Toon posts:

AMD K6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD K6 166 MHz als server draaien, nu zet ik er dus een CPU Overclock programmatje op die het systeem wat meer stabieler laat draaien nadat het is overgeclocked, en nu vraagt deze ofdat mijn CPU een Intel Pentium is OF een 5x86... Wat moet ik nu aanklikken...

Groeten,
Jeffrey

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
5x86.... amd != pentium

5x86 is gewoon een verzamelnaampje voor alle 32bits cputjes... amd, winchip, cyrix (:r), enzovoorts

Intel Pentium, AMD K6-2 enzo zijn merknamen...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
nu zet ik er dus een CPU Overclock programmatje op die het systeem wat meer stabieler laat draaien nadat het is overgeclocked
Die bestaan niet. Zodra je servertje het druk krijgt, crasht ie net zo hard als zonder dat programma.
Verder is de K6 gewoon een i586

Verwijderd

Je kunt een programma downloaden wat het ram beheert, maar dat zal nauwelijks/niet helpen, hij zal zich als hij het niet aankan nog evensnel vastrammen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

5x86.

Maar een server moet je gewoon niet overclocken, die dingen moeten juist blijven draaien |:(

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Oke weet ik dat ook weer, hij staat weer op z'n originele snelheid... Server moet gewoon dienen als een simpele Windows 2000 Internet Gateway, en een Apache Webserver en FTP Server...

• _JGC_
Apache op Win32 op een overgeklokte CPU :X

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is er mis met Apache onder Win32?
En denk je dat Linux geen last heeft van crashes door overclocken?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
is het niet een k5 166?

Verwijderd

Ligt eraan of het de MMX versie (K6) of de non-MMX versie (K5) is

Verwijderd

Topicstarter
'k heb de AMD K6 166 MHz met MMX Tech... Volgens mij is er verder geen verschil tussen K5 166 of K6 166...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

_JGC_ schreef op 08 september 2002 @ 15:49:
Apache op Win32 op een overgeklokte CPU :X
Ik draait ook apache onder Win32, problemen mee?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

DJSmiley schreef op 08 september 2002 @ 15:26:
5x86 is gewoon een verzamelnaampje voor alle 32bits cputjes... amd, winchip, cyrix (:r), enzovoorts

Officieel is de 5x86 de AMD K5.
Cyrix had een gelijkgenaamde CPU, maar dat was een heel andere architectuur.

Alle Pentium CPU's en clones vormen de '586' familie, maar dat is meer een informeel begrip geworden. En de 386 was al 32-bits, dus je opmerking daarover slaat natuurlijk nergens op.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• _JGC_
Apache 1.3.xx draait niet zo lekker op Win32 als op een Unix variant. Heb destijds ook NT4 gedraaid met Apache 1.3.19 ofzo erop. Zodra ik dan via het MS Netwerk aan de C share kwam, trok apache mn systeem plat. Uiteindelijk gevonden wat het probleem was: Apache was standaard geinstalleerd onder het system account. Heb een soort van guest account zonder rechten aangemaakt en Apache daar onder gedraaid, en toen was het wel stabiel.

Wat ik meer bedoel met Apache op win32 met een overgeklokte CPU:
- Apache op Win32 is niet je van het
- Een overgeklokte CPU voor een server is ook niet het allerbeste wat je kunt doen voor betrouwbaarheid

Nog wat over de AMD 5x86: dat was een AMD 486DX4 met een 4X multiplier en een Write-back cache.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

_JGC_ schreef op 08 september 2002 @ 16:24:
Nog wat over de AMD 5x86: dat was een AMD 486DX4 met een 4X multiplier en een Write-back cache.

Klopt, en ik zat net te slapen.

Uit m'n eigen techdocs over AMD:
De laatste 486 variant die AMD op de markt heeft gebracht is de Am5x86, die ook wel eens 486DX5 werd genoemd. Het was een poging om de concurrentie van de Intel Pentium bij te kunnen benen, en dit was een goeie tijdelijke oplossing. De Am5x86 draaide op een snelheid van 133MHz met een bussnelheid van 33MHz, en de prestaties lagen ongeveer op het niveau van de Intel Pentium 75. De voordelen waren de chip minder stroom verbruikte en aanzienlijk goedkoper was. Door het lage stroomverbruik was de CPU een interessante optie voor notenooks. Zoals bij alle vorige AMD modellen het geval was geweest, bleek ook de Am5x86 een goeie overclock processor te zijn. In de praktijk waren de meeste exemplaren zonder problemen op een bussnelheid van 40MHz te gebruiken wat resulteerde in een kloksnelheid van 160MHz. Voor die tijd een ongekend hoge frequentie, en op deze snelheid kon AMD de Pentium's aardig bijbenen.
De K5 was de eerste echte Pentium clone van AMD, en de opvolger van de 5x86.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 15:56:
Ligt eraan of het de MMX versie (K6) of de non-MMX versie (K5) is
Eh, dat is nog maar het kleinste verschil.

De K5 was een CPU met een 'klassiek' ontwerp met een hogere IPC dan Intel P54C gevallen, maar wilde absoluut niet schalen.

De K6 was de opvolger van de NextGen nx586, een weinig bekend CPUtje met RISC architectuur dat vervolgens naar x86 vertaald werd. AMD kocht hen op en heeft de doorontwikkeling, oorspronkelijk nx686 genaamd onder eigen naam als K6 op de markt gezet. Gezien het van 166MHz tot 550MHz bleek te kunnen schalen (met tussentijds wel de nodige revisies) was dit een goede zet :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1