Richard schreef op 21 september 2002 @ 11:57:
OK,
*.ldr krijg ik nu wel lekker aan de praat.
*.bas files zorgen voor een reboot van het systeem. Parodius als voorbeeld. Dit crashed gelijk mijn hele systeem, of kan het aan de brakke download liggen?
Nee, Parodius was oorspronkelijk een ROM file. als je daar een diskette van hebt is het dus een gehackte versie, gehackte versies hebben een Basic programma'tje die de ROM in het geheugen zet. Als je systeem reset bij het starten van de .bas file moet je dit maar eens controleren:
code:
1
2
3
| Load "autoexec.bas"
Ok
List |
Als je dan de code te zien krijgt moet je goed kijken of er ergens de volgende instructie staat: poke -1,170 (of poke -1,255). Als dit inderdaad ergens staat moet je de waarde veranderen (dus als er -1,170 staat moet het -1,255 worden en andersom) en het programma saven (save "autoexec.bas"). Grote kans als je hem dan uitvoert dat ie het prima doet
Beide pokes worden gebruikt voor het initialiseren van de ROM buffer geloof ik, en poke -1,170 was voor Sony MSX computers, poke -1,255 voor Philips MSX computers. Als je de verkeerde gebruikt reset de computer

Oh ja: veel Konami ROM hacks (Parodius, Usas, Vampire killer) hebben wel 256 kB geheugen nodig...veel MSX computers hebben standaard maar 128 kB. Wat voor type MSX heb je?