[XP] Installeren op een extended partition?

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb nu Windows98 geinstalleerd en een harddisk met 4 partities van elk 10 GB, 1 primaire partitie waar Win98 op staat en (C) en 3 logische partities in de extended partitie (D-F)...

Nu heb ik er een harddisk van 40 GB bijgedaan waar ik Windows XP op wil zetten met dual-boot, zodat ik ook nog Windows 98 kan gebruiken....

Als ik op die schijf echter een primaire partitie aanmaak, dan krijgt die volgens mij in Windows 98 de letter D, waardoor de andere schijven (D-F op schijf 1) allemaal een letter opschuiven -> en dat zorgt voor problemen voor de programmas die er op staan...

Wat moet ik doen om dat probleem te voorkomen. Zelf dacht ik dat ik misschien op de nieuwe schuif alleen maar een extended partitie aan zou kunnen maken (dan krijgt de nieuwe schijf letters die starten vanaf G (C-F is schijf 1)...

Klopt dat, of is er een andere makkelijke oplossing voor het probleem?

- Edit: MB -> GB

Verwijderd

Moet er niet minstens 1 primaire partitie op een schijf staan voordat je een extended kan/mag aanmaken?

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:09:
Moet er niet minstens 1 primaire partitie op een schijf staan voordat je een extended kan/mag aanmaken?
Dat zou best kunnen, maar is er een andere oplossing voor het probleem dan? Kan ik mijn primaire partitie op de 2e schijf onzichtbaar maken voor Windows 98 of zo?

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 20:01
xp op een hd van 40MB :?
ligt het nu aan mij, of neemt xp wat meer in,
net zoals je win98 op 10MB hebt :?

ik zal wel wat gemist hebben :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Verwijderd

'k denk dattie 40/10 GB bedoelt. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:09:
Ja, volgens mij moet dat inderdaad.

[piet-precies modus]
Volgens mij staat extended ook voor uitgebreidt. Wat kun je uitbreiden zonder een primaire partitie [/piet-precies modus]

Volgens mij hoef je, als je winXp installeert op een losse hd niet een extended partitie te gebruiken. Als je nou eerst alleen de 40GB hd in je pc doet als master. Daar XP op installeert en deze vervolgens als slave in je pc hang, kun je hem met bv Bootmagic booten (denk ik :P )
Dan moet je wel bootmagic in Win98 installeren en omzeil je de 'dual-boot' manier van winXP.

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:23:
'k denk dattie 40/10 GB bedoelt. :P
Juist... opgelost.... Maaruh... hadden jullie ook nog ideeen hoe het probleem op te lossen? Ik bedacht net, als ik de primaire partitie als NTFS indeel ipv FAT32, dan zou Windows 98 hem niet moeten zien, toch?

Verwijderd

Volgens mij heb ik het verkeerd gelezen. Wil je op de 40GB hd dualboot, of wil je op alletwee de hd's een verschillend os?

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:28:
[...] Als je nou eerst alleen de 40GB hd in je pc doet als master. Daar XP op installeert en deze vervolgens als slave in je pc hang, kun je hem met bv Bootmagic booten (denk ik :P )
Dan blijven er 2 primaire partities (slave/master maakt daarbij niet uit) en Windows 98 begint gewoon met het uitdelen van drive-letters met alle primaire partities en daarna pas de logische partities...
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:29:
Volgens mij heb ik het verkeerd gelezen. Wil je op de 40GB hd dualboot, of wil je op alletwee de hd's een verschillend os?
Op elke HD een OS (Win98 op schiijf 1, WinXP of schijf 2) en dan in totaal dualboot.

Verwijderd

... Ik bedacht net, als ik de primaire partitie als NTFS indeel ipv FAT32, dan zou Windows 98 hem niet moeten zien, toch?
Ja, dat klopt

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op 08 september 2002 @ 14:28:
[...]

Juist... opgelost.... Maaruh... hadden jullie ook nog ideeen hoe het probleem op te lossen? Ik bedacht net, als ik de primaire partitie als NTFS indeel ipv FAT32, dan zou Windows 98 hem niet moeten zien, toch?
Klopt NTFS schijven worden niet herkend en dus gewoon overgeslagen bij het 'nummeren' van de drives.

Heb je dus twee vliegen in één klap, én de voordelen van NTFS én geen problemen in je Windows98.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Cpt.Morgan
Mooi :) dan gaan we dat straks maar doen...

Maaruh.... van FAT32 naar NTFS converteren, dat kan WinXP toch zelf he?

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op 08 september 2002 @ 14:30:
[...]

Dan blijven er 2 primaire partities (slave/master maakt daarbij niet uit) en Windows 98 begint gewoon met het uitdelen van drive-letters met alle primaire partities en daarna pas de logische partities...
Ik bedoelde: Als je eerst XP installeert op de 40GB hd (door hem gewoon simpelweg als master in je pc te hangen) en daarna de andere hd met win98 als master in je pc hang en de 40GB hd als slave hangt, kun je als je bootmagic of een andere bootloder in win98 installeert je winxp die op de andere hd op slave staat booten. Aangezien bootmagic standaard partities verbergt, heb je dan ook geen last van dat er met driveletters wordt geklutst.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op 08 september 2002 @ 14:32:
[...]

Maaruh.... van FAT32 naar NTFS converteren, dat kan WinXP toch zelf he?
Klopt, doe maar eens 'convert /?' op de command line, zonder de aanhalingstekens natuurlijk.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan-ie zelf (convert /? vanaf cmd prompt.)

Maar als je die 40 GB met PM ofzo als een Extended partitie formatteerd doet XP er niet moeilijk over om daarop te gaan zitten hoor, net zomin als win2k dat doet.

Als de bootfiles (boot.ini ntldr, enzo) maar op C: van 98 kunnen zodat je de XP boot manager krijgt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

[quote

Maaruh.... van FAT32 naar NTFS converteren, dat kan WinXP toch zelf he?[/quote]

Weet dat niet zeker. Deed het zelf met partitionmagic. Ik denk dat het wel kan. (Win98 kon ook naar fat32 converteren ;) )

edit:
ik moet echt sneller leren typen |:(

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:35:
[...]Aangezien bootmagic standaard partities verbergt, heb je dan ook geen last van dat er met driveletters wordt geklutst.
Dat wist ik dus niet :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het mooiste is trouwens om gewoon tijdens de installatie van XP al NTFS aan te geven.
Je maakt tijdens de setup een partitie en die kun je direct met NTFS laten formateren.

• Cpt.Morgan
MauritsvanBaerle schreef op 08 september 2002 @ 14:46:
Het mooiste is trouwens om gewoon tijdens de installatie van XP al NTFS aan te geven.
Je maakt tijdens de setup een partitie en die kun je direct met NTFS laten formateren.
Yep... kwam ik nog net op tijd achter... ik heb zojuist XP geinstalleerd zoals hierboven beschreven en het werkt perfect. Ook Windows 98 draait nog prima, zonder opgeschoven driveletters enzo....
Pagina: 1