicaties. Er zit niet een vast ritme in het gepiep en er zit minimaal 1 sec. tussen de piepjes. Bij 3dmark 2001 SE piept ie bij sommige testen vrij veel en bij andere bijna niet. Volgens mij is het in het begin erger dan ergens op het einde van de test. Ook bij spellen zoals Alliens vs Predator 2 doet de pc dit.
De pc draait verder super stabiel. Nergens problemen mee alleen dit (irritante) gepiep dus.

Specs:

Intel Pentium 4 2.533 Ghz
Asus P4b533-e mobo
512 DDR

O/S Windows XP Pro (ook onder Win 98 doet ie dat gepiep)

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 00:56

Adm.Spock

Duik-Aap

Wordt ook niet te warm? Te lage waarschuwingsdrempel oid?

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Als het de systeemspeaker is die piept dan is er een (welliswaar flauwe maar wel effectieve) oplossing om het stekkertje van de systeemspeaker los te koppelen van het moederbord. Je kan idd natuurlijk ook controleren of er in het bios een waarschuwingsdrempel staat ingesteld op cpu temperatuur. Als deze belachelijk laag staat zou dat verklaren waarom hij bij zwaarder 3d werk gaat piepen.

• GeneralNL
Ik denk niet dat ie te warm wordt. Toen ik in het bios zag, liep de idle temp tot ongeveer 46 graden op. Stressed zal die dan wel niet zo super veel oplopen denk ik. Ik had al gezocht naar die waarschuwingsdrempel maar tot nu toe nog niet gevonden...

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Toch moet je eens kijken naar de temp bij stressed temp.
Veel kans dat het daar aan ligt

Verwijderd

of mischien een (proc)fan die onder de lowlimit gaat van het toerental.

• GeneralNL
Kan het niet gewoon aan de voeding liggen? Dat ie te weinig stroom krijgt op zulke momenten?

• GeneralNL
Zijn er niet meer die dit probleem kennen?

Verwijderd

46 graden in de BIOS? Ik zou toch echt even kijken hoe warm je CPU word tijdens stressen, probeer een koetje, of BurnK7

Verwijderd

Post trouwens ff wat meer specs:
Je cooler en je videokaart zouden wel es wat te maken kunnen hebben met dit probleem dus daarover ff wat meer duidelijkheid graag.....

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Piepen bij 3d apps (renderen=100% CPU) dus zal echt wel de hitte zijn. Ik zou eens in de bios kijken naar wat er staat bij de warningtemp (misschien 60 graden). Reken maar dat na een tijdje renderen je CPU daar wel in de buurt komt. Heb het zelf ook wel eens gehad op warme dagen met renderen.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik zou toch eens heeeeel goed naar de voeding kijken :)

Ik had na een upgrade ook stom gepiep, wat is dat nou!!
Bleek uiteindelijk de noname voeding te zijn, die al nogal oud was.
Het komt alleen bij zware belasting, dingen die veel stroom vreten (3d games bv.)

Snel een nieuwe gehaald, geen problemen meer.
Pagina: 1