[selecties maken] hoe kun je haar "uitknippen"

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 06:55

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nu bezig met wat knip- en plakwerk van foto's in Paintshop. Er moeten verschillende gezichten op een foto, die ik dus uit andere foto's "knip". Op zich niet al te lastig, maar je kent het wel: van die foto's met plukken haar (vooral bij dames is dat lastig met lang haar wat overal hangt en uitsteekt). Is er een makkelijke manier om een selection te maken inclusief het haar? (het lijkt mij haast onmogelijk, wat ik ook probeer, maar misschien heeft iemand een gouden tip?)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Gewoon veel klooien met de verschillende selection-tools.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
misschien heb je hier wat aan.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Verwijderd

Ctrl+Alt+X (Extract)

Trek de contouren over, en delen met achtergrond en losse haren paint je lekker groen. Vul met de bucket het gebied dat overduidelijk bij de dame hoort, en voila, je hebt een layer met alleen wat je hebben wilt.

Maak daarna eventueel een selectie van de layer met de dame (eventueel alléén van 1 color channel met het hoogste contrast), en maak een layer mask naar die selectie, en apply die layer mask op de originele layer met dame én achtergrond. Nu kun je eventueel nog wat naar eigen smaak in die layer mask painten/gummen.

Verwijderd

Er is zelfs een speciale tool voor de nog betere resultaten haalt: zoek maar eens naar Corel Knockout.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Is dat niet alleen voor Photoshop?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Timpie schreef op 08 september 2002 @ 20:12:
[...]
Is dat niet alleen voor Photoshop?
Klopt, in dit geval is Corel KnockOut! dus je buddy :P

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Voor degenen die er dus overheen lezen: het gaat om Paint Shop Pro.. :)

Ik ken er zo in PSP geen bijzondere trucjes voor;
maar goed, als bronzen tip wil ik wel aandragen voor donker haar:
Je knipt het haar en het gezicht grofweg uit met je lasso tool, waarbij je antialias aan laat staan.
Knip dus maar lekker nauw uit, want met de antialias erbij wordt het nog iets volumieuzer (jaja) als het geknipte.
Deze selectie kopieer je en plak je als nieuwe laag: Ctrl-C, Ctrl-L.
Het layer blend type zet je op multiply of darken. Heel licht burn zou ook kunnen.
En vervolgens ga je nog eens terug naar je oude laag en kopieer je het hoofd, en dat zet je weer in een layer (normal) erbovenop- misschien met een stukje haar als aanzet eraan, anders lijkt het helemaal zo verkoold ;)
Daarom kan dat dus alleen met donker haar, omdat je het over de achtergrond heen legt...
Al zou je natuurlijk dit ook kunnen proberen en dan de haar-layer op overlay of heel licht dodge zetten...
Misschien 2 layers haar nemen, de onderste layer haar op multiply zetten en de bovenste op overlay of lighten... gewoon eens kijken of je er een beetje realistisch haar voor terugkrijgt en geen bosje verkoold stro :+

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• spaceboy
  • Laatst online: 01-09 06:55

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thanks allemaal voor de replies, met de laatste reply is het nog 't best gelukt in my case. :)
thanks!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Pagina: 1