Toon posts:

slackware 8.1 of Debian 3.0

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weleens weten waarom mensen nu voor Slackware of Debian kiezen.
Ik heb altijd slackware gedraait maar sind een paar weken heb ik debian leren kennen.
Ik moet eerlijk zeggen dat debian qua updaten en standaar wel goed inelkaar zit t.o.v. slackware.

debian heeft b.v. apt-get en dselect zodat je lekker snel kunt updaten en upgraden. Verder kan je een eigen server opzetten die alle dep packages bijhoudt voor als je meerder machines hebt in je netwerk, zodat je niet voor alle servers de dep packages van internet hoeft de downloaden, zo kun je ook je server uitbreiden en alle dep packages die je zelf bouwt te kunnen distrubueren naar alle andere server die ook hetzelfde dep packages draaien die je zelf gemaakt hebt. dat mis ik onder slackware.

Ik vind de onderhoud,updaten en upgraden en het bijhouden van alle packagen onder debian veel makkelijker dan onder slackware.

Deze topic is niet bedoel als flame of wat dan ook, maar gewoon mijn eigen bevindingen die ik tussen Slackware en debian hebt kunnen vinden.

Ik hoor graag als andere mensen andere meningene hebben.

Verwijderd

Juist dat apt-get en dselect zijn voor mij redenen om Debian niet te gebruiken, de keren dat ik het heb gebruikt liep ik tegen een haperend programma aan vanwege dependencies. Ook het opdelen van KDE in 100 packages is voor mij reden om het niet te gebruiken. En als ik oude software wil installeer ik wel een oude versie van Slackware ipv de nieuwste stable Debian. Ook het compileren op Debian gaat lastiger dan op Slackware.
Al met al genoeg redenen voor mij om niet op Debian over te gaan. Hetgeen natuurlijk een persoonlijke mening is :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2002 20:01 . Reden: typo ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zie het een bitje zo:

Elke Linux distro zijn een stel slimme jongens (of soms een heleboel) die een eigen kijk hebben op hoe hun ideale distro eruit ziet. Bij Red Hat lijkt het simpelheid voor de gebruiker (en hel voor de beheerder :+) bij debian lijken ze vooral veel feeling te hebben bij beheersbaarheid. Slackware is zo eentje die net na Linux from scratch komt. Je hoeft niet alles zelf te doen en te maken, maar als je wil kan het meeste wel.

Dus zoek een distro uit die een beetje aansluit bij je wensen, want slechte distro's bestaan amper, immers linux is *GEWELDIG*

[edit]
Ik vind eigenlijk Red Hat best goed, zelfs mijn moeder krijgt dat aan de praat en boeken genoeg over. Tis alleen niet echt mijn smaak.

Debian draait bij mij op mijn Server, Slack op mijn laptop. En ik denk dat mijn voorkeur naar Slackware uitgaat. Ik wil iets meer grip hebben op wat ik update, en af en toe een re-install met de nieuwste spullen vind ik makkelijker dan telkens kleine fix-jes, loop je toch risico dat er ergens iets omvalt. Alleen bij desktop software ben ik erg up to date.
Daarnaast is Debian soms onhandig als er iets misgaat, je bent dan half Dselect aan het verbouwen totdat uiteindelijk een stom programmatje verwijdert is.

Verwijderd

ik kies ook voor slackware. mijn ervaring met de computer die voor me wil denken is meestal dat hij dat wel kan, maar niet altijd zoals ik het bedacht zou hebben.
en slackware will gelukig niet voor mij nadenken, hij vind het al vervelend als ik hem stoor door hem op te starten. gewelid zo'n distro met een ego.
en natuurlijk heb ik BoB over mijn PC waken.
dus ik heb heel de chruch of sub-genius over mijn pc waken.
haha dat kan debian niet zeggen.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Je hebt de FAQ niet gelezen. Foei :P
Alle 'welke distro' vragen in dit topic: Welke Linux distro moet ik nemen?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Dit topic is gesloten.