Welk systeem voor videobewerking???

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
dag mensen,

ff een vraagje, der is hier een oom van mij die wil gaan video bewerken op z'n pc, nu wil hij daarvoor een nieuw systeem kopen, maar wat ik nou wil weten is of je dan een ehel goeie videokaart nodig hebt of veel werkgeheugen of snelle cpu of gewoon alles heel snel...

iemand enig id?????

had het volgende systeem in gedachte:
amd 1800
40 gig hd 7200 rpm
msi moederplank
256 ddr 2100
17 inch schermpje
geforce 4 64 ddr (die goeiekope)

is dit voldoende om video's te bewerken???? en heb je dan over een jaar ook nog voldoende snelheid om dit te doen????

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

--- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---

Dit is in principe natuurlijk ruim voldoende voor videobewerking, maar ik zou persoonlijk een 2e HD erbij zetten (wel 7200 rpm natuurlijk :P) speciaal voor videobewerking of een grotere HD. Ik weet niet wat er nog meer gebeurd met de PC, maar videobewerking neemt redelijk wat ruimte in.
Processor is snel genoeg, ziet er verder goed uit, als je oom alleen maar wil videobewerken. Wellicht een DVD-brandertje erin (als hij geld genoeg heeft :7).

Verwijderd

Raid configuratie is wel handig voor videobewerking, verder zou ik toch wel wat meer geheugen nemen. En eh is die HD niet een beetje klein voor videobewerking?! Wat voor een videokaart goed is voor videobewerking zou ik niet weten. Een DVD brander lijkt me ook wel handig om je films weg te kunnen schrijven... Maarja, het is maar net hoeveel geld je kwijt wilt zijn... ;)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
harddisk zo snel mogelijk, dat is prioriteit nummer 1. Voor de rest is het heel goed mogelijk met dit systeem, over een paar jaar nog steeds want je hoeft geen andere software te gaan gebruiken natuurlijk.
Als je daarna nog wil upgraden kan je denken aan extra ram, snellere/meer harddisk (idd 40 gb is vrij weinig) of een dual processor. Maar dat is allemaal overkill als je niet het beste van het beste hoeft te hebben.

Human Bobby

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37
bezuinig wat op de videokaart en koop meer geheugen erbij
videokaart is niet echt belangrijk
firewire kaartje er nog bij

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
als we het dan zo doen,

amd 1800
80 gig 7200 rpm maxtor hd
gf 4 64 ddr
dvd brander
512 ddr pc 2100

kun je daar dan nog wel jaartje of 2 mee voorruit voor videobewerking???

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

intuliegend schreef op 08 september 2002 @ 18:36:
als we het dan zo doen,

amd 1800
gf 4 64 ddr
dvd brander
512 ddr pc 2100

vergeet de 19 inch monitor niet
en liever twee maxtors

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
waarom 19???? is 17 dan te weinig????
en 2 maxtors in raid is wel leuk maar hoeveel gig dan????

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
P4 2.53GHz
ASUS P4B533
512MB DDR
20GIG schijf voor OS + progsels
2x WB 800JB in RAID 0 @ promise kaartje
Firewirekaart.
Matrox g550/parhelia
2*17" of 19" en later nog 1x 19" erbij.

kan je wel een jaartje vooruit.

• Compubiter

Compubiter

Think again

jadjong schreef op 08 september 2002 @ 19:27:
P4 2.53GHz
ASUS P4B533
512MB DDR
20GIG schijf voor OS + progsels
2x WB 800JB in RAID 0 @ promise kaartje
Firewirekaart.
Matrox g550/parhelia
2*17" of 19" en later nog 1x 19" erbij.

kan je wel een jaartje vooruit.
Het wordt wel een amateursysteempje hoor, geen complete videobewerkingsmachine. Lijkt me een beetje overkill dit :D.

Topicstarter: Lees dit nog maar eens na: --- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. --- want zoals je ziet: Zoveel users, zoveel meningen ;).

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-02 11:30
intuliegend schreef op 08 september 2002 @ 18:36:
als we het dan zo doen,

amd 1800
gf 4 64 ddr
dvd brander
512 ddr pc 2100

1 vraagje, hoe haal je de video binnen?? (kweet dus nie of er een video-in op die GF4 zit)

sensei_d.fpv channel

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
wat een bulls hit ik bewerk mijn video op mijn tweede systeem: een p3 450 met 256 ram en een dc10. Gaat prima en kost nix.

Raid heb je echt niet nodig hoor; laat staan fancy kaarten. Ik zou alleen wel goed onderzoeken of je hardwarematig wil coderen (mbv dc10 ofzo) of softwarematig. bij dat eerste kan je met een langzaam systeem af bij dat laatste zul je of mega veel hdd ruimte nodig hebben of een wat snellere cpu (1200+)

Edit: en de grootste onzin is nog wel die DVD brander :(

if broken it is, fix it you should

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
leter kopen is geen goed id jadjong want hij krijgt 1/3 van de aankoopprijs terug via z'n werk dus moet wel ineens kopen.

en compubiter, dit is volgens mij geen ''hoe is dit systeem'' vraag want ik moet ongeveer weten wat je nodig hebt voor videobewerking en ben nu niet aant opscheppen wat voor systeem ik heb (iz zoiezo niet mijn systeem), en die verschillende meningen valt ook wel mee want ben er nu in ieder geval achter dat je veel hd en ram nodig hebt en dat cpu minder belangrijk is, en dat raid ook wel goedn id iz, dus heb er toch veel aan gehad.

tnx plp

• Compubiter

Compubiter

Think again

intuliegend schreef op 10 september 2002 @ 14:19:
en compubiter, dit is volgens mij geen ''hoe is dit systeem'' vraag want ik moet ongeveer weten wat je nodig hebt voor videobewerking en ben nu niet aant opscheppen wat voor systeem ik heb (iz zoiezo niet mijn systeem)
Het ging er vooral om dat je dat ook wel zelf had kunnen uitvinden door op bijvoorbeeld www.tomshardware.com of op www.tweakers.net (hier bijvoorbeeld) te kijken en door middel van de search.
en die verschillende meningen valt ook wel mee
jadjong raadt iets totaal anders aan dan iedereen hier. Dat zijn dus de verschillende meningen. Maar ook dit:
Wellicht een DVD-brandertje erin (als hij geld genoeg heeft :7)
Edit: en de grootste onzin is nog wel die DVD brander :(
:)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
intuliegend schreef op 10 september 2002 @ 14:19:
leter later kopen is geen goed id jadjong want hij krijgt 1/3 van de aankoopprijs terug via z'n werk dus moet wel ineens kopen.

en compubiter, dit is volgens mij geen ''hoe is dit systeem'' vraag want ik moet ongeveer weten wat je nodig hebt voor videobewerking en ben nu niet aant opscheppen wat voor systeem ik heb (iz zoiezo niet mijn systeem), en die verschillende meningen valt ook wel mee want ben er nu in ieder geval achter dat je veel hd en ram nodig hebt en dat cpu minder belangrijk is, en dat raid ook wel goedn id iz, dus heb er toch veel aan gehad.

tnx plp
Alleen een scherm later kopen is toch niet zo'n probleem :?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 13:11
Dat van die tweede schijf is niet zo zeer bedoeld om in RAID te werken, lijkt me.

Je "wilt" een aparte schijf voor de AV-data, waar dus geen OS, Programmatuur of andere vertragende dingen op staat.

Let ook op regelmatige defragmentering, trouwens.
Pagina: 1