[Win2k] Netswitcher gebruikt -> kan niet inloggen

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 23:41

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Topicstarter
Tweakers!

OK, ik heb een aardig probleem. Situatieschets:

Een laptop bedoeld voor zakelijk gebruik, met als OS Windows 2000 Professional, is ingesteld om in te loggen op een NT-domain (laten we zeggen: 'ABC'). Er is een user-account met administrative rights beschikbaar voor gebruik op dat domain.

Nu heb ik netswitcher gebruikt om deze laptop te gebruiken in mijn eigen netwerkje, zonder enige domains ofzo (alleen een workgroup)

Wat is nu het probleem:
- Na het gebruik van netswitcher kon ik inderdaad op het netwerk thuis doen wat ik wilde. Ik moest een keer rebooten, en toen bleek ik bij het inloggen NIET meer de keuze te hebben op welk domain ik wilde inloggen (het vakje daarvoor is gewoon weg) |:(

Nu is het probleem dat er op die laptop wel een lokaal Administrator-account aanwezig is, maar daar weet ik het wachtwoord niet van. Dat boeit mij ook niet. Voor de rest is het enige account waarvan ik het wachtwoord weet degene die dus op dat domain actief is.

Mijn vraag is: is het uberhaupt mogelijk om alsnog in te loggen onder dat account op het domain 'ABC', zonder aanwezigheid van het selectboxje op het inlogscherm van Windows 2000?

Voorbeeld:
Username: '\\ABC\Adminaccount' ofzo?

Hulp is welkom, graag voor morgenochtend vroeg, want dan heeft mijn vriendin hem weer nodig op werk. :)

... en oranje! :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja... daar heb je een domain admin-account voor nodig, in ieder geval een account die bevoegd is om het werkstation weer in het domain te joinen (omdat Netswitcher 'm eruit heeft gehaald).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OS aan titel toegevoegd, zie Windows Operated Systems - Policy

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 08 september 2002 @ 14:40:
Tja... daar heb je een domain admin-account voor nodig, in ieder geval een account die bevoegd is om het werkstation weer in het domain te joinen (omdat Netswitcher 'm eruit heeft gehaald).
Dat domain-admin account ken ik dus (althans, een account wat binnen dat domain administrative rights heeft). Hoe kan ik vanaf het inlogscherm dat account aankiezen?

Als ik VOORDAT ik rebootte NetSwitcher weer alles had terug laten zetten naar het oude profiel zoals die was, had ik nu bij het inlogscherm WEL de keuze gehad om op een domain aan te loggen. Nu dus niet... ;(

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar het domain is niet bereikbaar (want je zit thuis), dus kun je het werkstation ook niet opnieuw in het domain joinen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 08 september 2002 @ 14:57:
Maar het domain is niet bereikbaar (want je zit thuis), dus kun je het werkstation ook niet opnieuw in het domain joinen.
Daar zit wat in, maar kan ik niet de mazzel hebben dat die login-info nog ergens lokaal gecached staat? Immers - als ik thuis zit (of onderweg ben) kan ik wel onder dat account inloggen (dat is: voordat ik NetSwitcher uitprobeerde), ook al heb ik geen connectie met dat domain. Dan pakte hij ook de lokaal gecachede login-informatie.

Weet jij bij toeval de syntax om alsnog een poging te doen om op dat domain in te loggen, zoals ik probeerde te illustreren: \\ABC\Admin-accountje ? Deze genoemde syntax werkt helaas niet. :(

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nope, Netswitcher heeft je WS uit het domain gehaald.

Controleer dat eens bij deze computer > eigenschappen > netwerkidentificatie, ik denk dat daar nu alleen nog maar de werkgroep staat, en niet het domain.

[fyi]
syntax is dan domain\username trouwens, of username@domain, maar alleen alshet domain bereikbaar is ;)

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 08 september 2002 @ 15:10:
Nope, Netswitcher heeft je WS uit het domain gehaald.

Controleer dat eens bij deze computer > eigenschappen > netwerkidentificatie, ik denk dat daar nu alleen nog maar de werkgroep staat, en niet het domain.
Ik wou dat ik het kon, maar daarvoor moet ik ingelogd zijn. En dát lukt juist niet, want daarvoor opende ik dit topic. ;)
[fyi]
syntax is dan domain\username trouwens, of username@domain, maar alleen alshet domain bereikbaar is ;)
Bedankt voor de info _/-\o_
Ik heb ook die notatie gebruikt, maar helaas biedt het geen uitkomst.

Bedankt voor de moeite! Ik laat mijn girlfriend morgenvroeg maar naar de supportafdeling bellen, dan mogen zij het admin-wachtwoord voor het lokale Administrator-account intikken en de boel regelen. Het zij zo.

Waarom heb ik er een hekel aan dat er bakken zijn waarbij je zelf geen administrative rights hebt, terwijl je toch de user bent die er achter zit en het probleem kan oplossen als je die rights zou hebben? :)

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:07
iNSaNe-oNe schreef op 08 september 2002 @ 16:44:
Waarom heb ik er een hekel aan dat er bakken zijn waarbij je zelf geen administrative rights hebt, terwijl je toch de user bent die er achter zit en het probleem kan oplossen als je die rights zou hebben? :)
Ik weet niet waarom je er een hekel aan hebt, maar probeer jij maar eens een netwerk/systeem te onderhouden waarbij alle gebruikers alles mogen met de PC waar ze aan werken (en dus vaak alleen maar problemen veroorzaken, uitzonderingen daargelaten)
waarom heb ik er een hekel aan dat zogenaamde experts die gewoon hun werk moeten doen (en niet iets met automatisering te maken hebben) altijd maar weer allerlei rotzooi op hun PC (die niet van hun, maar van het bedrijf is) moeten installeren?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom denk je dat er administrative rights voor nodig zijn? om dit soort prutswerk te voorkomen.

Dat hele Netswitcher had al niet eens op die laptop mogen komen eigenlijk.

[edit]
Ik verwacht trouwens wel dat je vriendin morgen wat uit te leggen heeft aan de IT staff daar.. meestal zijn ze niet zo blij met dit soort grappen.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 08 september 2002 @ 17:51:
Waarom denk je dat er administrative rights voor nodig zijn? om dit soort prutswerk te voorkomen.
Als ik die rights had, was dit probleem géén probleem. :)
Ik wéét wat er fout zit, ik wéét wat ik ervoor nodig heb, maar helaas heb ik dat niet (die rechten). Het is bizar dat er wél een administrative account voor gebruik op het domain is aangemaakt op de laptop, maar geen lokaal account. Nu ben ik zelf ook niet netjes geweest om dat op voorhand te controleren, maar ik weet zeker wel waar ik mee bezig ben geweest.
Dat hele Netswitcher had al niet eens op die laptop mogen komen eigenlijk.

[edit]
Ik verwacht trouwens wel dat je vriendin morgen wat uit te leggen heeft aan de IT staff daar.. meestal zijn ze niet zo blij met dit soort grappen.
[fyi]
NetSwitcher is er door het bedrijf op gezet, met licentie. JUIST om het de end-user gemakkelijk te maken, aangezien alle end-users binnen dit bedrijf op klantlokatie af en toe van netwerk-config moeten wisselen (detachering, inderdaad).

Ik gok dat de PC van mijn vriendin niet de eerste zal zijn binnen het bedrijf waarbij dit gebeurt. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat de reactie van de supportafdeling zal zijn, morgen.

Anyway: nogmaals bedankt.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Topicstarter
Poltergeist schreef op 08 september 2002 @ 17:44:
[...]

Ik weet niet waarom je er een hekel aan hebt, maar probeer jij maar eens een netwerk/systeem te onderhouden waarbij alle gebruikers alles mogen met de PC waar ze aan werken (en dus vaak alleen maar problemen veroorzaken, uitzonderingen daargelaten)
Daar ben ik me van bewust. Echter, zoals ik hierboven vertel, zou ik het probleem zelf kunnen oplossen m.b.v. die rechten.
waarom heb ik er een hekel aan dat zogenaamde experts die gewoon hun werk moeten doen (en niet iets met automatisering te maken hebben) altijd maar weer allerlei rotzooi op hun PC (die niet van hun, maar van het bedrijf is) moeten installeren?
Hier volg ik je niet helemaal. Suggereer je dat mijn vriendin, en/of ik, niets met automatisering te maken hebben?

Ook FYI: NetSwitcher is er zelf door het bedrijf opgezet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, ok dan heb ik daarover niks gezegd.

Maar vertel die IT staff maar dat Netswitcher nou niet bepaald handig is, en wel om de reden die je nu ondervind.

en ik kom toch weer op de eerder gedane conclusie:
BackSlash32 schreef op 08 september 2002 @ 14:57:

[ Voor 0% gewijzigd door alt-92 op 08-09-2002 20:35 . Reden: jaymzend ]

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 08 september 2002 @ 20:35:
Nou, ok dan heb ik daarover niks gezegd.

Maar vertel die IT staff maar dat Netswitcher nou niet bepaald handig is, en wel om de reden die je nu ondervind.
Dat laat ik over aan de IT-staff. Ze zullen het niet zonder reden standaard in het softwarepakket voor nieuwe laptops opgenomen hebben. De IT-staff kon natuurlijk ook standaard een lokaal account aangemaakt hebben voor de end-user, i.p.v. alleen op het domain. Of kunnen waarschuwen dat ALS je netswitcher gebruikt, dat dit kan gebeuren, allemaal ter voorkoming van een onhandigheid zoals deze. Of... of...

Er zijn teveel open einden. Ik wil niet de schuld afschuiven op de IT-staff of de end-user, da's niet fair. Laten we het er op houden dat het 'een incident' is. ;)
en ik kom toch weer op de eerder gedane conclusie:

[...]
Daar zijn we inmiddels dik achter gekomen, ja.. :)

Voor de 3e keer: bedankt!

Pagina: 1