sys: Slot1 sis620 of Sock.7 intel 430HX?

Pagina: 1
Acties:

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Zoals je kan zien, zit ik met een dilema...
Ik heb hier liggen aan moederborden:
PC-Chips PC100 M741lmr:
Slot1
3*DIMM
1*PCI bus
1*ISA bus
2*USB
Video/ Geluid/ LAN/ Modem - onboard
SiS 620/5593 Chipset

Intel Desktop-board 430HX:
Socket7
4*SIMM (edo/fp)
4*PCI
3*ISA
2*USB
Geluid - Onboard
Intel 430HX Chipset (MMX ondersteuning)
Je ziet al dat het PCchips mobo het best is (NOT). Ik heb er naast liggen aan hardware:
CPU's: 1x Celly400, 1xPentium1 200Mhz MMX
Mem: 256MB SDRAM pc100, 4x16MB EDO
VGA: (zat...) Diamond S3 Trio64V+ Video2001 1MB PCI
Geluid: (ook zat)SB 128PCI
LAN: SMC 10/mbits isa/ realtek 8019as ISA
3D: 3dfx Voodoo2
etc

zo das dat: nu het volgende.
Ik heb dus het pcchips mobo + inhoud voor mijn broertje... maar het is een ongelovelijk traag ding, gaar mobo dus. De geheugenbandbreedte in sisoft sandra is ook vergelijkbaar met een 486DX2 mobo + FP ram, rond de 60/70 MB/s. De video kaart ingebakken is ook echt waarvan je denkt "wow". Af en to traag en de 3D acc. werkt er niet op. Het geluid is ook niet super, het kraakt regelmatig. Het enigste wat wel redelijk tot goed werkt is de onboard LAN. (100mbits). Conclusie: bagger mobo en super traag. Het meest vervelende is het gebrek aan PCI sloten, zeker ook het AGP slot :r

Nu kreeg ik dus dat intel bord + p1 200mmx van me pa in de handen gedrukt. Ik gelijk checken hoe die presteert en er een 300W voeding aangehangen. M'n oude 425MB hdd met Win98se eraan en testen. Alles werkt super en naar behoren. Alles wordt keurig geinstalleerd. Win2k op een ander HDD werkt ook goed en hoeft allen de USB te installeren. Een test met Sisoft Sandra en het blijkt dat de geheugenbandbreedte ook verdubbeld is ten opzichte van de sis620. Ik vind het hele systeem eigenlijk net zo snel lopen als dat huidige van mijn broertje.

Nu komt het er op aan.
Is het verstandig om hem te laten werken op het intel bord + p1 200mmx en 64MB edo ten opzichte van het huidige, pcchips bord + celly400 en 256mb sdram?
Ik zal dan ook zijn Voodoo2 12MB overzetten.

MAAR, zal het echt wel uitmaken dat ik 200Mhz minder ben en een aantal mb's aan geheugen (bandbreedte is toch al minder daar)? of is het niet te merken, kort gezegd, waar lever ik nou op in want het pcchips mobo is de bottle neck overal, cpu/vga/mem en daarentegen is bij het andere mobo de bottleneck de CPU.

ga ik er nou echt op achteruit óf is het niet te merken óf is het juist beter :?

verhaaltje he

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 741L(M)R heb ik ook nog gehad.

Mem bandwidth probleem komt door de VGA- stop in die ene PCI slot een willekeurige VGA kaart erbij en je probleem is opgelost- verwacht dan een bandbreedte dat met de Via ApolloPro vergelijkbaar is (LX bandbreedte is teveel om te hopen, laat staan BX, maar een HX moet het dan wel kunnen inhalen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

gedeeld geheugen ook voor video zo te zien hier boven. ik heb wel sites gezien voor tips tav van dit mobo, effe Google'n....

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
dion_b schreef op 08 september 2002 @ 18:41:
Die 741L(M)R heb ik ook nog gehad.

Mem bandwidth probleem komt door de VGA- stop in die ene PCI slot een willekeurige VGA kaart erbij en je probleem is opgelost- verwacht dan een bandbreedte dat met de Via ApolloPro vergelijkbaar is (LX bandbreedte is teveel om te hopen, laat staan BX, maar een HX moet het dan wel kunnen inhalen)
het vervelende is dat m'n broertje geen knappe spellen kan spelen. Gebrek aan PCI sloten zoals ik al zei.

Dus stel:
Ik haal een PCI videokaartje, voodoo3 2000/3000 PCI dan zou het iig veel beter moeten werken? vaag dan als het de onboard videokaart is.

En als ik het zo lees, zou de HX nog steeds boven de sis620 uitkomen :? das dan toch geen vooruitgang?

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Voodoo_man schreef op 08 september 2002 @ 18:52:
[...]

En als ik het zo lees, zou de HX nog steeds boven de sis620 uitkomen :? das dan toch geen vooruitgang?
Is het ook niet zo :+

Verder, ik begrijp dat je broertje dus nu die voodoo 2 niet kan gebruiken, en dat die op dat HX mobo wel werkt. Dan lijkt het me vrij simpel, een voodoo 2 met die P 200 MMX draait dan aardig. Ik denk dat half-life dan zo'n beetje ongeveer speelbaar wordt. Als je er dan nog een Voodoo 2 extra bijzet wordt het misschien nog wel helemaal een feest >:)

En je kunt natuurlijk kijken of je een K6-2 400 aan de praat krijgt op dat bord... Maar vanaf hier begint het dus echt geld te kosten :P

Is die celeron eigenlijk slot 1 of So370 in een converter?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voodoo_man schreef op 08 september 2002 @ 18:52:
[...]

het vervelende is dat m'n broertje geen knappe spellen kan spelen. Gebrek aan PCI sloten zoals ik al zei.

Dus stel:
Ik haal een PCI videokaartje, voodoo3 2000/3000 PCI dan zou het iig veel beter moeten werken? vaag dan als het de onboard videokaart is.
Het on-chip videoadaptertje is het probleem. Met een 66MHz geheugenbus heb je 64b/8=8Bx66MHz=533MB/s. Zowel de FSB als de on-chip (is iets anders dan onboard :o ) kunnen dat elk benutten, dus kom je uit rond de 266MB/s uit voor de CPU en 266MB/s voor de VGA. Dit is bagger en idd vergelijkbaar met 486DX geheugen (32b/8=4Bx50MHz=200MB/s)

Ook al zet je een brakke oude Trident kaart erbij (absoluut worst-case scenario :+ ), komt wel gelijk de volle 533MB/s vrij voor de CPU. Zelfs met die denkbeeldige Trident zal de spelperformance enorm erop vooruit gaan, met een eenvoudige voodoo rush :r zou het al beter zijn dan die onboard+voodoo 2, met een fatsoenlijke Voodoo banshee of V3, danwel een S3 Savage PCI geval zit je in een volkomen andere categorie.
Hangt er totaal vanaf wat voor PCI kaart je erin hangt- ik gok dat een Voodoo Banshee met de Celly de oude MMX met een S3 en V2 met gemak eruit trekt.

Punt blijft dat die Celly gecastreerd is door de gedeelde geheugenbandbreedte- ook al zou je daar een V2 SLI bij hangen (als er dus 2 PCI sloten geweest waren), het zou niets uithalen omdat de bottleneck niet bij de VGA zit- haal die bottleneck weg door de VGA in de PCI te stoppen en je bent beter af dan met de V2 in de PCI, al zou je die S3 Trio erin stoppen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Maar nog 1 ding... Kan die onboard video eigenlijk wel echt uit?

Ik hoop het wel... anders zit je voor eeuwig aan die brakke performance vast, of je er nu een echte vidkaart indoet of niet..

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 10 september 2002 @ 00:00:
[...]

Maar nog 1 ding... Kan die onboard video eigenlijk wel echt uit?

Ik hoop het wel... anders zit je voor eeuwig aan die brakke performance vast, of je er nu een echte vidkaart indoet of niet..
Lijkt me dat je die ook kan uitschakelen in de BIOS ja, maar anders kan je dit nog altijd in Windows doen, dan werkt het ook prima.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aikeleer schreef op 10 september 2002 @ 07:54:
[...]
Lijkt me dat je die ook kan uitschakelen in de BIOS ja, maar anders kan je dit nog altijd in Windows doen, dan werkt het ook prima.
Hmm, niet zo zeker van. Ik kan me niet meer herinneren en kan in de online manual niets vinden...

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Aikeleer schreef op 10 september 2002 @ 07:54:
[...]
Ik heb hier toevallig een mobo met onboard Ati Rage Pro Turbo onboard, en afaik zit er geen optie in de bios om die uit te zetten. Dit is dan ook wel een aparte chip, met apart geheugen, maar hij kan niet uit.

Stel dat die optie niet in het bios zit, dan ben je goed gaar, want dan start je windows, waarbij je onboard video waarschijnlijk nog als primair staat ingesteld ook, en dan kun je die primaire kaart wel uitzetten (kan dat eigenlijk wel? nooit geprobeerd!), maar hoe krijg je 'm dan zo ver dat ie die losse kaart als primaire kaart gaat gebruiken?

Zit die onboard vidkaart eigenlijk op de AGP bus? Dan kun je Primary Graphics Adapter in het bios op PCI instellen...

Pagina: 1