Vraag over koper voor Cold-Plate (o.a. oxidatie)

Pagina: 1
Acties:

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:52

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Ben aan het denken over een nieuw extreem koelproject. Wat vertel ik nog ff niet, moet eerst alles uitdenken en overwegen :)
Een van de dingen is een coldplate maken.
Nu vraag ik mij af, is zo'n coldplate nou van speciaal koper??
Is misschien een hele stomme vraag maar ik heb echt geen verstand van metalen.
Ik zie wel eens koperen regenpijpen/dakgoten en dan zijn ze na een jaartje zo groen als gras.
Oxidatie dus, wat komt door vocht op het koper, dat snap ik dan nog wel.
Maar als je nou een koperen coldplate maakt en hem extreem koelt, word deze ook vochtig doordat er toch op een bepaald moment condens word gevormd.
Lijkt mij tenminste, want ook al isoleer je hem nog zo goed, als je je koeling uitzet word het ijs omgezet in vocht (Toch??!!)
Oke, nu was ik dus van plan om gewoon een plaatje koper te halen bij de doe het zelver en hier een coldplate van te maken.
Dat word dus waarachijnlijk een koperen plaatje die ze in dakgoten gebruiken.
Kan dit dan kwaad?? Gaat dit dan oxideren?? Moet ik het soms behandelen?
Of moet ik gewoon ander koper hebben voor een coldplate?
En waar kan ik dat dan halen?
Een berg vragen en ik hoop dat jullie een nog grotere berg antwoorden hebben :)
Wil wel graag zeker weten dat het goed gaat voor ik ergens aan begin.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

Waar je onderdelen (cpu, coldplate, enz) contact maken zit hoogstwaarschijnlijk koelpasta. Daar zit dus geen lucht bij als het goed is :) Zal dan ook wel niet gaan oxideren. En wat voor koper? Tsja, gewoon rood koper :)

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Ben je hier zeker van?
En verhaal bij mij is dus dat er een klein gedeelte van het koper word gekoeld waardoor het koperen plaatje in zijn geheel koud moet worden.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

EntonoX

Team leider

gewoon heel je koelblok & coldplate isoleren met schuim spul of iets dergelijks. dan komt er ook geen lucht/vocht bij en kan het niet gaan condenseren en later gaan oxideren. verder hoef je je koper niet echt te behandelen voor oxidatie. verder zou ik een wat dikkere colplate nemen (dus min. 10 mm)

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

Het oxideert wel, maar niet op de plek waar pasta o.i.d. zit. Dus is het niet zo'n ramp.

En koper is koper, je moet alleen voor eencoldplate ervoor zorgen dat het ding dik genoeg is.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 14:47:
Het oxideert wel, maar niet op de plek waar pasta o.i.d. zit. Dus is het niet zo'n ramp.

En koper is koper, je moet alleen voor eencoldplate ervoor zorgen dat het ding dik genoeg is.
Jij ben hier toch wel de expert Dabit :)
Heb ik nog een paar vraagjes.
Ik wil dus me gf3 gaan koelen d.m.v. een coldplate te maken die zowel core als ram bestrijkt.
Dus gewoon 1 plaatje dat over me core en me ram valt.
Dan wil ik daar een peltier op zetten.
Maar die bestrijkt dus niet het hele koperen plaatje.
Natuurlijk isoleer ik hem lekker met neopreen zodat er eigenlijk geen lucht bij kan.
Zou dit dan nog problemen geven?? Of zal ik dan gewoon die hele plaat insmeren met koelpasta?
Welke dikte adviseer jij, en belangrijker nog, waar haal ik zo'n dikke plaat?
Zat t e denken aan zo'n dakgootplaatje van de gamma.
Maar die is denk hoogstens 2mm dik.
Is het dan een idee om die plaat met artic adhessiv te verlijmen (dus 3 op mekaar)
Graag weer wat advies van koelmeester Dabit _/-\o_

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb er aan zitten denken om mijn waterblokken/coldplates (al meer dan een jaar in aanbouw |:( :P) te laten vergulden... dan heb je helemaal geen oxidatie meer :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
http://www.deviantpc.com/articles/gf4wcp3/p2.shtml

Ook geen oxidatie meer mogelijk :P

Verwijderd

de delen die contact maken met de tec en je core zullen niet oxideren want die zijn absoluut afgesloten van de buitenlucht (mag ik toch hopen voor je) de rest van de coldplate heb je in principe niet eens nodig. dus die mag wel wegrotten. en bovendien als je het goed isoleert heb je er helemaal geen last van.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
DAt word dus isoleren :)

Pagina: 1