Vastlopers (hardnekkig) die blijven terugkomen

Pagina: 1
Acties:

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
(Mede)tweakers,
Ik heb een beetje eigenaardig, doch erg vervelend probleem.
Vastlopers. En het ligt niet aan software.
CTRL-ALT-DEL doet niets, het hangt enorm hard gewoon. Reset werkt niet altijd, soms moet ik een keer extra resetten.
De vastlopers komen in elk stadium van opstarten voor. Of zoals het begon als ie gewoon bezig was. DOS-mode, Windows, het maakt allemaal niet uit.

Het is niet de eerste keer dat ie dit gedrag vertoont. De laatste keer heb ik alle kaarten eruit gehaald, de PCI kaart erin gezet, mij afgevraagd waarom dat WEL werkte, en ten slotte uit ellende alles er weer ingezet (incl. switch van videokaart weer) om erachter te komen dat ie het weer prima deed! Ik allang blij, tot gister, zat ik weer met hetzelfde. Ik hoop dat die switch zometeen weer werkt, dan kan ik weer verder.

Alleen ben ik het nu wel zat, anders zit ik over 2 weken WEER zo.

Eerst even de belangrijkste specs:
Gigabyte Socket A GA-7ZXE
Thunderbird 1200 processor
512mb PC133 RAM
SB Live! 5.1
Realtek 8019 (pin me er niet op vast) NIC
GeForce 2 GTS (32mb)

Nou heb ik er het PCI videokaartje er weer ingezet (S3 trio 64+) en nou draait ie weer. Startte prima op, etc.
Wanneer die GeForce erin had gezeten had ie allang vastgelopen.
Voor mij zijn de 2 meest voor de hand liggende opties dan ook een defecte (of deels defecte) videokaart, of moederbord (PCI kaart wil wel, AGP kaar niet -> AGP slot niet goed, of communicatie ermee ofzo).
Omdat ik twijfel zet ik het topic even hier neer.

Nou is mijn vraag aan jullie, komt dat een beetje bekend voor wellicht? Zou het nou de videokaart zijn, of toch het mobo? En waarom doet ie het na switch van videokaart wel (een paar weken)?
Ik het niet zo heel veel zin om een nieuw moederbord te gaan kopen, om er dan achter te komen dat ie weer dezelfde kuren vertoont omdat het niet het mobo was maar toch de videokaart, of het geheugen, of nog iets anders.

Edit:

Na even doorklooien wil ie echt niet met die AGP kaart, ik ga er niet teveel mee lopen klooien, met PCI kaart lukt het wel.

Saved by the buoyancy of citrus

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Welke winversie heb je? 95 / 98 / 98SE / ME ?

Heb je alle updates enzo? Via drivers (indien van toepassing)?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Skaah schreef op 08 september 2002 @ 16:58:
Welke winversie heb je? 95 / 98 / 98SE / ME ?

Heb je alle updates enzo? Via drivers (indien van toepassing)?
Windows 98SE
VIA drivers geinstalleerd ook.
Maar als ie ook rustig in 't BIOS vastloopt op dezelfde manier durf ik gerust te vrezen dat het niet aan software ligt maar aan hardware :'(

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Koeling op je geforce brak geworden ofzo :?

AGP vidkaart van een vriend lenen :?

AGP 1x :?

Jouw vidkaart bij een vriend proberen :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Anders misschien al je mem timings op safe (zo langzaam mogelijk) zetten?

GL

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
memtest keertje draaien, voeding die de geforce niet trekt?

Tweakers Discord

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
De huidige biosinstellingen staan op 'fail-safe'. AGP staat op 1x of 2x en AGP fastwrite op disabled.
Als de voeding het niet zou trekken (dat zou wel plots zijn!), zou ie dan niet gewoon uitvallen?
Ik heb geen andere AGP kaart om te testen :(

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Verder niemand meer die denkt te weten of het videokaart of mobo is, of zelfs iets anders?

Verwijderd

hoeveel watt is je voeding?

Verwijderd

trek die SBLive er es uit...

Verwijderd

Doet ie het ook brak in safe-mode?

Wat die andere gast al zei: ruil die kaart eens met die van iemand anders, dan zie je of het aan je mobo ligt.

Op probeer jouw kaart eens bij een vriend, dan weet je of je kaart het nog doet.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2002 17:25 . Reden: Dubbelpost ]

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58

EaS

Toch wel typisch: als je de meest stroomvretende onderdelen eruit haalt, doet ie het dus wel. Klink verdacht veel als een voedingsprobleem. (Maar kan inderdaad ook zijn: driverconflicten, geheugenproblemen, BIOS instellingen etc.)

Verwijderd

Ik denk nog steeds voeding maar een SBLive! kan idd ook **%$*probs geven

Verwijderd

Waar woon je?
Ik heb nog genoeg pc's en losse hardware om eens wat te testen :)

Verwijderd

Wil je ook ff naar mijn sig kijken dan?
:) :)

• jivemen
  • Laatst online: 03-02-2025
Staat in de bios fast write disable, of vga bios catch disable ,zet ze anders eens uit.

Tja, en toen waren we bij Windows 7 aan beland

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Wauw gaat hard :D

Okee even eventuele verwarring de wereld uithelpen:

De vastlopers komen voor in safe mode, normale mode, bios, memtest (aan 't begin), noem maar op.
Het feit dat ie soms nadat ik op reset druk niet opnieuw opstart zou kunnen wijzen op een defecte voeding.

MAAR:
Met alle kaarten + GeForce 2 AGP loopt ie vast
Met alle kaarten + S3 Trio PCI loopt ie goed
Dan zou het met stroomverbruik niet zo heel veel te maken hebben? Tenzij die GeForce veel meer gebruikt.
Dat is dus de pest met dit soort ongein, voor je het weet vervang je je videokaart, terwijl het later dus toch je mobo blijkt te zijn.

De voeding is 300 Watt

Ik heb geen andere AGP kaart om even te testen, helaas :/
Ik kijk wel even of ergens een goedkoop AGP kaartje te halen is om te testen als het moet (of voor future testing ofzo).
Het testen van die videokaart in een andere PC ga ik doen.

En ik woon langs Nijmegen :P

Verwijderd

Cool :)
Ik woon/werk nog in utrecht maar binnenkort ga ik wonen/werken in nijmegen. A.s. donderdag ben ik wel in nijmegen, kan eventueel wat hardware meenemen en desnoods kunnen we een pc van een vriend gaan slopen 8)

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
hee, alweer iemand met vastlopers, net als ik
maar ik heb al meer geprobeerd
probeer ook eens een andere AGP kaart, bij mij loopt ie vast met elke AGP kaart maar
nooit als ik mijn voodoo2 gebruikte
kijk ook hier eens
vastloper tijdens games met geforce 4 en geforce 2
staat ook mijn klacht bij, misschien heeft iemand nog een goed idee?
voor cyphax: ik hoop dat jouw probleem niet op het mijne lijkt want ik heb al een hoop geprobeerd (inclusief in dit topic genoemde suggesties) maar niets helpt
probeer verder eens: van iemand een geheugen reepje lenen en dat erin douwen, extra fan met ducktape bevestigen om op vanalles en nog wat te mikken om te checken of het warmteproblemen zijn, voeding voltages bekijken met eenofander programmaatje om te zien of de waarden niet te veel fluctueren, AGP disablen met NVmax, als de PC op een niet-geaard stopcontact is aangeslotende PC op een geaard stopcontact aansluiten...
er is vast meer, maar ben ik ff vergeten
als dat allemaal niet helpt ben je de lul net als ik, zit je met een te snelle computer om te willen vervangen plus irritante vastloperij

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Schaapje_BlaaT schreef op 09 september 2002 @ 20:36:
hee, alweer iemand met vastlopers, net als ik
maar ik heb al meer geprobeerd
probeer ook eens een andere AGP kaart, bij mij loopt ie vast met elke AGP kaart maar
nooit als ik mijn voodoo2 gebruikte
kijk ook hier eens
vastloper tijdens games met geforce 4 en geforce 2
staat ook mijn klacht bij, misschien heeft iemand nog een goed idee?
voor cyphax: ik hoop dat jouw probleem niet op het mijne lijkt want ik heb al een hoop geprobeerd (inclusief in dit topic genoemde suggesties) maar niets helpt
probeer verder eens: van iemand een geheugen reepje lenen en dat erin douwen, extra fan met ducktape bevestigen om op vanalles en nog wat te mikken om te checken of het warmteproblemen zijn, voeding voltages bekijken met eenofander programmaatje om te zien of de waarden niet te veel fluctueren, AGP disablen met NVmax, als de PC op een niet-geaard stopcontact is aangeslotende PC op een geaard stopcontact aansluiten...
er is vast meer, maar ben ik ff vergeten
als dat allemaal niet helpt ben je de lul net als ik, zit je met een te snelle computer om te willen vervangen plus irritante vastloperij
Ik heb ook een Voodoo2 kaart :)
Die zit momenteel wel niet in m'n PC, maar 'k wil 'm er wel in zetten eigenlijk :)
Ik hoop zeer zeker ook niet dat mijn probleem 'tzelfde is als dat van jou.
Het gekke blijft dat ik er 2 weken geleden mee zat, ik de PCI videokaart erin zette, die weer terug verving door de GF2, en hij deed 't weer! 2 weken lang. Hij staat wel dag en nacht aan voor eDonkey.
Als nou mobo of videokaart kapot is, dan vervang ik wel dat wat kapot is. Ik blijf niet aanklooien met hardware die ik niet kan vertrouwen.
Heel stiekem hoop ik een heel klein beetje dat de videokaart het niet meer doet, dan heb ik een geldig excuus om een iets snellere te kopen voor niet al teveel geld (suggesties erg welkom) ;)

IIG bedankt voor je reply, ik ga er nog mee verder!

Verwijderd

Ik heb zo'n probleem ook gehad met een Ali Aladin chipset bord. Op de site van de mobo stond dat dit aan het type AGP kaart ligt. AGP kaarten van chip kloonfabrikanten geven vaker problemen ook al gaat het om dezelfde chipset...
Verder, Google eens: http://groups.google.com/...abyte+GA-7ZXE+AGP+problem
Pas eventueel de trefwoorden aan...
Had je al gedaan.... vast...

• Schaapje_BlaaT
mwaha, heb ik nog niet geprobeerd |:(
tenminste niet plus AGP probleem, dat is, vermoed ik, ook het geval bij mij
dat noem ik nou nuttige hulp, op dingen wijzen die mensen over het hoofd zien
ik ben al aan het googlen, wie weet levert het wat op :)

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

over twee weken krijg ik een asus a7v moederbord binnen

als je wilt kan je even kijken of hij dan nog wil hangen ?

• Schaapje_BlaaT
hmm, misschien heb ik de oorzaak te pakken
men klaagde over het AGP voltage, nou had ik de voltages al gecheckt
om te zien of de voeding het misschien niet trekt, die bleken o.k. maar ik heb
toch de voeding vervangen, maar dat hielp dus niet
nou lijkt met ASUS probe alles o.k. maar de leadtek winfox utility
geeft als adapter chip voltage 2.5 volt en adapter memory voltage 2 volt
sisoft sandra geeft als 3.3V voltage 2.5 aan bij de video, maar bij de moederbord check
is het 3.3V voltage gewoon 3.3 ?!?, het 'Aux voltage' is wel 2.5
vreemd allemaal
nou blijkt er een jumper te zitten op mijn moederbord, die het AGP en geheugen voltage kan aanpassen, van 3.5 (default) naar 3.6
waar die 3.5 volt nou weer vandaan komt is mij een raadsel, in de handleiding wordt als AGP en geheugen voltage 3.3 gegeven, maar goed
Aangezien AGP en geheugen precies hetgene is dat defect lijkt, zal ik die jumper eens omzetten
ik laat wel weten of het werkt

• Schaapje_BlaaT
hmm, voorlopige conclusie: het lijkt iets te doen, maar stabiliteit bereik ik niet
ik heb die jumper omgezet en SOF gestart, dat bij een bepaalde savegame halverwege het spel gegarandeerd bruut vastloopt, en het liep een tijdje
maar ging toch weer hangen na verloop van tijd. Ik heb zoiets al vaker gehad en het was altijd van korte duur, meestal bleef ie toch al direkt hangen.
Ook zijn het videokaart voltage en dat 3.5 of 3.6 voltage niet met elkaar verbonden
de 2.0 en 2.5 volt bleven gelijk, het 3.5 voltage werd wel 3.6
misschien vraagt zo'n Leadtek kaart ook niet meer dan 2 volt
Winfox klaagt in elk geval niet

• Schaapje_BlaaT
Schaapje_BlaaT schreef op 10 september 2002 @ 01:16:
hmm, voorlopige conclusie: het lijkt iets te doen, maar stabiliteit bereik ik niet
ik heb die jumper omgezet en SOF gestart, dat bij een bepaalde savegame halverwege het spel gegarandeerd bruut vastloopt, en het liep een tijdje
maar ging toch weer hangen na verloop van tijd. Ik heb zoiets al vaker gehad en het was altijd van korte duur, meestal bleef ie toch al direkt hangen.
Ook zijn het videokaart voltage en dat 3.5 of 3.6 voltage niet met elkaar verbonden
de 2.0 en 2.5 volt bleven gelijk, het 3.5 voltage werd wel 3.6
misschien vraagt zo'n Leadtek kaart ook niet meer dan 2 volt
Winfox klaagt in elk geval niet
Edit: ik heb nu ook nog een aanwijzing opgevolgd en de AGP aperture size op 4 MB gezet, ik weet niet of ik hem eerder zo laag gezet heb maar volgens mij wel, het lijkt echter te werken, tenminste i.c.m de voltage veranderingen
SOF hing tot zover nog niet, heb een kwartiertje gespeeld.
liep nog steeds soepel met alles vol open ook
ik zal morgen eens kijken hoe memtest het doet

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Okee dan, de GeForce 2 zit er weer in (config is weer volledig zo) en hij doet 't voor nu even wel. Gek genoeg.
AGP staat op 1x in het bios.
Mocht ie nou weer vastlopen, dan gaat er een GF2 MX in die ik even geleend heb.
Eh.. dan zit ik eigenlijk te wachten tot ie vastloopt zodat ik weer in die situatie zit... nouja zeg!

Ik WEET gewoon dat dit overigens tijdelijk is (dat ie werkt wel te verstaan) :'(

Dat het de voeding zou zijn wijs ik even van de hand, omdat ik denk dat wanneer het de voeding zou zijn, de hele PC uit zou vallen ('k heb weleens een PC met kapotte voeding gehad, die viel gewoon helemaal stil omdat de voeding het niet aankon).

Maar ondertussen had ik wel verwacht dat ie het weer zou doen, en zie hier: hij doet 't.
For now.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Cyphax schreef op 10 september 2002 @ 08:42:
Okee dan, de GeForce 2 zit er weer in (config is weer volledig zo) en hij doet 't voor nu even wel. Gek genoeg.
AGP staat op 1x in het bios.
Mocht ie nou weer vastlopen, dan gaat er een GF2 MX in die ik even geleend heb.
Eh.. dan zit ik eigenlijk te wachten tot ie vastloopt zodat ik weer in die situatie zit... nouja zeg!

Ik WEET gewoon dat dit overigens tijdelijk is (dat ie werkt wel te verstaan) :'(

Dat het de voeding zou zijn wijs ik even van de hand, omdat ik denk dat wanneer het de voeding zou zijn, de hele PC uit zou vallen ('k heb weleens een PC met kapotte voeding gehad, die viel gewoon helemaal stil omdat de voeding het niet aankon).

Maar ondertussen had ik wel verwacht dat ie het weer zou doen, en zie hier: hij doet 't.
For now.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh.
Vastloper, en na een reboot is het beeld in windows verminkt (zit een patroon in maar 't ziet er niet uit, niet werkbaar). Dat zou weer duiden op een kapotte videokaart.
Nu de GF2 MX erin en we gaan weer testen.

• Schaapje_BlaaT
heb je toevallig de 40.nogwat driver? die verpest namelijk je refresh rate
bij mij wel tenminste, dat trok de monitor dus niet op lange termijn en het beeld
werd dus erg vreemd (trillerig)
probeer eerst eens 28.80 drivers ofzo
en zet de AGP size op 4 MB, dat hielp bij mij

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Schaapje_BlaaT schreef op 10 september 2002 @ 12:14:
heb je toevallig de 40.nogwat driver? die verpest namelijk je refresh rate
bij mij wel tenminste, dat trok de monitor dus niet op lange termijn en het beeld
werd dus erg vreemd (trillerig)
probeer eerst eens 28.80 drivers ofzo
en zet de AGP size op 4 MB, dat hielp bij mij
Refreshrate? Wacht even, dat gevastloop van die kist kwam vrij ineens, niet na het installeren van iets ofzo. Ik heb die nieuwste 40.xx drivers niet geïnstalleerd.
Refreshrate stond altijd netjes op 75 of 85Hz.

Ondertussen werk ik al uren op de PC met die GF2MX erin. Dat zou dus betekenen dat het mobo en de hele AGP meuk gewoon prima werkt. Dan zou de videokaart aan z'n einde zijn.
Nou hoop ik dat het dat dan maar is, hoewel ik nog niet helemaal 100% overtuigd ben (het zijn niet dezelfde kaarten. Zo gebruikt die GTS meer stroom dan die MX bijvoorbeeld door de fan).

• Schaapje_BlaaT
nou, even die GTS in een andere computer douwen en je weet het, als ie het dan wel doet is het een combinatie GTS-jouw computer probleem
en als ie het niet doet dan kun je snel naar de winkel met een goed excuus om een mooie snelle videokaart te kopen

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Schaapje_BlaaT schreef op 10 september 2002 @ 17:23:
nou, even die GTS in een andere computer douwen en je weet het, als ie het dan wel doet is het een combinatie GTS-jouw computer probleem
en als ie het niet doet dan kun je snel naar de winkel met een goed excuus om een mooie snelle videokaart te kopen
Dat is ook wat ik gedaan heb. Ik heb een GF4 MX440 gehaald en die doet het prima. De GTS deed het in een andere PC (celeron 633) eigenlijk helemaal niet. DWZ dat het beeld gewoon rampzalig was, niet te lezen (en dan heb ik het over gewoon ascii, verder heb ik 'm niet opgestart).
Verder wil ik even iedereen bedanken voor de hulp! :)

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 17:33:
Wil je ook ff naar mijn sig kijken dan?
:) :)
Nope, ik ben ook op zoek naar een gratis P4-systeempje. 8)7

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

probeer ook eens met ander geheugen.... of als je meerdere reepjes hebt er 1 uit halen

• Schaapje_BlaaT
als die suggestie voor mij was, bedankt maar heb ik allang geprobeerd
werkte ook niet

Pagina: 1