[MSX] Game laden zonder bootable disk.

Pagina: 1
Acties:
  • 823 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12 09:02

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Tjah, hoe moest dat ook weer, ik heb gisteren een MSX met alles erop en eraan gekocht, ik weet nog heel goed hoe ik met Basic kan spelen, maar de bijgeleverde diskette's, willen niet direct booten vanaf de MSX.

code:
1
load "autoexec.bas"

en daarna het commando "run" gaat niet werken. Hoe moest het ookweer?

20*350ZO45°

• mca2
  • Laatst online: 27-12 00:33
Wow ja, das lang gelden. Volgens mij was het als volgt:
basic: load "progje",r (maar bload "progje" en daarna run moet he took doen toch? met list kun je toch listing zien dan?) of was het nou run "progje"?
binair: bload "progje",r
cassette:cload "progje",r
Succes, en laat even horen wat het nou was. Er tis trouwens mega veel info over msx op inet.

Misschien mijn sony msx2 ook maar weer eens opduikelen

Verwijderd

mmmh, is het niet meteen run "autoexec.bas"
gokje trouwens.

Verwijderd

ik had ook zo'n ding. gewoon run "proggie" en draaien maar was t altijd hier

Verwijderd

als er een autoexec.bas op zou staan dan zal hij zelf wel booten..

Welke files staan er op de disk ?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik denk dat ik al een groot gedeelte van het probleem kan onderbouwen. als ik een *.bas laad, krijg ik een bepaalde melding (Ben vergeten wat) en dit blijkt volgens www.msx.org aan de lengte van de Basic regels te liggen (max. 255 tekens per regel). Maar het zijn allemaal echte MSX games, dus ik doe blijkbaar iets heel erg vaut of zijn die proggels gewoon brak?

20*350ZO45°

Verwijderd

nogmaals :) Welke files staan er op die disk / welk spel of programma is het ?

Anders is het gewoon gokken voor ons.

load "bestand.bas",r
bload "blaat.bïn",&hc000,&he000,&hc000

etc... je kan op meerder manieren iets starten.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:46:
nogmaals :) Welke files staan er op die disk / welk spel of programma is het ?

Anders is het gewoon gokken voor ons.

load "bestand.bas",r
bload "blaat.bïn",&hc000,&he000,&hc000

etc... je kan op meerder manieren iets starten.

Ik zal die bestandjes aankomende weekend eventjes opschrijven, mijn MSX staat bij mijn ouders, dus ik kan nu helaas niet meer kijken. Als ik meer info kan geven (ook over de foutmeldingen) dan zal ik dit topic wel weer even omhoog kicken.

20*350ZO45°

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:40

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

zoek op die disk naar .bas of .ldr bestanden, en probeer dan een run"bestand.bas" of een run"bestand.ldr". Meestal staan die bestanden er wel op.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Het is inderdaad zo dat een disk met "autoexec.bas" erop automatisch zou starten. Dus als een bestand zo genaamd op de disk staat en hij start niet automatisch is of het bestand beschadigt, of je MSX is meuk :)

Verwijderd

Het is inderdaad zo dat een disk met "autoexec.bas" erop automatisch zou starten. Dus als een bestand zo genaamd op de disk staat en hij start niet automatisch is of het bestand beschadigt, of je MSX is meuk
Of er staat niets in de file (een lege file dus) of niets dat tot een activering leidt. Dan kan je 'runnen' wat je wilt, maar er gebeurd niets. Laadt dat *.bas bestand eens in en type dan 'list', als het goed is komt dan de 'inhoud' van het bestand en weet je wat het bestand precies doet op het moment dat het geactiveerd wordt (door 'run').

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
OK, *.ldr krijg ik nu wel lekker aan de praat. *.bas files zorgen voor een reboot van het systeem. Parodius als voorbeeld. Dit crashed gelijk mijn hele systeem, of kan het aan de brakke download liggen?

[ Voor 0% gewijzigd door Richard op 21-09-2002 11:58 . Reden: Bold-tags aangepast ]

20*350ZO45°

Verwijderd

Richard schreef op 21 september 2002 @ 11:57:
OK, *.ldr krijg ik nu wel lekker aan de praat. *.bas files zorgen voor een reboot van het systeem. Parodius als voorbeeld. Dit crashed gelijk mijn hele systeem, of kan het aan de brakke download liggen?
Nee, Parodius was oorspronkelijk een ROM file. als je daar een diskette van hebt is het dus een gehackte versie, gehackte versies hebben een Basic programma'tje die de ROM in het geheugen zet. Als je systeem reset bij het starten van de .bas file moet je dit maar eens controleren:

code:
1
2
3
Load "autoexec.bas"
Ok
List

Als je dan de code te zien krijgt moet je goed kijken of er ergens de volgende instructie staat: poke -1,170 (of poke -1,255). Als dit inderdaad ergens staat moet je de waarde veranderen (dus als er -1,170 staat moet het -1,255 worden en andersom) en het programma saven (save "autoexec.bas"). Grote kans als je hem dan uitvoert dat ie het prima doet :)

Beide pokes worden gebruikt voor het initialiseren van de ROM buffer geloof ik, en poke -1,170 was voor Sony MSX computers, poke -1,255 voor Philips MSX computers. Als je de verkeerde gebruikt reset de computer :) Oh ja: veel Konami ROM hacks (Parodius, Usas, Vampire killer) hebben wel 256 kB geheugen nodig...veel MSX computers hebben standaard maar 128 kB. Wat voor type MSX heb je?
Pagina: 1