Virtualdub en MPEG2 vragen

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik ben bezig met bewerken van opgenomen tv programma, in MPEG2 formaat, gemaakt met Asus Digital VCR.

En nu de vragen:
Vraag 1: Ondersteunt Virtualdub multiprocessing?
Ik heb tot nu alleen 1 cpu zien werken en andere doet niks.
Het is wel bekend dat TMPGEnc multiprocessing kent.

Vraag 2: Kun je MPEG2 cutten met Virtualdub?
Bij mij geeft het error. 'Pack Synchronisation error' staat er.
Is nog wel laatste versie v1.4.10

Vraag 3: Hoe kan ik beste MPEG2 file splitten of cutten zonder verlies?
In TMPGEnc gaat het cutten goed, maar het uiteindelijke MPEG2 file is BIJNA DE HELFT kleiner dan de oorspronkelijke MPEG2.
Gaat er eigenlijk niet wat verloren?

Vraag 4: Wat is jouw encoding weg MPEG2 -> AVI?
Ik maak er een 200 MB 2-pass Xvid videostream van en 160 kbps Lame MP3 stream. Totaal ongeveer 230 MB. Eerst stukje mpeg2 kiezen met DVD2AVI, dan met VFAPI klaarzetten en met Vdub encoden maar. De audiodeel *.MPA wordt met BeSweet omgezet in MP3. Vervolgens alles samenvoegen met Nandub programma.
Dat is alles. Wat heb jij dan?

Alvast dank voor het beantwoorden van vragen.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-02 14:54

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Vraag 1: bij mijn weten niet.

Vraag 2: Dat kan maar dan moet je hercoderen naar avi. Je kunt dus geen mpeg cutten en dan mpeg ook behouden.
Bij mij krijg ik een error dat virtualdub geen mpeg2 aankan.
Wat ik doorgaans doe met virtualdub is avisynth gebruiken.
Is geen super oplossing maar het scheelt mij veel stappen met encoden van dvd naar avi.

Vraag 3: Cutten is imo het beste. Splitten geeft bij mij meestal artifacts.
Als je gaat cutten dan haal je een gedeelte eraf! en dan kan hetidd zijn dat wat je overhoud de helft van de origineel is. Want je hebt de rest weggecut.
Dus bij cutten moet je eerst de ene helft selecteren en save as.. doen en dan als je dat gedaan hebt de andere helft.

Vraag 4: Mijn encoding is doorgaands van DVD (mpeg) ik frameserve met dvd2avi en met virtualdub ga ik het encoden naar. Tot nu toe heb ik doorgaands 2pass divx 3.11 gedaan.
Binnenkort ga ik Xvid proberen.
Audio hou ik het liefst als het kan ac3 tenzij de raw geen ac3 heeft.
Ac3 is al goed compressed en waarom dan die paar kb minder doen met mp3?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is geen DVDrip, maar capture van televisie. En MP3 is universeler.

Maar het is waar: de losse audio stream is niet zo groot, het is inderdaad compressed.
Let wel, de audiostream uit DVD2AVI heeft extensie .MPA. Is dat niet beetje anders dan .AC3 extensie?

En hoe doe je 2-pass divx3? Doe je dat in Nandub of in Virtualdub? Met Nandub krijg ik alleen maar hopeloze vastlopers, wat ik ook doe.

Gelukkig is Xvid prima codec en heb redelijke instelling genomen, alleen wel tikkeltje agressief ingesteld om blokvorming te vermijden. Want MPEG2 is VBR, dus dat heeft verschillende bitrates. En dat wil ik graag doorgeven aan final AVI file.

Wat 'halve' MPEG2 file betreft, dat heeft te maken met wat ik ermee vergelijk als ik met originele ruwe file zou doen.

De totale MPEG2 is 1,4 GB groot en bevat 2 episodes. Ik haal 1 episode eruit, en dat levert na TMPGEnc cut 380 MB file op.
Zou ik 1 episode gewoon cappen, dan levert het me ongeveer 750 MB MPEG2 op. Dat is waarom ik 'helft' noem! Het lijkt wel alsof TMPGEnc MPEG2 stream tegelijk encodet tijdens cutten, maar dat wil ik niet. Ik wil onaangetast eruit halen, niet nu al 'aanpassen'!

Verwijderd

volgens mij maakt virtual dub gebruik van meerdere cpu's hoor, ik heb een dual p3, en beide cpu's knallen naar 100% als ik aan het encoden ben.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Zou me verbazen. Ik heb dual P3-700 MHz maar volgens Taakbeheer draait maar 1 cpu werkelijk.

(alleen als ik 2x Virtualdubs parallel draai, dan zijn beide cpus wel aan, maar dat stopt snel met een error)

Het enige wat beide naar 100% schiet is de koe.... ja, zet maar eerst je koe uit!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-02 14:54

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Ja ik was uitgegaan van dvd rip (aangezien ik dat meestal doe) maar als je captured is idd mp3 de keus.

[bij dvd]
Ik gebruik niet de audio stream die je bij dvd2avi krijgt.
Als ik met smartripper een dvd rip naar HD dan rip i de video en audio apart en dan krijg je bij audio *.ac3 en video *.mv2
En die *.mv2 gebruik ik om te frameserven met dvd2avi.

2pass divx gebruikte ik nandub voor. is idd zeer instabiel. werkt ook niet altijd lekker.
Daarom wil ik ook binnenkort xvid proberen.
Nietemin de resultaten zijn er goed mee.
Liefst gebruik ik toch virtualdub, stukken stabieler dan nandub.
Het lijkt wel alsof TMPGEnc MPEG2 stream tegelijk encodet tijdens cutten, maar dat wil ik niet. Ik wil onaangetast eruit halen, niet nu al 'aanpassen'!
Zie nou dat bij tmpgenc splitten en cutten dus het zelfde is.
Net even geprobeerd dat cutten en hij encode het verder niet.
Hij is wel niet supersnel.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb cutwerk gedaan via MPEG Tool dat in TMPGEnc zit. Hiermee hoef ik hele wizard en encodewerk niet doen en kan ik direct stukje kiezen en cutten. Het valt me op dat ik alleen uit voorgeprogrammeerde MPEG2 instellingen uit menu kan kiezen. MPEG2 Program of MPEG2 SVCD. Beiden lopen nauwelijks uiteen qua size. De eerste optie heeft iets groter filesize.

Wel handig dat DVD2AVI delay meteen toont en in filename stopt. Die voer ik gewoon in BeSweet zodat het goed klopt en kan ik beide gewoon samenvoegen in nandub.

Verwijderd

virtual dub 1.5.10 build 18160 kan mpeg2 bewerken, de versie's daarna nie meer.
Pagina: 1