Toon posts:

Wat is er "rot": Mobo of CPU?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer uit te vinden wat er "rot" is ...

Na het starten van de pc (kaal) gaat de cpu-fan netjes draaien; de voeding is ok (getest in andere pc). Meestal blijft het scherm zwart (99/100 keer); soms start ie door en draait alles ok. Enige kaart op mobo is de videokaart (ook getest in andere pc). Alle kabels richting drives (hd, cd, fdd) zijn losgetrokken. Geheugen is ook ok.

Mobo: Soltek 65FVB
CPU: PIII 650 (100 x 6,5) Coppermine FC-PGA

Via SW1 op het moederbord stond de processor verkeerd ingesteld: 133 x 4,5. Correcte instelling leverde geen verbetering op. Nogmaals: soms start alles correct op en draait de pc gewoon goed!

Nog iets: na uitschakeling start de pc soms spontaan zelf op ... 8)7

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De kans dat het mobo verrot is is stukken groter ...

Doe eens zo'n cmos clear ...

Verwijderd

Zou indeed zijn cmos eens clearen, het zou kunnen komen door verkeerde bios instellingen, kijk ook je jumpers eens na (als die er zijn) want als je cpu te weinig stroom krijgt tijdens het booten kan je scherm ook zwart blijven, terwijl alle fans draaien enzo...
Goodluck

• Mentalist
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Probeer eens out-of-case, op een kartonnen doos of houten tafel ofzo. Dan heb je in ieder geval geen elektrisch contact met de kast.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Heideroosje
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

kan je je mobo en proc niet appart in een andere pc testen?

Verwijderd

wat al eerder is gezegd klopt wel 90% kans dat het je mobo is..
wat je daar aan kan doen is idd ff de bios resetten..
maar probeer ook ff het reepje geheugen wat je op het mobo hebt geprikt in een ander slotje te drukken soms is dimm0 een beetje brak geworden door veel in en uit halen van reepjes...

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ... CMOS clear al geprobeerd: geen resultaat. Ook het geheugen in een andere bank gepropt: no go. Kan het CMOS-chippie rot zijn? Heeft iemand daar ooit last van gehad? En hoe kom je daar achter :?

Out-of-case wordt de volgende poging ... (bedankt)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

De bios van je mobo misschien jah. Een glitch die af en toe opspeelt. Heb exact hetzelfde probleem gehad met een pent I 233 MMX een hele tijd geleden. Die wilde slechts heel af en toe opstarten. Bleek dat een paar onderdelen van me mobo 'gaar' waren, o.a. dat ze geen stroom kregen of lekker zelf doorgebrand waren...probeer idd beide apart te testen ergens?

LinkedIn
Instagram

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

mobo kan rot zijn, denk ik.... het kan ook de voeding zijn, maar nogmaals als de pc vanzelf aan gaat dat KAN OF de voeding zijn OF het mobo... i kzou eens pr oberen een ander mobo te lenen ofzo en dan de zelfde configuratie nog eens testen!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
Weer een stukkie verder: een andere (goed werkende) cpu van hetzelfde type erop geprikt .... en nog steeds hetzelfde resultaat. Het mobo is dus ziek. Toch vreemd dat ie het "soms" wel doet :?

Out-of-case heeft ook niets opgeleverd ... nog steeds een boel zwarte schermen. Weet iemand nog iets wat ik kan proberen? Ik las iets over het verwijderen van de batterij en daarna weer opstarten? Lijkt me niet erg logisch, maar inmiddels ben ik bereid ALLES te proberen!

Iemand nog een tweedehands PIII mobootje in de aanbieding???

• Mentalist
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 22:19:
Iemand nog een tweedehands PIII mobootje in de aanbieding???
Chaintech 6AJM2, ICQ 168222046 :7

Naja, ligt hier toch te niksen, dus..

Al hoort deze vraag dus eigenlijk in V&A :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1