Toon posts:

Debian op XFS Filesystem

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn server en workstation staat allebei debian woody op een ext2 partitie, nu wil ik op de server en mijn workstation allebei het XFS filesystem, hoe kan ik dit het beste aanpakken? ik heb de iso gedownload van debian.org die XFS ondersteund maar hoe maak ik een XFS partitie? :?
via de setup van debian via cfdisk kan ik geen XFS partitie aanmaken, XFS staat niet tussen de types, dus dit zal dan wel op een andere manier moeten, wie weet er hoe?

Verwijderd

mkfs.xfs, zit bij een package xfs-utils (oid) genaamd.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 17:57:
mkfs.xfs, zit bij een package xfs-utils (oid) genaamd.
worden dan de partities geformateerd ook? of zet ie ze gewoon om?

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens even kijken

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb mkfs en dit werkt, maar nu wil ik even zeker weten of de hele boel geformateerd wordt :), wil namelijk niet dat al mijn data zomaar weg is zonder te backuppen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 17:55:
via de setup van debian via cfdisk kan ik geen XFS partitie aanmaken, XFS staat niet tussen de types, dus dit zal dan wel op een andere manier moeten, wie weet er hoe?
Als je die net-install ISO bedoelt die ergens hier genoemd staat: je kunt tijdens setup wel partities initialiseren, en daar krijg je wel de mogelijkheid om ze XFS te formatteren.
Dus: eerst met cfdisk gewone ext2 aanmaken en dan tijdens de install als XFS initialiseren :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
die iso heb ik inderdaad ja
dus ik maak een ext2 partitie aan, en tijdens het kiezen van de partities kan ik deze formateren als XFS (daar vraagt ie dan naar?)

ik hoop dat je gauw reageerd, dan kan ik beginnen :D

Verwijderd

Topicstarter
En als ik een nieuwe kernel ga bakken, moet ik dan SGI Partition Support meebakken in de kernel?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

JJJ

Ik heb hier ook een debian router waar ik ook graag XFS op wil zetten, kan ik nu ook gewoon mijn / partitie omzetten naar XFS zonder dataverlies? Dus eerst kernel bakken met XFS support (dan moet ik hem patchen neem ik aan, ik wil 2.4.18 draaien ivm. iptables), en dan rebooten, en dan converten?

Verwijderd

Conversie is volgens mij niet mogelijk. mkfs.xfs is formatteren. http://oss.sgi.com/projects/xfs/faq.html is wel handig om even door te lezen :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 18:14:
dus ik maak een ext2 partitie aan, en tijdens het kiezen van de partities kan ik deze formateren als XFS (daar vraagt ie dan naar?)
Je kunt tijdens de install aangeven of er partities geinitialiseerd en gemount moeten worden, en daar kun je dan aangeven in XFS.

Mijn partities waren eerst ext3 (mandrake 9RC1) en die werden dus geformatteerd (stond niks op)
Snel genoeg? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 18:14:

Je maakt een Linux partitie aan, geen ext2 partitie. Tenminste dat is de naamgeving in Linux' fdisk en cfdisk.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de informatie, ik ga het even testen op een windows partitie die ik zo kan verwijderen :)

Verwijderd

Hier staat hoe je een ext2 partitie converteert/copiert? naar xfs: http://www.tldp.org/HOWTO/Linux+XFS-HOWTO/

Verwijderd

Topicstarter
hartstikke bedankt voor die howto HowRU, nu kan ik mijn echt partitie converteren, dat ga ik nu ook meteen doen, bedankt!

Verwijderd

Je hebt de ISO gedownload? Is een fresh install een optie? Zo ja, download dan de 2.4bf+xfs van www.debianplanet.org en gebruik deze om te installeren... op een gegeven moment krijg je dan de vraag of je Ext2FS of XFS wilt. Dan kies je voor XFS. Verder is het precies hetzelfde :)

Verwijderd

offtopic:
dystopia: cool icon!

Verwijderd

offtopic:
thanks. Da's de LCD van me espresso machine.

Afbeeldingslocatie: http://www.espressoplanet.com/machines/jura/impressa_s90.gif

Specs ed.

Google naar jura impressa s90 en je vindt meer pics enzo

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:17
Heb hier twee machines waarvan ik het root fs geconverteerd heb naar XFS op deze manier.
Pagina: 1