Toon posts:

Paralle printer via de COM-poort aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik mijn printer met een parallele poort ook via de COM-poort van de laptop aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zonder een extra serieel -> parallel converter niet mogelijk.

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op 08 september 2002 @ 17:32:
Zonder een extra serieel -> parallel converter niet mogelijk.
Sorry ben niet zo thuis is deze materie, kun je uitleggen wat je bedoelt met extra serieel (er zit er inderdaad maar een achterop). Er bestaat dus geen kabel die verloopt van parallel naar serieel (COM)?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 17:34:
[...]

Sorry ben niet zo thuis is deze materie, kun je uitleggen wat je bedoelt met extra serieel (er zit er inderdaad maar een achterop). Er bestaat dus geen kabel die verloopt van parallel naar serieel (COM)?
Je hebt veel meer nodig dan een simpel verloopje.

De naam zegt het al- serieel verstuurt alle data in serie (over een enkele lijn) terwijl parallel het over een (16b brede was het toch?) bus gooit. Daar is veel meer conversie bij nodig. Er bestaan zeker adapters voor, maar ze zijn duur en lastig te vinden. USB zou een beter idee zijn (USB printer danwel een USB-> parallel adapter - ook niet goedkoop, maar veel makkelijker te vinden en met een veel betere performance dan de oude seriele protocollen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 08 september 2002 @ 17:52:
[...]

Je hebt veel meer nodig dan een simpel verloopje.

De naam zegt het al- serieel verstuurt alle data in serie (over een enkele lijn) terwijl parallel het over een (16b brede was het toch?) bus gooit. Daar is veel meer conversie bij nodig. Er bestaan zeker adapters voor, maar ze zijn duur en lastig te vinden. USB zou een beter idee zijn (USB printer danwel een USB-> parallel adapter - ook niet goedkoop, maar veel makkelijker te vinden en met een veel betere performance dan de oude seriele protocollen)
Dat weet ik ja, sterker nog, ik heb twee van die kabels hier (werkloos) liggen (...). Die dingen kostte me 40 euro per stuk en ik kan er helemaal niets mee. Ben al uuuuuren bezig om die verdraaide printer (Canon LBP 660) aan de gang te krijgen, maar het lukt niet en ik word er alleen maar meer gefrustreerd van.

En dit ding dan http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=342433
ziet er simpel en doeltreffend uit.

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-12 11:37

hefaistos

feestelijk gehandicapt

eh, om even duidelijkheid te scheppen, je hebt dus een laptop zonder parallelle poort? Wel PCMCIA-poort? Heeft je printer alleen een parallelle aansluiting?

evt oplossingen zijn:
PCMCIA-kaartje met een parallelle poort (als die er zijn)
serieel-parallel converter (vlgs mij kosten die knaaaaaken)
USB-parellel kabel
of een PCMCIA-kaartje met USB-aansluiting, en daaraan weer een USB-parallel kabel..

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Verwijderd

Topicstarter
hefaistos schreef op 08 september 2002 @ 18:06:
eh, om even duidelijkheid te scheppen, je hebt dus een laptop zonder parallelle poort? Wel PCMCIA-poort? Heeft je printer alleen een parallelle aansluiting?

evt oplossingen zijn:
PCMCIA-kaartje met een parallelle poort (als die er zijn)
serieel-parallel converter (vlgs mij kosten die knaaaaaken)
USB-parellel kabel
of een PCMCIA-kaartje met USB-aansluiting, en daaraan weer een USB-parallel kabel..
Klopt, geen parallele poort (...), wel een PCMCIA-sleuf en een COM- en USB-poort. Als ik die converter zie op http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=342433 dan ziet ie er niet duur uit. In ieder geval niet zo duur als die kabels (van parallel naar usb) die ik gisteren en vandaag heb gekocht. Ik wil gewoon dat die printer het weer doet, ik snap niet dat het zo ingewikkeld moet zijn. Als ik bij de mediamarkt rondkijk zie ik werkelijk meeeeters adapters e.d., ene oplossing lijkt me dus wel voorhanden. Maar ja, vind 'm maar eens....

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 11:37
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 18:13:
[...]

Klopt, geen parallele poort (...), wel een PCMCIA-sleuf en een COM- en USB-poort. Als ik die converter zie op http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=342433 dan ziet ie er niet duur uit. In ieder geval niet zo duur als die kabels (van parallel naar usb) die ik gisteren en vandaag heb gekocht. Ik wil gewoon dat die printer het weer doet, ik snap niet dat het zo ingewikkeld moet zijn. Als ik bij de mediamarkt rondkijk zie ik werkelijk meeeeters adapters e.d., ene oplossing lijkt me dus wel voorhanden. Maar ja, vind 'm maar eens....
(Daar gaan we weer....)

Die adapter van Velleman is een serieel-serieel adapter ;)

Daarmee kun je bijv. een muis met 'kleine' seriële aansluiting op een 'grote' seriële poort aansluiten. (Sommige modems hebben een kabeltje met zowel een grote als kleine aansluiting. Als je die probeert aan te sluiten op een parallelle poort blijkt dat je twee 'females' probeert te verbinden. (Lesbische stekkers zeg maar >:) )

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Een convertor van USB naar parallel lijkt me IIG de meest logische oplossing
Pagina: 1