[GIF]Wat staat er te gebeuren?

Pagina: 1
Acties:

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 23:16
Zoals je misschien al weet wordt er in het GIF-bestandsformaat LZW-compressie waarop een patent berust. Er wordt daarom tegenwoordig afgeraden om GIF te gebruiken en vaak wordt PNG als waardig alternatief genoemd. Ik gebruik zelf ook af en toe PNG, maar zie een groot aantal nadelen t.o.v. GIF:
-GIF-bestanden zijn kleiner dan PNG-bestanden (komt dat door die compressie?)
-PNG-transparantie in IE werkt niet helemaal lekker
-Met PNG is het niet mogelijk een geanimeerd plaatje te maken.
Voor het laatste is een oplossing, en wel in de vorm van MNG (Multiple-image Network Graphics), maar hoe zit het met de ondersteuning daarvan?

De grote vraag is nu: waarom zou ik van GIF afstappen (maw. waarom moet ik bang zijn voor dat patent) en welk bestandsformaat is een volwaardig alternatief?

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

DiMension schreef:
Ik kan geen antwoord op je vraag geven, maar dat punt moet ik even onderuit halen ;)

Je kunt PNG namelijk helemaal werkend krijgen in IE (5.5+) :) :
Zie hier.

Verwijderd

Als je programma een bestand in GIF formaat op kan slaan, dan moet je dat gewoon doen. Je hebt de licentie immers al betaald via die software.

Het decompressen mag iedereen doen, daarom toont je browser nog steeds GIF afbeeldingen. Het is imo gewoon onzin om te stellen dat je geen GIF meer zou moeten gebruiken.

Verwijderd

DiMension schreef op 08 september 2002 @ 15:17:
maar zie een groot aantal nadelen t.o.v. GIF:
-GIF-bestanden zijn kleiner dan PNG-bestanden (komt dat door die compressie?)
Dat is dus niet altijd waar, dat hangt van je origineel af, soms is GIF keiner soms PNG en dan nog is het verschil vaak minimaal.
PNG i.c.m alpha blending, 100% opaciteit en volledige tranparantie gaat idd niet goed, maar voor zover ik weet ondersteund IE wel (net zoals gif) volledige transparantie i.c.m. 100% opaciteit.
-Met PNG is het niet mogelijk een geanimeerd plaatje te maken.
Voor het laatste is een oplossing, en wel in de vorm van MNG (Multiple-image Network Graphics), maar hoe zit het met de ondersteuning daarvan?
Alleen Mozilla ondersteund het tot nu toe, dus dat is een no-go.
De grote vraag is nu: waarom zou ik van GIF afstappen (maw. waarom moet ik bang zijn voor dat patent) en welk bestandsformaat is een volwaardig alternatief?
Niemand zegt dat je van gif moet afstappen, maar imo heeft PNG de toekomst, juist vanwege het feit dat het een open standaard is en dat het een veel geavanceerder formaat is, waar ik kan gebruik ik ook PNG i.p.v. GIF, echter er zijn ook genoeg situaties waarin GIF nog steeds onmisbaar is.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 23:16
Zit er in PNG/MNG eigenlijk ook een vorm van compressie ingebouwd? Of is PNG gewoon een bitmap met een gereduceerd aantal kleuren en ondersteuning voor alpha?

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

PNG is er in 2 varianten 8-bit en 24-bit

Wat Photoshop zegt:
The PNG-8 format uses 8-bit color. Like the GIF format, PNG-8 efficiently compresses solid areas of color while preserving sharp detail, such as that in line art, logos, or illustrations with type.

Because PNG-8 is not supported by all browsers, it may be advisable to avoid this format for situations in which your image must be accessible to the widest possible Web viewing audience. For more information on browser support for PNG, see your browser's documentation.

PNG-8 files use more advanced compression schemes than GIF, and can be 10-30% smaller than GIF files of the same image, depending on the image's color patterns. Although PNG-8 compression is considered lossless, optimizing an original 24-bit image as an 8-bit PNG file can result in the loss of color information.

Note: With certain images, especially those with very few colors and very simple patterns, GIF compression can create a smaller file than PNG-8 compression. View optimized images in GIF and PNG-8 format to compare file size.

As with the GIF format, you can reduce the number of colors in the image and choose options to control the way colors dither in the application or in the browser. The PNG-8 format supports background transparency and background matting, in which you blend the edges of the image with a Web page background color.
Pagina: 1