[Lightwave] Spline modelling

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen hoe ik in Lightwave met splines kan modellen?

Ik kan d'r zo goed als niks over vinden op Internet, en als ik dan wat vind, laten ze alleen zien wat ze d'r mee kunnen doen.. beetje jammer dus :)

iig alvast bedankt voor de moeite van 't uitleggen.

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 18:36
Deze tooltjes kan je goed gebruiken:
[Create]
Points (+) - Zet punten die je vervolgens kan selecteren en met Make Curve kan bewerken.
Make Curve - Tekent een spline door punten in volgorde van selectie.
Spline Draw - Teken een spline, met (n) kan je een aantal handige dingen instellen.

[Modify]
Spline Guide - Ehm, niet echt noodzakelijk om te gebruiken, maar lijkt wel handig. :)

[Multiply]
Patches - Met AutoPatcher kan je je splinenzooi omzetten in mooi gevormde vlakken, zorg wel dat je punten die je gemerged wil hebben ook daadwerkelijk gemerged zijn, gebruik hiervoor Merge Points (m) en Weld (^w).

[Construct]
CutCurves - Als je patches hebt toegevoegd aan je model kan je hiermee de inmiddels overbodige splines wegpleuren. Het beste is om wel eerst je splines als een apart object op te slaan mocht je bepaalde dingen willen aanpassen.

[Detail]
Align - AutoPatcher werkt niet optimaal, dus het is mogelijk dat Patches niet allemaal aan dezelfde kant zitten, een aantal keer op Align klikken kan goed helpen, zeker in combinatie met Flip (f).

Dit zijn dus allemaal tools die standaard in Modeler zitten, zullen nog wel meer zijn, hetzij niet standaard in de interface, hetzij op internet als 3rd party software.

Heb je deze tutorial al gezien trouwens? (Whitestar is da badass starship uit Babylon 5 :) )

Verwijderd

Het is ook vooral handig om control points aan te brengen aan je splines met behulp van ctrl-b en ctrl-n. Deze control point zijn verbonden op afstand met de curve zodat je de curve mooi aan kan laten sluiten op een andere curve :) Maar hier lees je ook veel over en leert het gebruiken in de Whitestar tutorial die Ericston hierboven aangaf :)

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Thnx people.. nog meer tips of hints?

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem