Verklaring gezocht voor 'kortsluiting'

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik was dus vandaag ff wat aan het klussen in het elektronica systeem van een kennis die net verhuist is.
Er waren een aantal stopcontacten die door een hotelschakeling van twee trek-schakelaars werden bediend, en daarvan moesten er 3 niet langer hierdoor bediend worden.

In ieder geval een chaos.

Na een tijdje puzzelen(je kon niet zien waar de draden heengingen) merkte ik plotseling op dat er geen weerstand was tussen de twee polen van het stopcontact. Ze stonden dus in verbinding

Natuurlijk had ik van tevoren de stop even uitgezet, dus ik dacht, hoho, wat is hier aan de hand, dit komt niet goed. Maar na een tijdje geen fouten kunnen vinden heb ik de stroom er maar weer op gezet en er gebeurde nix en alles werkte gewoon.

Nu heb ik dit thuis ook maar fkes geprobeerd, stop om, weerstand meten, en hetzelfde resultaat. Geen weerstand. Verbinding dus.

Hoe kan het dat als de stop uit staat de twee polen van een stopcontact verbinding hebben?? :? komt dat door de stop ofzo?

Tja

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

MadEgg schreef op 08 september 2002 @ 19:13:
Hoe kan het dat als de stop uit staat de twee polen van een stopcontact verbinding hebben?? :? komt dat door de stop ofzo?
Wat je zelf schrijft is dat er geen (=0) weestand was terwijl de stop er niet inzat? Dan komt het dus niet door de stop. Of bedoel je dan dat er geen verbinding was (weerstand = oneindig) :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Hoe bedoel je geen weerstand, waar meet je dat mee, of is er misschien een heel klein beetje weerstand 0,1 Ohm ofzo. Maare wat dacht je van alle apperaten die op dezelfde fase zitten, :) pak maar eens een gloeilamp en meet de weerstand daar maar eens van is ook bijna nix, maar op het moment dat ie warm wordt krijgt ie pas weerstand. Wat jij meet is de "weerstand" van alle apperaten die op die fase zitten en dan lijkt het wel "kortsluiting" maar dat is het echnie, :)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Hoe kan het dat als de stop uit staat de twee polen van een stopcontact verbinding hebben?? komt dat door de stop ofzo?
Dat lijkt me niet logisch, je onderbreekt alleen de verbinding van het lichtnet met het electrisch systeem in het gebouw. het zou vreemd zijn als dan opeens een verbinding wordt gemaakt tussen 0 en fase

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

misshien is het zo dat er nog meer apparaten in de groep van het betreffende stopcontact zaten; en dat je daar last van hebt gehad?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Spider.007 schreef op 08 september 2002 @ 19:24:
misshien is het zo dat er nog meer apparaten in de groep van het betreffende stopcontact zaten; en dat je daar last van hebt gehad?
dubbelpost, hehe

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

het kan ook zijn voor veiligheid, als je bv. een grote motor heb draaien, er komt kortsluiting, stop knalt eruit, motor draait nog, dan wekt ie stroom op, hierdoor kunnen nog meer ongelukken gebeuren, maybe dat ie dan echt alles kortsluit zoadat er niet nog meermis kan gaan???

Electronics development

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Alleen moest ik drie minuten langer nadenken :)

---

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

MadEgg schreef op 08 september 2002 @ 19:13:
...
Er waren een aantal stopcontacten die door een hotelschakeling van twee trek-schakelaars werden bediend, en daarvan moesten er 3 niet langer hierdoor bediend worden.
Hier snap ik niet veel van, een hotelschakelaars met meer dan 2 schakelaars?
Dan zijn er 2 een wisselschakelaar (bruin en 2 zwart) en de rest zijn kruisschakelaars (4 zwart)
Na een tijdje puzzelen(je kon niet zien waar de draden heengingen) merkte ik plotseling op dat er geen weerstand was tussen de twee polen van het stopcontact. Ze stonden dus in verbinding
Haal eens de gloeilampen uit de fittingen, ik denk dat je daar de weerstand door meette (in de orde van enkele ohms, als ze heet worden gaat de weerstand ook omhoog)
Nu heb ik dit thuis ook maar fkes geprobeerd, stop om, weerstand meten, en hetzelfde resultaat. Geen weerstand. Verbinding dus.
Dat zei ik dus, de lampen zaten er nog in.
Ja daag ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Resistor schreef op 08 september 2002 @ 19:49:
[...]

Hier snap ik niet veel van, een hotelschakelaars met meer dan 2 schakelaars?
Dan zijn er 2 een wisselschakelaar (bruin en 2 zwart) en de rest zijn kruisschakelaars (4 zwart)
Nee nee, je snapt ut verkeerd(of ik zei het verkeerd :))
Er zijn 2 schakelaars in een hotelschakeling.
Die 2 schakelaars bedienen 8 stopcontacten. Er zijn dus gewoon 2 wisselschakelaars.
Haal eens de gloeilampen uit de fittingen, ik denk dat je daar de weerstand door meette (in de orde van enkele ohms, als ze heet worden gaat de weerstand ook omhoog)
[...]
Dat zei ik dus, de lampen zaten er nog in.
Er zat dus absoluut NIETS aangesloten op deze groep vanuit de stoppenkast. Ik was er mee bezig dus had ik alle stopcontactne opengeschroeft en het enige wat nog in een van de stopcontacten zat, was een verlengsnoer zodat ik van de ene kant van de kabel kon meten aan de andere kant van de kabel :7
Ja daag ;)
Hehe, klinkt alsof je dat geen mogelijkheid vind.

En nog ff een kleine correctie: hij mat natuurlijk wel weerstand, maar deze was zo klein dat ie gewoon nul aangeeft. Zo'n precieze meter heb ik nu ook weer niet. Als je gewoon een goede koperdraad hebt die neit al te lang is, is de weerstand 0 op dat ding.

Tja

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Nou, ik zou het niet meer weten (en ik heb nog stagegelopen bij een electrotechnisch installatiebedrijf)
Ik zou gewoon alle aders lostrekken, ook in de groepenkast, in 1 wcd 2 aders uit de zelfde pijp in elkaar twisten en dan gaan meten.
Meestal zitten er centraaldozen in de plafonds, haal de lampen daar eens los en kijk of er een deksel zit, dan kan je daar ook meten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1