Toon posts:

Van PIO naar DMA modus?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleempje

Mijn 2 harde schijfen, een WD van 13GB en een IBM van 80GB, verspringen ongewenst naar PIO overdrachtsmode. Bij XP stel ik in bij primaire IDE controller dan hij DMA moet nemen indien beschikbaar, maar toch verspringt hij constant naar PIO. Hierdoor heb ik problemen met o.a. mijn muziek, die vertraagt met storingen en tot logisch gevolg dat het uitvalt en pas weer speelt als ik reset. Iemand die mij kan helpen want dit is zeer vervelend

Bedankt op voorhand

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 10:25

OgWok

U.N.C.L.E.

Dat is weird !!! Kneem aan dat je de bios hebt nagekeken. Welk mobo ?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Misschien de nieuwste VIA 4in1 driver install...mits je een VIA MOBO heb offcourse ;)

Verwijderd

Misschien moet je DMA ook in je bios instellen.

Verwijderd

Topicstarter
nu, ik heb zelfs samen met mijn pa men BIOS 'geflasht'

Via drivers geinstalleerd :)
FIC SD11 mobo

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Verwijder je IDE-controllers eens uit de Device Manager en reboot je pc. Die zal ze vervolgens opnieuw installeren, waarna je ze nog even op UDMA moet zetten.

Dit hielp zowel op mijn gewone pc als mijn laptop, waarbij de cdroms niet op dma wilden... (en nu dus wel op dma draaien)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• CHARTMEN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2018

CHARTMEN

CH@RTMEN

er zijn volgens mij twee mogelijkheden.
1. de instelling staan verkeerd in de bios waardoor xp blijft veranderen in pio
2. Je controller word totaal verkeerd ingeshat door xp, installeer nieuwe drivers van bijhorende merk.

succes

Verwijderd

Topicstarter
okay, ik probeer ff

Verwijderd

Topicstarter
CHARTMEN schreef op 08 september 2002 @ 17:56:
er zijn volgens mij twee mogelijkheden.
1. de instelling staan verkeerd in de bios waardoor xp blijft veranderen in pio
2. Je controller word totaal verkeerd ingeshat door xp, installeer nieuwe drivers van bijhorende merk.

succes
dit werkt alvast niet: mijn IBM draait nog steeds in PIO

mijn WD in Ultra DMA 4

Verwijderd

Topicstarter
instelling in BIOS normaal, want bij opstarten geeft hij bij alle2 de schijven: UDMA #...

• CHARTMEN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2018

CHARTMEN

CH@RTMEN

owh owkay, dan lijkt mij toch echt het probleem te liggen bij de drivers die windows koppelt aan je controller.

Verwijderd

Topicstarter
en waar kan ik die drivers ergens downloaden? Ik weet bij god niet waar ik drivers daarvoor zou moeten vinden :o

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem.
ik heb een wdc wd800BB-00CAA0 harde schijf. (80 gig)
Vrijdag avond is de hele boel vastgelopen door een POWERSTATE_DRIVER_FAILURE.
Nu heb ik alles geformatteerd en winXP home opnieuw geinstalleerd. Gewoon met dezelfde cd als waar die origineel mee geinstalleerd was.
De pc is vrij nieuw en eerst liep alles perfect.
Nu kan ik als ik bijvoorbeeld een programma aan het afspelen ben niet eens een wav file ofzo afspelen. En als ik iets op mijn hdd aan het zetten ben gaat het hele start menu flippen.
Hij staat op: DMA if available, maar werkt toch in PIO mode.
In de bios staat ie op auto. Bij pio en bij udma.
Maar de drivers vervangen? hoe vind ik die en waarom moet dit dan? want eerst werkte ie gewoon goed.

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand ons helpen want dit is echt kl*te

Verwijderd

inderdaad.. ik kan niet eens een spelletje ofzo spelen.
Voor vrijdag draaide soldier of fortune 2 prima.
Ik heb een p4 1800 mhz, met 256 mb ddr ram, een geforce 4 met 64 mb...
Maar die kl*te hdd verziekt alles.
Ik kan in de bios trouwens dat PIO zetten op: auto: of 1,2,3 of 4...
wie weet hier meer van?
Het kan toch niet zomaar dat je als je je pc opnieuw installeerd, je hdd het niet meer doet. Hij is de hele tijd aan het swappen enzo...

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

In ieder geval niet op PIO zetten. Dan is AUTO je enige optie.

Misschien een optie de 2 hd's elk op een eigen kabel te zetten als master en toch wel 80 aderige IDE kabel gebruikt ? Anders gaat dat niet lukken.

Wat is er na vrijdag gebeurd?

Verwijderd

wat er bij mij na vrijdag is gebeurd?
Vrijdag avond liep het dus vast na directx vst audio plugins..
power_state_failure.
Toen heb ik de originele winxp cd geinstalleerd, dmv een recovery cd van het bedrijf waar ik hem gekocht had. Zaten drivers enzo bij, dus zoals ik hem kreeg.
Alles loopt nu goed, behalve de hd

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:07
draai eens een hdd tool van de fabrikant van je hdd (WD dus in dit geval) en ga voor de zekerheid eens na in hoeverre alles gebackupped is.
* TD-er heeft namelijk het vermoeden dat er een hdd aan het doodgaan is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Wd = western digital?

Verwijderd

ik ben zo zo'n tool aan het downloaden.
Maar hoe kan zo'n hdd ineens kapot gaan dan?

Verwijderd

iets anders: als ik nu de drivers van de hdd uninstall, en dan de pc reboot... kan dit dat werken? zet xp dan zelf drivers erin weer?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:07
Dat kan zeker wel, maar je PC loopt wel vast, wanneer dat je bootschijf is.
Schijven kunnen zonder aankondiging ineens kapot gaan. Zo zat ik laatst te werken met mijn PC en hoorde ik ineens <klik><klak><klik><klak><klik><klak> uit mijn hdd komen. Vanaf toen kon ik er niets meer mee en was ik oa mijn vakantie fotos kwijt :(

Maar wanneer de boel ineens veel trager gaat en vermoedelijk de IDE-controller een paar keer gereset is (schakelt terug naar de meest veilige mode, PIO mode dus), dan is dat een indicatie dat de hdd stuk gaat, of al een behoorlijk aantal bad-sectors heeft.

Dat defect kan komen door een power-storing.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja dan zet XP ze er weer in. HD's gaan ook kapot, waarom/waardoor; blijft mensenwerk.

Als je ze netjes behandeld leven ze in ieder geval langer. Zorgen dat ze niet te heet worden, geen stoten als het systeem draait etc.

Verwijderd

hmm, dat kan dus door een power-storing. Dat heb ik dus gehad.
Maar ik kan nu ineeens weer gamen. Heb mijn intel ide nogwattes driver geupdate. Dat werkt nu weer. En als ik een groot bestand van 600 mb ofzo verplaats (kopieren dan) naar een ander gedeelte van de hdd en ik speel bijvoorbeeld een 50 grote wav af, dan is er nu niks meer aan de hand. Loopt goed.
Maar zodra ik iets van CD naar de hdd zet gaat het mis, dan wordt er 100% (taakbeheer) van mijn pc gebruikt.. en zodra het kopieren klaar is wordt mijn pc weer stabiel.
Het heeft dus denk ik te maken met die samenwerking.
Klikklakklik heb ik niet gehoord. Maar ik heb wel een piep gehoord voordat dat blauwe scherm kwam waar ik eerder over schreef. (dus voordat het inlog scherm van xp zou moeten komen)
Oh ja.. het duurt ook echt 10 min ofzo voordat een cd naar de hdd is gekopieerd.
ide-conrtoller gereset, hoe bedoel je? dat hij automatisch naar pio mode gaat?
Oh ja... als een hdd stuk gaat of stuk is, zijn er dan altijd bad sectors? want dat is natuurlijk makkelijk te testen.

Verwijderd

ik wilde die test van western digital doen, maar daarvoor moest je een boot diskette maken.
Maar helaas heeft mijn diskdrive nooit gewerkt. :(
dus die kan ik niet doen die test

Verwijderd

tis gelukt :)
ik dacht, dat laat ik nog even weten.
ik zag nog een cdtje liggen van intel :) Intel Application Accelerator geinstalleerd, werkt nu weer goed.
Pagina: 1